Ik heb een laptop gekocht bij de mediamarkt, al een paar jaar terug, maar hij heeft het altijd goed gedaan. Windows 10 stond er volledig legaal op. Nu is er in de zomer van dit jaar een probleem met het werkgeheugen opgetreden waardoor de computer crashte. Het vervangen van het werkgeheugen heeft het probleem opgelost, echter moest windows wel opnieuw geïnstalleerd worden. Dit heb ik bij een kennis laten doen die een windows 10 cd had. Als het goed is staat de licentie dan op de hardware ergens (?) waardoor ik geen sleutel in hoefde te vullen.
Nu geeft de laptop sinds een week aan na het opstarten dat de licentie op korte termijn verloopt en dat ik hem opnieuw moet activeren. In de bijlage wat info over de activering. Heb ik een illegale versie aan de haak geslagen?
Download MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.
Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op "Als Administrator uitvoeren".
Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.
Vink de volgende onderdelen aan:
Flush DNS
Report IE Proxy Settings
Reset IE Proxy Settings
Report FF Proxy Settings
Reset FF Proxy Settings
List content of Hosts
List IP configuration
List Winsock Entries
List last 10 Event Viewer Errors
List Installed Programs
List Devices (Only Problems)
List Users, Partitions and Memory size
List Minidump Files
List Restore Points
Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
Klik op Geavanceerd onder Snelle Reactie hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
@Pearl: Lang verhaal maar ik kwam er pas laat achter dat er iets mis was met het werkgeheugen nadat de computer al meerdere bluescreens had laten zien en een her-intallatie van windows (vanuit de computer zelf) halverwege vastliep. Een nieuwe installatie vanaf cd/usb was niet meer te vermijden. Welke versie durf ik niet te zeggen, misschien heb je gelijk met 'home'. Ik hou jouw tips bij mocht dit niet baten.
Asus N550JV-CN270H, er stond windows 8 op, maar er is een update vanuit windows gekomen naar windows 10 die ik heb uitgevoerd. Zou een installatie vanuit jouw eerder genoemde site het probleem verhelpen? Blijft alle software dan nog toegankelijk en geinstalleerd? Of wordt alles geformateerd.
Laatst gewijzigd door koensieben622; 03-11-18 om 16:40.
Dat notebook is vermoedelijk met een W8 HOME uitgeleverd maar daar kom ik niet achter, kan toch ook een PRO versie zijn, lijkt erop dat er nu een Enterprise versie is geïnstalleerd wat een PRO uitvoering is.
Dank voor jullie reactie, ik heb nog even wat onderzoek gedaan en ''showkeyplus'' gedownload. Hierin staat dat de OEM edition: Win 8 RTM OEM: DM. Overigens staat bij de OEM key, iets anders dan bij de INSTALLED KEY.
Als ik bij de instelling windows ''productcode wijzigen'' geeft hij bij de OEM key dat hij het niet herkent, en bij de installed key dat ik verbinding moet maken met de organisatie.
What to do.. Het lijkt mij ook dat vanuit windows 8.1 uiteindelijk de meest simpele versie van windows 10 is geinstalleerd (gratis update)