Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[B4A Algemeen] Hoeveel ruimte neemt een back-up in beslag?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• [B4A Algemeen] Hoeveel ruimte neemt een back-up in beslag?

Natuurlijk dacht ik er ook aan. En ook al bij een eerdere crash van pc is het mij gebeurt dat ik hoopte (en mezelf voornam om voortaan) een back up te maken.
    Echter deed ik dat op DVD en CDR schijfjes, gmail en op online albums. Maar dit lijkt me wel meer ideaal.........Gewoon de bestanden wegschrijven en veilig opgeborgen en zo te herstellen.

Maar hoeveel Gb kan ik nou 'kwijt'? Dat is me nou niet helemaal duidelijk.........

Hoi dRob,

Bedankt voor je interesse in Backup4all.

Hoeveel ruimte de back-up uiteindelijk inneemt is afhankelijk van drie belangrijke factoren:
    1. De grootte van de bestanen die je meeneemt in je back-up.
    2. De compressie die je op de back-up toepast.
    3. Het type back-up dat je maakt.

1. Hoe meer bestanden je op je harde schijf hebt staan hoe groter de back-up wordt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om grote bestanden (zoals video's en muziek) uit te sluiten van je back-up. Veel mensen doen dit met de gedachte "dit kan ik zo opnieuw downloaden". Mocht dit geen optie zijn, omdat het bijvoorbeeld om zelf gemaakte video's gaan of iets dergelijks, dan wordt de back-up automatisch groter.

2. Veel bestanden kunnen worden 'gecomprimeerd'. Dit betekent dat alle bestanden worden ingepakt. Het maken van de back-up duurt nu iets langer maar afhankelijk van de bestanden die je back-upt kan het wel tot 80% aan ruimte schelen!
    Bestanden die heel slecht compressie ondersteunen zijn onder andere .zip, .rar, .mp3, .avi, .gif, .png, .jpeg, .jpg, .mpg, .mov, .swf: deze bestanden zijn "van nature" al gecomprimeerd namelijk. Mocht je heel veel van deze bestanden back-uppen dan zal compressie weinig tot geen effect hebben.

3. Het type back-up is van invloed op de grootte van de back-up. Als je elke keer _alle_ bestanden back-upt op je computer zal je een telkens de maximale grootte gebruiken. Echter: als je bijvoorbeeld alleen de bestanden opslaat sinds de laatste volledige back-up, of sinds de laatste back-up, dan kan de grootte afnemen tot slechts enkele kilobytes! De voor- en nadelen en uitleg over deze verschillende methoden kun je hier vinden: http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=32565.

Ik hoop je vraag hiermee een beetje beantwoord te kunnen hebben. Hoeveel GB jij nu uiteindelijk kwijt bent kan ik dus niet zeggen. Ik zou zeggen probeer te spelen met selectie, compressie en types om tot een acceptabel grootte te komen.

Overigens kan Backup4all, back-ups ook opsplitsen in meerdere kleine pakketjes. Dit is vooral handig indien je wilt back-uppen naar een medium met beperkte grootte, zoals diskette, USB stick of CD-rom.

Diskette: 1,44 MB
    CD-rom: +/- 800 MB
    DVD: +/-4,7 GB
    Dual Layer DVD: +/- 8,5 GB
    BluRay: 50 GB

BluRay en Dual Layer ondersteuning wordt in Backup4all 4 toegevoegd.
    Last edited by Eagle Creek; 16-05-08, 03:56.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Dus dan maak je geen online back up van je (foto)bestanden?
      Want daarvan heb ik inmiddels wel enkele Gb die nodig weggezet moeten worden....

Wat is dus de ruimte die je "koopt en/of huurt" bij Backup4all??

Comment

Hoi dRob,

Of je deze wel of niet back-upped moet je zelf weten. Als je een back-up maakt naar een externe harde schijf praat je vaak over vele gigabytes (100 of zelfs meer). In dat geval kun je meestal gewoon alles back-uppen.
        Als je alleen online ruimte tot je beschikking hebt, heb je meestal 1 GB. Maar soms ook meer: ik kan daar geen definitief antwoord op geven.

De ruimte die je huurt (niet bij Backup4all zelf overigens) is volgens eigen wens.
        BlackGate biedt pakketten aan vanaf 1 GB t/m 100 GB: http://www.blackgate.nl/backup/.
        KPN biedt pakketten aan vanaf 1 GB t/m 1000 GB: http://zakelijk.kpn.com/business/mee...ijf-online.htm

Hoeveel ruimte je dus hebt hangt af van hoeveel je betaald.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

Comment

Dank je wel Eagle Creek...........we gaan ons eens even hierin verder verdiepen maar ik denk dat mijn huidige manier (wegschrijven op DVD/CD en naar Gmail) wel voldoende is momenteel........

Comment

Hoi dRob,

Dat kan ook prima functioneren.
            Waarmee brandt je nu de gegevens weg/sla je ze op bij Gmail? Op welke manier?

Comment

Naar G Mail mail ik gewoon de bestanden als diverse Zipfiles.

Branden van de bestanden met Nero op DVD én op CDR waarvan er één exemplaar naar een andere lokatie verhuist. Stel dat je hier je materialen verliest..........

Comment

Hi dRob,

In dit geval kan Backup4all nog steeds van pas komen omdat het automatisch bestanden naar Gmail kan uploaden én automatisch bestanden op CD/DVD kan schrijven.
                Het enige wat je dan nog maar hoeft te doen is er af en toe een nieuwe CD/DVD-tje in de CD-rom lade te leggen.

Comment

Je maakt me dan toch (weer) aan het twijfelen.
                  Het weekend maar even goed bekijken en een besluit nemen.

Want waarom betalen als ik het zelf, zij het handmatig, kan doen......

Comment

Want waarom betalen als ik het zelf, zij het handmatig, kan doen......
                    Automatisering, voornamelijk.
                    Je kunt allerhande handelingen zoals compressie, wachtwoorden, filters, etc. volledig automatisch laten gebeuren zodat je er verder omkijken naar hebt.

Ik persoonlijk vind dat erg belangrijk omdat ik het anders regelrecht zou vergeten en het waarschijnlijk ook over zou slaan als ik er "even geen zin in" zou hebben.
                    Last edited by Eagle Creek; 17-05-08, 03:45.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                    Working...
                    X