Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Defragmenteren welk programma

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Defragmenteren welk programma

Welk programma raden jullie mijn het beste aan om mijn pc te defragmenteren.

Zowel gratis en betalende.
    Praten zonder denken is als schieten zonder richten.

NTFS moet je helemaal niet defragmenteren.

Last edited by Pearl; 04-02-08, 22:04.

Comment

Gewoon die van Windows. Werkt prima.

Comment

O&O, beetje sneller dan Windows, verder hetzelfde.
        amiek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pearl Bekijk Berichten
          NTFS moet je helemaal niet te defragmenteren.
          Hoe zo niet? Ik defragmenteer gewoon de NTFS schijven, alleen wel veel minder vaak dan toen ik nog FAT32 gebruikte.
          Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
          Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
          Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
          Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
          Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
          Branders; Plextor 820SA.
          Speakers; Logitech z5500.
          Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Over dit soort dingen valt altijd te twisten. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, dat zie je hier. Ik zou zeggen, probeer er een paar uit, en kijk welke je het beste bevalt.

Comment

Bij FAT32 werkt dat zo, de FAT geeft de plaats waar de bestanden staan, of delen ervan, NTFS zet een bestand op een aaneengesloten ruimte in cluster en die in een block, zet het in de MFT en maakt er een kopie van.
              Nogmaals, het is gewoon flauwekul om een NTFS bestandssyteem te de fragmenteren.

Oftewel, bestanden raken niet gedefragmenteerd en heeft defragmenteren na een eerste keer een negatief effect, die gooit alles door elkaar.

De basis API van XP, de afgeslankte Diskeeper geeft het minste problemen maar helpen doet het ook niet.

Overigens heeft ook nooit iemand bewezen dat het defragmenteren van een NTFS bestandssysteem snelheidswinst op zou leveren, wel het tegendeel.

Een beetje uitleg staat hier.

Maar ja, zal wel een roepende in de woestijn blijven.

EXT 2 en 3 van Linux is ook een native bestandssysteem, en niemand defragmenteerd een Linux schijf.

Comment

Mja.. Ondanks dat ik wel zaken heb gelezen en dat ik jou (Pearl) deze uitspraak vaker zie maken zou ik vanwege de grote hoeveelheid berichten die anders bewezen, het gewoon doen.

Kwaad kan het niet maar Microsoft en vele anderen raden het wel aan. Dit zijn (net zoals bijvoorbeeld virtueel geheugen) van die zaken waar allerlei verhalen de ronde over doen.

Mocht je willen defragmenteren kan dit met Windows Defrag maar in principe ook met alle andere bekende programma's die op de markt zijn.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Waarom zou je het doen als het niet helpt?

Net zoiets als je kale kop kammen, je haar gaat er echt niet beter van zitten.

Maar ja, meegaan met de massa is makkelijker.

Comment

Nouja, het is dus de vraag of het niet helpt. Ik ga zeker niet mee met de massa maar de een roept A, de ander roept B en weer een ander roept C. .
                    Zolang ik daar geen peil op kan trekken doe ik er geen uitspraak over.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

Comment

Als ik jouw artikel even citeer (heb het alleen geskimd) zie ik:
                      Let's return to one interesting enough and important moment - NTFS fragmentation and defragmentation. The situation with these two concepts at the moment can not be called satisfactory in any way. At the very beginning it was said that NTFS is not subject to file fragmentation. It is not exactly so and the statement was changed - NTFS prevents fragmentation. It is not exactly so either. That is it certainly prevents but... It is already clear that NTFS is a system which is predisposed to fragmentation inspite of official statements. But it doesn't suffer from it. All internal structures are constructed in such way that fragmentation does not hinder to find data fragments fast. But it doesn't save from the physical effect of fragmentation - waste disk heads motions.
                      De prestaties nemen er dus niet door toe, fysiek scheelt het wel.

Ik ga het artikel nog wel eens uitgebreider lezen. Daarbij zie ik trouwens op dit moment geen reden artikel anders te zien als "een van de vele".

Comment

Voor mijn is deze info voldoende.

bedankt hoor.
                        Praten zonder denken is als schieten zonder richten.

Comment

Overigens heeft ook nooit iemand bewezen dat het defragmenteren van een NTFS bestandssysteem snelheidswinst op zou leveren
                          Een test van CID heeft dat wel bewezen, al is die winst niet spectaculair - zo'n 3%. Het verschil tussen de twee situaties hieronder is merkbaar, maar zoals gezegd niet spectaculair. Het uit zich in een net iets vlotter opstarten van applicaties, terwijl bepaalde bewerkingen in bijvoorbeeld Paint Shop Pro ook wat sneller verlopen. Maar dat geldt voor mijn wat oudere pc met een HD van 2,5 jaar oud. Of het op nieuwere systemen nog veel verschil maakt weet ik niet. Maar dat je bij NTFS geen enorme verbetering hoeft te verwachten van een defragmentatie klopt wel.

Als ik niet een beetje gek was zou ik stapelgek worden.

Comment

Het punt is dat iedereen denkt dat de bestanden gefragmenteerd kunnen raken in een NTFS bestandssyteem zoals dat op een FAT gebeurd, NTFS werkt op een andere manier en het defragmenteren heeft dan ook geen functie, alleen als je dat één keer hebt gedaan zijn wel alle bestanden gefragmenteerd, dan worden de gedeeltelijke lege sectors aan het eind van de cluster opgevuld door delen van andere bestanden, dat zie je ook in je eigen plaatje, alles staat netjes bij elkaar en zijn alle ruimtes opgevuld, het nadeel is echter dat het niet meer ononderbroken bestanden zijn maar opgevulde sectoren.

Vandaar dat je het dan moet blijven doen, de hele MFT is in de war geraakt en komt nooit meer goed.

Ook doe je alle voordelen van NTFS teniet, de ononderbroken bestanden, ook te zien in je eigen plaatje, de bovenste.

Die zogenaamde gefragmenteerde bestanden, de rode, zijn bestanden uit een map die op verschillende plaatsen staan.

Een defragmenteerprogje die alleen de mappen "goed" zou zetten, die ik overigens nog niet ben tegengekomen, zou dat "probleem" kunnen oplossen.

Overigens verteld een moderator op CiT dat het helemaal niets uitmaakt, die vond het alleen handig dat nu alles bij elkaar stond, maar de reden ontgaat mij volledig.

Ook snap ik nog steeds niet waarom het overal wordt geadviseerd terwijl het helemaal niets verbeterd.
                            Vind het net zo onzinnig als een ext2 of 3 defragmenteren, doet ook niemand.
                            Alhoewel er sommige users dat wel willen, zeker oude windows gebruikers.

Comment

Een beetje uitleg staat hier.
                              http://www.digit-life.com/articles/ntfs/
                              It is already clear that NTFS is a system which is predisposed to fragmentation inspite of official statements. But it doesn't suffer from it. All internal structures are constructed in such way that fragmentation does not hinder to find data fragments fast. But it doesn't save from the physical effect of fragmentation - waste disk heads motions.
                              Als de bestanden op een gegeven moment over het hele schijfoppervlak verspreid staan zal de lees-/schrijfkop meer en grotere bewegingen moeten maken...

...dan wanneer alles tegen het centrum van de schijf bij elkaar staat op een kwart van dat oppervlak:

Dat zal dus de reden zijn waarom er een klein, maar duidelijk verschil tussen beide situaties is.
                              Als ik niet een beetje gek was zou ik stapelgek worden.

Comment

Working...
                              X