Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies videokaart a.u.b

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Advies videokaart a.u.b

Goedendag iedereen!

Mijn broer heeft nogal problemen met gamen..daarom vroeg hij of ik misschien een oplossing had. Hij gebruikt zijn computer al ruim 3 jaar voornamelijk dus voor gamen maar ook voor zijn studie.

Ik had daarom een vraag over mijn broers systeem en dan meer gericht op zijn videokaart.

3 jaar geleden kon hij zonder problemen gamen... nu is (zoals u weet) alles grafisch verbeterd.

Ik keek vervolgens naar zijn computer eigenschappen met Everest:

Ik zag dat zijn moederbord met daarbij het videokaart nogal verouderd was... het RAM-geheugen zit nog wel goed:

Als ik de videokaart wil upgraden moet ik dan meteen denken aan een compleet nieuw systeem dus plus moederbord etc.

Of kan ik de videokaart gewoon apart aanschaffen en deze vervolgens in de systeemkast aanbrengen?

Met vriendelijke groeten,

Pierre

Een nieuwe videokaart zal verbetering brengen, maar de Celeron is niet zo'n beste processor voor games. Het is een budget processor van Intel. Tevens het geheugen upgraden naar 2048 is ook aan te raden, mits het moederbord het ondersteund.
    Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
    Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
    Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
    Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
    Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
    Branders; Plextor 820SA.
    Speakers; Logitech z5500.
    Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Bedankt crash voor de reactie

Welke heeft nu de meeste prioriteit..? De processor neem ik aan...
      Kan mijn moederbord een zware processor aan? en welke processor raad u mij aan? Het budget zal geen opstakel zijn.

Pierre

Comment

Als je puur wilt gamen zou ik voor een Dual Core processor, maar dat ligt er maar net aan hoe goed je moederbord ermee overweg gaat. Mijn moederbord doet bijvoorbeeld moeilijk met Intel processors omdat hij "Designed for AMD" is. Verders zou ik je inderdaad aanraden je geheugen uit te breiden zoals Crash al zei. En je videokaart is op zich zo enorm slecht niet als je het mij vraagt. Maar natuurlijk zijn er altijd beteren.

Comment

Bedankt voor de reactie 7thstranger!

Ja ik zat hier ook al aan te denken aan een Dual Core processor. Maarja de grote vraag zal dan zijn of zijn moederbord deze processor aankan.. Is er een manier om er misschien achter te komen?... Want als hij deze later aanschaft en deze zou niet werken met het moederbord dan zal dat natuurlijk jammer zijn.

Pierre

Comment

Het moederbord kan geen Dual-core processor aan.
            Zie hier voor de specificatie's:

Dual-core processor is voor zover ik weet niet gemaakt voor een Socket 478.

Voor games heb je een goede videokaart nodig, met alleen de processor te vernieuwen kom je er niet. De huidige videokaart is al behoorlijk oud.

Oorspronkelijk geplaatst door The7thStranger Bekijk Berichten
            Mijn moederbord doet bijvoorbeeld moeilijk met Intel processors omdat hij "Designed for AMD" is.
            Leg dit eens uit? Intel past nooit op AMD moederbord en omgekeert AMD past nooit op een moederbord voor Intel gemaakt. Logisch dat ie moeilijk doet.
            Grtz Lex.

Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
            Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
            Branders; Plextor 820SA.

Comment

Nogmaals bedankt voor je reactie Crash

Er zijn dus in totaal 3 dingen die hij moet aanschaffen als ik het goed begrijp:
              - Het RAM-geheugen met 1GB verhogen.(dus in totaal 2GB)
              - Een processor die bij het socket 478 hoort.
              - Een verbeterde videokaart.

Ik ben al een heel eind verder gekomen nu

Ik zit alleen nog met een paar onduidelijkheden:

Aan de link te zien moet ik dus een processor hebben van het socket 478... helaas heb ik hier niet zo veel verstand van. Welke processor is het meest geschikt voor deze socket?

Ik wist natuurlijk al dat de videokaart verouderd was maar uit deze link kan ik niet echt afleiden welke videokaarten er wel en welke er niet bij mijn moederbord passen of maakt dat in principe niet veel uit?

Pierre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crash Bekijk Berichten
                Leg dit eens uit? Intel past nooit op AMD moederbord en omgekeert AMD past nooit op een moederbord voor Intel gemaakt. Logisch dat ie moeilijk doet.
                Dat bedoel ik ook.

Zoals de site daar zegt "Socket 478 for Intel Pentium 4 / Celeron Processor"
                Ik weet niet hoe het hier zit met Extreme edities, dat kan Crash wellicht toelichten?
                Last edited by The7thStranger; 23-01-08, 17:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre_Computer Bekijk Berichten
                  1. Aan de link te zien moet ik dus een processor hebben van het socket 478... helaas heb ik hier niet zo veel verstand van. Welke processor is het meest geschikt voor deze socket?

2. Ik wist natuurlijk al dat de videokaart verouderd was maar uit deze link kan ik niet echt afleiden welke videokaarten er wel en welke er niet bij mijn moederbord passen of maakt dat in principe niet veel uit?
                  1. De volgende processoren kan het moederbord hebben:
                  Socket 478 for Intel P4 processor; VIA P4M800 chipset; Supports FSB800MHz processor, Prescott; Ready and H-T Technology; 2 DDR DIMM slots, Supports DDR400/333/266; Hybrid Booster - ASRock safe overclocking Technology; SATA 1.5Gb/s, SATA HDD_Hotplug, RAID 0, 1, JBOD; AGP8X, 5.1 channel Audio, 10/100 Ethernet LAN; ASRock I/O Plus: 6 ready-to-use USB 2.0 ports

Maximaal kan er dus een "3,4ghz" in. Let op als je voor een "echte" Pentium gaat, dan zijn er 2 uitvoeringen. Een Prescott en een Northwood, persoonlijk zou ik proberen aan een Northwood te komen. Prescott processoren zijn over het algemeen "heethoofden", dus redelijk makkelijk kans op een oververhit systeem. Het liefst eentje nemen met een "1MB cache", deze is iets beter dan de "512KB cache" uitvoering.

Even ter verduidelijking. je hebt nu een Celeron, dit is eigenlijk een Pentium. Alleen is deze niet goed genoeg om als Pentium verkocht te worden. Ze hebben daarom ook nog een aanpassing in de processor gedaan, waardoor deze duidelijk minder goed dan de "echte Pentium" is. Een budget processor dus. AMD heeft ook van die budget processoren.

Note
                  Eigenlijk moet je ook weten wat voor snelheid je geheugen heeft.(FSB), De huidige processor heeft een FSB van 133mhsz (x4= 533mhz effectieve snelheid). Het moederbord ondersteund echter een FSB van 200mhz (x4=800mhz effectieve snelheid), hier kun je ook weer wat prestatie winst mee halen. Dan moet zowel je processor als je geheugen op deze snelheid(200mhz) kunnen werken.

2. Wat je in de gaten moet houden is dat je een AGP videokaart nodig hebt, Ook goed opletten wat er als voeding(wattage) gevraagd wordt, voor de videokaart.

1. Dat bedoel ik ook.

2. Zoals de site daar zegt "Socket 478 for Intel Pentium 4 / Celeron Processor"
                  Ik weet niet hoe het hier zit met Extreme edities, dat kan Crash wellicht toelichten?
                  1. ik reageerde hierop, omdat het voor sommige mensen verwarrend kan werken. Niet iedereen weet dat er verschil tussen Intel en AMD zit. Mensen die niet goed in de computerwereld thuis zijn, kunnen makkelijk denken een processor is een processor, dus het zal wel passen.

2. Als je de CPU-support list erbij neemt, zie je dat dit moederbord helaas geen "Extreme Edition" ondersteund. Buiten dit, zijn die processoren zeer moeilijk te verkrijgen. Ik heb er gelukkig ongeveer 3/4 jaar geleden nog eentje kunnen vinden.
                  Grtz Lex.

Branders; Plextor 820SA.

Comment

Ik zal eerlijk zijn, dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst probeerde. Ik ben er later pas achter gekomen dat het helemaal niet kon. Vandaar ook mijn beschijving als 'moeilijk doen'. Dat was inderdaad niet zo duidelijk. Mijn excuses.

En in die lijst zie ik geen Northwoods met 1MB cache staan.

Comment

En in die lijst zie ik geen Northwoods met 1MB cache staan.
                      Nee klopt, ik zag die ook niet in de lijst staan. Ik weet dat deze wel bestaan. Ik ga er ook vanuit, dat dit gewoon op het moederbord past. Ik zou het op de processor nummer moeten nakijken welke uitvoering het is, maar ik heb hier nog vier Pentium 4 socket 478 processoren liggen.

De Extreme Edition die ik heb is ook een Northwood (2MB cache), deze is zeer zeldzaam. De Prescott is iets makkelijker te verkrijgen, maar wordt ook steeds minder te verkrijgen.
                      Last edited by Crash; 23-01-08, 18:59.
                      Grtz Lex.

Branders; Plextor 820SA.

Comment

Ok bedankt voor de reacties

Mijn vraag is beantwoord.. ik ga eens samen met mijn broer aan de slag met deze toegedeelde informatie

Nogmaals bedankt

Pierre

Comment

Succes ermee. Als je verdere vragen hebt kun je ze altijd stellen.

Comment

Even een kleine interruptie, ik heb hier nog een 2,4 Ghz Northwood (S478, 400Mhz) liggen. Als je interesse hebt kun je het laten weten via een PM.

Comment

Dit is mijns inziens een leuk systeem om mee te internetten en gamen hiermee gewoon vergeten.
                              lekker gaan sparen voor een nieuw systeem en hier geen geld aan verspijkeren.
                              dan geen asrock meer kopen maar bv een Intel moederbord met een dual of Quad core processor, minimaal 2 gig geheugen en een goede gts videokaart Nvidia met een goede voeding in de kast.
                              Dit systeem was ook 3 jaar geleden al geen echt game systeem, de videokaart was toen ook al een standaard videokaart en geen game kaart, ook al heeft het wel gewerkt.

mijns inziens is Asrock ook een b merk, net zoals je processor een budget processor is, dus was dit ook een niet al te duur systeem.
                              Laat je eens goed voorlichten voordat je een nieuw systeem gaat aanschaffen.
                              De maar gek dan doe je gewoon genoeg

Comment

Working...
                              X