SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    Hoofd businessbeveiliging Schermafbeelding van Eagle Creek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Enterprise 64 bits
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9

Handleiding voor een schone pc

Deze handleiding is geschikt voor computers met Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1.
    Laatste revisie: 10 mei 2015.

Beste lezer,</a>

Door de handleiding stap-voor-stap te doorlopen vergroot je de kans dat je zelf de pc weer snel (en) gezond krijgt. Wij willen iedereen dan ook vragen om éérst deze handleiding door te nemen alvorens toevlucht te zoeken op het forum. Vanzelfsprekend zijn we altijd bereid om te helpen mocht je er niet uitkomen. Wanneer je dit wilt kun je dit bericht uitprinten door hier te klikken.

Regelmatig stellen mensen de vraag: "mijn computer is traag, wat kan ik doen?". Vaak wordt ten onrechte snel geconcludeerd dat er sprake is van een virus- of spywareinfectie. Om te voorkomen dat de experts belast raken met te veel problemen, maar ook om jezelf sneller te helpen hebben we deze handleiding samengesteld.
    Misschien ben je al uren, of zelfs al dagen bezig geweest om problemen op te lossen en begin je het zat te raken. Echter, door onderstaand bericht goed door te lezen is de kans groot dat je zelf al veel problemen verhelpt en /of dat je probleem uiteindelijk sneller behandeld is.

Mocht je er niet uitkomen bij een stap, of is een bepaalde stap niet van toepassing, ga dan gewoon door met de volgende stappen. Het is vaak een combinatie van verschillende stappen die uiteindelijk de oplossing biedt.

Overbodige bestanden verwijderen.
    Tijdens het werken met Windows worden er veel tijdelijke bestanden aangemaakt. Anders dan de naam doet vermoeden, worden deze bestanden na gebruik niet van het systeem verwijderd. Na verloop van tijd kunnen de mappen waarin tijdelijke bestanden worden opgeslagen, vol raken. Behalve dat dit een aanzienlijke hoeveelheid schijfruimte kan innemen, kunnen er ook problemen ontstaan omdat nieuwe tijdelijke bestanden geen plek meer hebben.

Wij raden CCleaner aan om het systeem te ontdoen van overbodige bestanden. Sluit alle programma’s af en volg de volgende stappen:
    • Download CCleaner Slim vanaf hier, en installeer het programma zoals je dat met elk ander programma ook zou doen. We kiezen overigens voor de Slim-versie omdat hier geen reclame van Yahoo inzit.
    • Na het installeren start je het programma en klik op Run Cleaner, rechtsonderin beeld. De instellingen staan standaard goed, je hoeft hier niets aan te veranderen. Je kunt eventueel aan de linkerkant de optie 'cookies' uitvinken als je wilt voorkomen dat je op veelgebruikte sites opnieuw moet inloggen.
    • Wanneer je het programma voor de eerste keer gebruikt kan het enkele minuten duren voordat het programma klaar is. Na afloop wordt een rapport getoond.

Je kunt CCleaner regelmatig, bijvoorbeeld elke week, gebruiken om het systeem op te schonen.
    Controleren op spyware en virussen.
    Het spreekt voor zich dat wanneer de pc al vrij is van virussen en andere malware je deze stap over kunt slaan.

Wanneer de pc besmet is met kwaadaardige software, kan dit een zeer negatief effect hebben op de prestaties ervan. Gebruik de programma’s Malwarebytes AntiMalware en Kaspersky Online Scan om het systeem te ontdoen van eventueel schadelijke software. Hoe dat moet, lees je hier.
    Let op: Het is aan te raden om altijd éérst CCleaner te gebruiken alvorens te scannen met eerdergenoemde programma’s. Op die manier zal de scan sneller klaar zijn. Hoe je CCleaner gebruikt lees je hierboven.
    Te veel beveiligingsprogramma’s
    "Meer is beter" is een term die soms opgaat, maar in dit geval zeker niet. Het is belangrijk dat je slechts één antivirusprogramma en één firewall op het systeem installeert. Een antivirusprogramma scant elk bestand dat de pc gebruikt en vertraagt dus per definitie je systeem een klein beetje. Wanneer elk bestand echter twee-, of zelfs driemaal gescand wordt alvorens het geopend kan worden zal de computer een stuk trager reageren. Tevens kunnen de programma’s met elkaar conflicteren.

In zijn algemeenheid kun je meerdere antispywareprogramma’s naast elkaar installeren, maar we raden je aan je op het forum te laten informeren over welke programma’s wel en niet naast elkaar gebruikt kunnen worden. Sommige programma’s doen hun werking uitsluitend pro-actief en conflicteren niet, terwijl andere een zwaardere systeembelasting met zich meebrengen.
    Programma’s die continu meedraaien.
    Vrijwel elk programma dat openstaat, neemt geheugen en processorkacht in beslag. Veel mensen hebben meer programma’s openstaan dan dat zij zelf doorhebben. Dit komt doordat diverse programma’s zichzelf opstarten bij het opstarten van de pc. Soms bieden deze programma’s extra nuttige opties, maar meer niet dan wel. Programma's die dit doen zijn onder andere (maar niet alleen): MSN Messenger, Xfire, Skype, Winamp, Nero, WinZip, Deamon Tools, QuickTime, iTunes, Realplayer, Adobe Acrobat Reader en andere. Vaak zijn deze hulpprogramma's helemaal niet nodig om het programma goed te kunnen gebruiken. Ze belasten echter wel het systeem continu.

Omdat het uitschakelen van deze programma’s een apart (maar niet zeer ingewikkeld) karweitje is, kun je hier lezen hoe dat moet. Het uitschakelen van overbodige opstartitems blijkt in de praktijk een zeer effectieve methode om de pc sneller te maken. Overbodige programma’s
    Deïnstalleer programma’s die je nooit meer gebruikt. Dit kun je doen door het onderdeel Software in het Configuratiescherm te openen. In Windows Vista en 7 heet dit Programma’s en onderdelen.

Wanneer je twijfelt of je een programma veilig kunt verwijderen laat je het staan.

Ondanks dat de snelheidswinst hiermee marginaal is, helpt het om je computer opgeruimd te houden.
    Zware programma’s.
    Sommige programma’s staan erom bekend het systeem zwaarder te belasten dan andere. Enkele van deze programma’s zijn ThemeXP, WindowsBlinds, McAfee, Zone Alarm en de oude serie van Symantec Norton.

Laat je op het forum informeren als je het vermoeden hebt te zware programma’s geïnstalleerd te hebben staan.
    DMA resetten
    DMA is een techniek voor snelle communicatie met de harde schijf. Wanneer de DMA-instelling niet correct is werkt de harde schijf vele malen trager. Volg de volgende stappen om de DMA-detectie automatisch opnieuw uit te laten voeren.
    • Download resetdma naar je bureaublad. (bron: http://winhlp.com/tools/resetdma.vbs)
    • Dubbelklik op resetdma.vbs. Mocht je virusscanner een melding geven dan kun je het bestand toe laten staan.
    • Als er een ATA-schijf gevonden wordt om te resetten, herstart je de PC. Zo niet, sluit dan het script af en doe verder niks.

Defragmenteer je harde schijf.
    Net als bij werken in het echte leven, werk je sneller als alle zaken die je nodig hebt op een logische volgorde staan. Zo is het ook met computers. Tijdens het werken met de computer worden bestanden her-en-der door de harde schijf verdeeld (gefragmenteerd). Door deze bestanden weer netjes op orde te zetten (defragmenteren) kan de snelheid van de pc toenemen.

Windows heeft een programma aan boord om de schijf te defragmenteren. Dit programma heet Schijfdefragmentatie.
    • Open Deze Computer.
    • Klik met de rechtermuisknop op de te defragmenteren harde schijf.
    • Kies voor Eigenschappen.
    • Klik op het tabblad Extra.
    • Klik op Nu defragmenteren...
    • In het venster dat nu opent kies je bij Windows 2000 en XP voor Defragmenteren, en bij Windows Vista en 7 voor Nu defragmenteren.

Let op: Beschik je over een zeer moderne computer met SSD-schijf, dan is defragmenteren schadelijk voor de schijf. Sla dan deze stap over.
    Het systeem up-to-date houden.
    Houd je systeem en aanwezige software zo up-to-date mogelijk, installeer de laatste beveiligingsupdates en Service Packs. Ondanks dat dit je systeem niet zal versnellen, zal het helpen om vervelende infecties te voorkomen en je systeem soepel te laten draaien. Windows en Office kun je updaten bij Microsoft Update, dat je hier kunt vinden. Voor andere software kun je het beste bekijken bij de site van de fabrikant.
    De leeftijd van de computer.
    Een auto uit 1975 die destijds met “wel 300 pk” werd verkocht heeft vandaag nog een schamele 200 pk over. Zo gaat het ook met computers. Naarmate een pc ouder wordt zal deze meer moeite krijgen met de programma’s van vandaag de dag. Dit is een “natuurlijk proces” waar je niets tegen kunt doen, behalve het upgraden (uitbreiden/vervangen) van de hardwarematige componenten.

Tevens zal een pc na verloop van tijd trager worden door het gebruik ervan. Dit heeft een softwarematige oorzaak. Wanneer men door de jaren heen regelmatig programma’s installeert en verwijdert, programma’s upgrade en patches (updates) installeert zal het systeem ‘vervuilder’ raken. De enige goede oplossing hiervoor is een schone installatie. Dit is echter sluipende traagheid en is niet van de een op de andere dag merkbaar. Ook zou dit er niet voor moeten zorgen dat een pc onwerkbaar traag wordt.
    Het interne geheugen en de processor.
    Een van de allerbelangrijkste componenten in een computer, als het op snelheid aankomt, is het interne geheugen, gevolgd door de processor. Over de jaren heen zijn programma’s steeds zwaarder geworden waardoor er meer geheugen nodig is om deze programma’s uit te voeren. Ook Windows zelf, en programma’s als virusscanners, vragen door de toenemende moderniteit meer van een pc dan bijvoorbeeld vijf jaar geleden.

Om te controleren of jouw systeem geheugencapaciteit of processorkracht te kort komt, kun je gebruikmaken van Windows Taakbeheer. Druk op CTRL+SHIFT+ESC. Windows Taakbeheer zal nu openen. Klik op het tabblad Prestaties.
    De bovenste grafiek toont het processorgebruik, de onderste die van het geheugen. Wanneer beide grafieken bij normaal gebruik van de computer regelmatig boven de 50% uitkomen, kun je ervan uitgaan dat de belasting te zwaar is.

De volgende waarden raden wij minmaal aan om goed met een systeem te kunnen werken:

De volgende waarden raden wij minmaal aan om goed met een systeem te kunnen werken:

Windows Vista:
    Processor: Dual Core-processor, 2.0 Ghz.
    Geheugen: 2048 MB (2 GB)

Windows 7:
    Processor: Dual Core-processor, 2.0 Ghz.
    Geheugen: 2048 MB (2 GB)

Windows 8
    Processor: 1 gigahertz (GHz) of sneller met ondersteuning voor PAE, NX en SSE2 (meer info)
    Geheugen: 1 gigabyte (GB) (32-bits) of 2 GB (64-bits)

Windows 8.1
    Processor: zie Windows 8
    Geheugen: zie Windows 8
    Aanvullende vereisten: info

Windows 10
    Processor: idem als Window 8.1
    Geheugen: idem als Windows 8.1
    Aanvullende info

Meer geheugen en een snellere processor is altijd beter.

Een volledig overzicht met Nucia-aanbevelingen voor alle Windows-besturingssystemen kun je hier vinden.

Wanneer de pc niet voldoet aan de eerdergenoemde waarden kun je dit (laten) uitbreiden. Afhankelijk van de uitbreiding kost dit vaak enkele tientallen euro’s. Dit is vanzelfsprekend vele malen goedkoper dan een volledig nieuwe pc.

Mocht je niet weten over hoeveel geheugen de pc beschikt, klik dan met de rechtermuisknop op Deze Computer en kies voor Eigenschappen. Onderin beeld zie je een overzicht. Bij Windows Vista en 7 wordt ook de processor gedetailleerd getoond.
    Een fysiek schone computer.
    Stof is een van de grootste vijanden van de computer. Een verstopte warmteafvoer kan voor veel problemen zorgen, waaronder onverklaarbare foutmeldingen of zelfs het uitvallen van de pc. Tevens verkort het de levensduur van de pc aanzienlijk. Ook gaan sommige pc's langzamer werken als zij te warm worden.
    Zorg dat de pc en vooral zijn ventilatoren altijd vrij zijn van stof. Zorg er tevens voor dat de pc zijn warmte goed kwijt kan. Mocht je het vermoeden hebben dat de pc te warm wordt, maak deze dan van binnen schoon of laat dit doen. Hier kun je lezen hoe je de temperatuur controleert.

Twee laatste tips..
    Register-optimalisatie
    Er zijn veel tooltjes op de markt die volgens eigen zeggen de pc sneller maken en optimaliseren. Helaas zijn het in de meeste gevallen programma's die gouden bergen beloven en loden heuveltjes opleveren.
    Ondanks dat sommige programma's en register-cleaners wel betrouwbaar zijn, raden wij dagelijks gebruik hiervan af. Vaak hebben deze tools de hulp van de gebruiker nog nodig en is enige expertise nodig om gemaakte fouten te herstellen.

PC Pitstop
    Op de site van PC Pitstop (Engels) kun je je pc door een virtuele "pitstop" halen. Het programma op de website controleert je pc op prestaties, en adviseert waar nodig. Wanneer je hulp nodig hebt bij het gegeven advies kun je dat altijd op het forum vragen.

Dit bericht is een opvolging op Tegen blauwe schermen en vastlopers 2 uit 2004, welke een opvolging was op Tegen blauwe scheren en vastlopers uit 2002.
    Handleiding van MS voor Vista: http://windows.microsoft.com/nl-NL/w...er-performance
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Eagle Creek; 10-05-15 om 19:10.

Technische vaardigheid
    1. Novice - Beginner
    Besturingssysteem
    Windows 2003 Server
    Antivirus
    Norton
    Firewall

RUNDLL Error

Beste Eagle,

Ik ben een leek, heb dit bericht hierboven eens doorgenomen en de meeste zaken laten lopen.
    Mijn probleem is dat ik een RunDll error krijg op deze pc.
    Ik weet niet wat het inhoud en krijg het niet voor elkaar om het bericht niet meer te laten verschjnen.
    Deze PC is ook niet van mij en veel is in het Frans of Roemeens wat het nog moeilijker maakt.
    Kun je me helpen?

Alvast bedankt en een prettige avond toegewenst,
    Keesito

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      error mes. ComponentFood.jpg
Bekeken:   127
Grootte:   31,4 KB
ID:        13975

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows Vista Home Basic 32
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Comodo
    hallo, ik heb een vraag over bovenstaande handleiding: jullie raden het programma kaspersky online scan aan, ik heb nu kaspersky security scan gedownload, Bij nader inzien is dat lijkt mij niet zo verstandig gezien jullie opmerking over teveel beveiligingsprogramma's ? is: Kaspersky Online Scan hetzelfde als dit anti virus programma? een link voor die online scan zie ik niet.
    Laatst gewijzigd door iemand85; 06-04-16 om 16:17.

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    De online scan is slechts een eenmalige aanvulling op je eigen scanner. Beschouw het als een soort second opinion.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Comodo
    maar als ik op de website van kaspersky kijk ziek ik alleen een virusscanner die ik kan downloaden, en geen online scan, als ik google op kaspersky online scan krijg ik wel een hoop resultaten, maar welke is de goede? niet dat ik een illigale kopie heb die rommel meebrengt?

Technische vaardigheid
    4. Gevorderd
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    Wat is dat haha
    Firewall
    Windows Firewall
    Beste Eagle Creek

Kan je niet beter Glary Utilities gebruiken in plaats van CCleaner zelf gebruik ik al jaren Glary Utilities zowel gratis als PRO 1van de vele grote voordelen van Glary Utilities zijn de mogelijkheden ook om je hardschijf te controleren op fouten. en dat lijkt mij wel slim als je een nieuwe windows er op wilt zetten.

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Comodo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hoogerdijk Bekijk Berichten
    Beste Eagle Creek

Kan je niet beter Glary Utilities gebruiken in plaats van CCleaner zelf gebruik ik al jaren Glary Utilities zowel gratis als PRO 1van de vele grote voordelen van Glary Utilities zijn de mogelijkheden ook om je hardschijf te controleren op fouten. en dat lijkt mij wel slim als je een nieuwe windows er op wilt zetten.
    Ik was blij met een reactie, hellaas lijkt het geen antwoord op de door mij gestelde vraag

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iemand85 Bekijk Berichten
    maar als ik op de website van kaspersky kijk ziek ik alleen een virusscanner die ik kan downloaden, en geen online scan, als ik google op kaspersky online scan krijg ik wel een hoop resultaten, maar welke is de goede? niet dat ik een illigale kopie heb die rommel meebrengt?
    Ik heb even gekeken maar ik kan inderdaad ook zo snel geen online scan meer vinden van Kaspersky.
    Housecall (van Trend Micro) is wel nog steeds actief:
    http://housecall.trendmicro.com/nl/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hoogerdijk Bekijk Berichten
    Beste Eagle Creek

Er is tal van software beschikbaar op internet die soortgelijke dingen doet. Een groot deel is smaak.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Comodo
    dank voor je antwoord, ik ga housecall gebruiken

ben aan het scannen, wat ik dan weer niet zo goed snap: ik moest hier wel weer een ding voor downloaden, is het dan wel compatible met 360 internet security?

Verder zag ik heel veel overblijfselen van andere programma:
    Hijjack this, trendmicro (van jaren geleden) emisoft, combofix, en nog een aantal, lijkt me niet verstandig om er allemaal op te laten staan toch? deze stondenn natuurlijk niet in de software lijst.
    Laatst gewijzigd door iemand85; 18-04-16 om 14:03.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten