Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vals alarm Kaspersky stopt Explorer in quarantine

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vals alarm Kaspersky stopt Explorer in quarantine

    Een verkeerde update van Kaspersky Lab heeft er voor gezorgd dat Windows Explorer (explorer.exe) als een laag risico virus gemarkeerd heeft, te weten het Huhk-C virus. Het resultaat hiervan is dat de Explorer in quarantine geplaatst werd, of soms erger.

    Kaspersky heeft inmiddels een gereviseerde update uitgebracht samen met een advies over hoe een legitiem systeem kan worden hersteld. Dit heeft slechts twee uur geduurd, maar dat is slechts weinig troost voor degene die toch slachtoffer zijn geworden van deze foutieve update. Het virus zou alleen problemen hebben veroorzaakt voor bedrijven die bijvoorbeeld hun netwerk scan hadden geplanned gedurende de uren dat de fout aanwezig was.

    De fout komt slechts dagen nadat een fout in andere update systemen heeft doen crashen. Deze twee fouten, die zich in korte tijd opvolgden, heeft twijfel doen onstaan over de betrouwbaarheid van het Russische anti-virus bedrijf hun test-regime.

    David Emm, senior technology consultant van Kaspersky Lab in Engeland heeft gemeld dat slechts één bedrijf en drie particuliere gebuikers van het anti-virus pakket melding gemaakt hebben van deze foute update. "Foute alarmen treden regelmatig op, en we nemen deze dan ook zeer serieus", aldus Emm, "We hebben systemen die er voor zouden moeten zorgen dat dit soort dingen niet gebeuren, maar het lijkt erop dat er toch nog fouten door de mazen van het net glippen."

    Hij voegde er aan toe dat Kaspersky alles doet om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.

    techzine.nl


  • #2
    Last night, on the 20th of December 2007, there was a false positive detection by Kaspersky Lab products on one of Windows system files: explorer.exe. Presently false positive has been corrected in anti-virus bases.

    The following consequenses can happen:

    * Desktop is not visible
    * Start menu and system tray are absent

    To solve the issue locally you need to do the following steps:

    * press on the keyboard simultaneously Ctrl, Shift and Esc
    * in Task Manager select menu File
    * click on New task (Run)
    * click Browse
    * locate the folder with installed product:
    o Kaspersky Anti-Virus 7.0 - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 7.0
    o Kaspersky Internet Security 7.0 - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 7.0
    o Kaspersky Anti-Virus 6.0 - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0
    o Kaspersky Internet Security 6.0 - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 6.0
    o Kaspersky Anti-Virus 6.0 for Windows Workstations - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0 for Windows Workstations
    o Kaspersky Anti-Virus 6.0 for Windows Servers - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus 6.0 for Windows Servers
    * select file avp.exe


    # repeat above described steps again to launch main program window
    # after Kaspersky product window appears - update anti-virus databases
    # in the main program window go to Reports and data files
    # in the right part of the screen select Backup
    # select file C:\Windows\explorer.exe
    # click on the button Restore
    # click YES
    # as a target folder to which the file will be saved select folder C:\Windows
    # click on button Save
    # click on Close
    InformationOn the below picture as an example you can see file C:\Windows\explorer.com

    # minimize main program window
    # open up Task Manager again (press simultaneously Ctrl, Shift and Esc)
    # in Task Manager go to menu FIle
    # click on New Task (Run)
    # click on Browse
    # select folder C:\Windows
    # select file explorer.exe



    click OK two times



    vreemd overigens, aangezien het aantal false positives minimaal is.


    Comment

    Sorry, you are not authorized to view this page
    Working...
    X