Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3. Een back-up taak aanmaken (uitgebreider)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 3. Een back-up taak aanmaken (uitgebreider)

Video handleiding "Het aanmaken van een Backuptaak" (bevat geluid):

Het aanmaken van een Backuptaak.

Teksthandleiding "Het aanmaken van een Backuptaak":

Ik ga er in deze situatie vanuit dat je een backup wilt maken van "Mijn Documenten". Ik configureer de backup volledig handmatig en maak dus geen gebruik van plug-ins. Ik ga niet uitgebreid in op opties die Backup4all verder biedt. Wees vrij om het effect van bepaalde instellingen uit te proberen en naar wens aan te passen.

Allereerst start ik Backup4all. Ik kom uit in het hoofdscherm.

In de linkerbovenhoek klik op "NIEUW" om een nieuwe back-taak aan te maken.
    De Wizard nieuwe backup taak verschijnt.
    In het veld "naam" geef je een korte maar duidelijke naam op.
    De optie "groep" gebruik je alleen als je met backupgroepen werkt.
    De optie "vooraf aangemaakte backup" kun je gebruiken als je plugins hebt geïnstalleerd. Deze plugins vullen al veel instellingen voor je in.
    In het veld "omschrijving" kun je een uitgebreide beschrijving geven van de backup.
    Klik op VOLGENDE.

In het venster "Bronnen" kun je vervolgens mappen of individuele mappen toevoegen. Klik op de knoppen "map toevoegen" of "bestand" om een keuze te maken.
    Ik voeg in dit geval de map "mijn documenten" toe en bevestig met OK.
    Door op het plusje te klikken dat voor de map staat, kun je de inhoud van de map weergeven. Desgewenst kun je mappen en bestanden uitsluiten van de backup. In het voorbeeld doe ik dat met de map "mijn afbeeldingen".
    Als je de bronbestanden naar wens hebt geselecteerd, klik je op VOLGENDE.

In het venster "doellocatie" kun je opgeven waar je de backup wilt opslaan.
    Onder "lokaal" worden gezien: alle lokale harde schijven, USB sticks, externe harde schijven en CD/DVD branders.
    Onder "LAN" wordt gezien: alle netwerklocaties in het lokale netwerk, zoals netwerkschijven en andere PC's.
    Onder "FTP" wordt gezien: alle servers, lokaal en op internet, die via FTP benaderbaar zijn.
    Maak een keuze waar je de backup wilt opslaan en geef eventueel een doelmap op (submap op het geselecteerde station).
    Klik daarna op VOLGENDE.

In het venster "type" kan je opgeven welke type backup je wilt gebruiken. Wat de verschillen zijn tussen deze typen kun je elders op het forum terugvinden.
    Afhankelijk van het geselecteerde type kun je bepaalde opties opgeven. Ik ga hier nu niet verder op in maar tot de mogelijkheden behoren onder andere het versterken van de compressie, het toevoegen van een wachtwoord en het veranderen van de naam van de backup.

In het venster "Filters" kun je filters toepassen op de te backuppen bestanden. Ook hier ga ik niet uitgebreid op in maar je kunt onder andere filteren op bestandsnaam, bestandstypen, bestandseigenschappen (grootte, laatst gewijzigd, etc..) en datum.
    Nadat je de filters naar wens hebt toegepast, klik je op VOLGENDE.

In het venster "Geavanceerd" kun je enkele aanpassingen maken binnen de instellingen. Ook hier ga ik niet dieper op in. Het is wellicht interessant om eens de andere tabbladen te bekijken om extra acties voor, tijdens en na de backup uit te laten voeren.

Na de gewenste instellingen klik je op VOLGENDE.

In het venster "Planner" kun je een planning opgeven voor een automatische backup. Als je dit niet wilt klik je nu op VOLTOOIEN.
    Indien je wel een planning op wilt geven klik je op de knop "VOEG TOE".
    .

In het venster dat nu geopend is staan de instellingen normaal gesproken al goed. Vergeet niet om je wachtwoord op te geven zodat de backuptaak uitgevoerd kan worden. Klik op "STEL WACHTWOORD IN", geef je wachtwoord op en bevestig met OK.
    .

Hierna zal het planningsvenster openen. Hier kun je opgeven wanneer je de taak wilt laten uitvoeren en met welke regelmaat.
    Als je hier je keuzes gemaakt hebt bevestig je met OK.

Je komt nu terug in het planningsvenster. Druk vervolgens op "VOLTOOIEN" om de aanmaak van de backup-taak te voltooien.

Eventueel kun je met de rechtermuisknop klikken op de zojuist aangemaakte backup taak, en kieze voor "maak backup".

Onderin beeld zal je nu de backup zien lopen.
    Last edited by Eagle Creek; 18-01-08, 06:47.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"
Sorry, you are not authorized to view this page
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎