Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pc nog traag, na recovery

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• pc nog traag, na recovery

Ik heb een microstar pc, windows xp.
    Enige tijd geleden is mijn desktop vastgelopen ondanks norton; er startte niets meer op. Heb toen met een recovery cd-rom de zaak hersteld. Programma’s en drivers wederom geïnstalleerd. Tot enig resultaat heeft dit wel geleid: hij start op en programma’s verschijnen. Maar alles zeer, maar dan ook zeer, traag. Het duurt 10 minuten vooral er überhaupt een beginscherm is. Kan, als het moet nog wel via internet werken, maar dan moet ik uren voor over hebben. Let wel ik ben een leek, maar wat mij bevreemde was dat ik dacht dat ik “mijn documenten” kwijt zou zijn. Deze toch weer gevonden,weliswaar met een “waas” (grijzige iconen), maar kon ze weer oppakken. Ik vond dat vreemd, want ik dacht dat ik schijf geschoond zou hebben. Ik heb via de gebruikershandleiding van de cd-rom de juiste dingen gedaan, denk ik.
    Ik werk nu via mijn lap top, zonder problemen, maar kan het niet uitstaan dat ik een “goede”pc.op zolder heb staan waarmee ik niet kan werken.
    Is er een wijze waarop ik geholpen kan worden?

BVD
    Eduard

Kan je ook aan een 'gewone' XP cd komen? Dan moet je daar eens naar de Herstelconsole gaan (druk op R), en daar format c:\ typen. Dan wordt je schijf geformatteerd. Hierbij gaat alles verloren, dus je moet zorgen voor backups van je belangrijke bestanden/documenten.
    Start daarna weer op van de herstel-cd, en installeer zoals je eerder hebt gedaan.

Comment

Nee,
      helaas. Heb alleen recovery. Wat bedoel je met een gewone xp cd? En hoe zou ik daaraan kunnen komen?

Comment

Een Windows cd zou je in weze gewoon kunnen lenen.

Heb je een floppydrive? Dan zou je ook een opstartdiskette kunnen maken, en daarvandaan de prompt openen.

Comment

ik heb wel een floppydrive, maar hoe dan verder?

Comment

Even vanaf bootdisk.com een Windows 98SE bootdisk downloaden, daarvanaf opbooten, en je schijf formatteren.

Comment

kan ik ook dat op een cd rom zetten en die gebruiken; het is stom maar zou niet zo gauw weten of en waar er een floppy in huis is.

En als ik dat gedaan heb zou ik dan nog bij jou mogen informeren, zoals gezegd ik ben een leek die wel denkt te weten wat een boot of opbooten is, maar toch.

Comment

gekeken op bootdisk.com er zijn 2 98 SE's; maakt dat nog verschil?

Comment

Als je een leek bent, is het gebruiken van een originele XP cd het makkelijkst. Die doe je erin, je start ervan op, je drukt op de R en je typt format c:\
                  Makkelijker kan bijna niet.

Bootdisks werken dacht ik niet van cd-roms.

Oorspronkelijk geplaatst door doorgeestenkok Bekijk Berichten
                  gekeken op bootdisk.com er zijn 2 98 SE's; maakt dat nog verschil?
                  Zou niet uit moeten maken, probeer eerst de OEM maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The7thStranger Bekijk Berichten
                    Even vanaf bootdisk.com een Windows 98SE bootdisk downloaden, daarvanaf opbooten, en je schijf formatteren.
                    Ja ja. En dat moet iemand met Starter in zijn profiel dan maar snappen.

@ doorgeestenkok: als je vanaf floppy wilt formatteren doe je het volgende:

Download dit bestand naar je bureaublad. Doe een lege, geformatteerde diskette in de drive en dubbelklik op het bestand. De opstartdiskette wordt dan gemaakt. Start de pc op met de diskette in de drive. Na wat diskettegerommel zie je een DOS-scherm met de A-prompt. Typ hierachter FDISK en druk op ENTER. Er verschijnt een heel verhaal over grote schijven. Typ Y en druk weer op ENTER. Kies vervolgens optie 3: DOS-partitie of logisch station verwijderen. Druk weer op ENTER.
                    Verwijder nu achtereenvolgens de niet-DOS-partitie (optie 4), logische stations in de uitgebreide partitie (optie 3), de uitgebreide partitie (optie 2) en de primaire partitie (optie 1). Doe dit niet in een andere volgorde. Als één van de items niet aanwezig is, krijg je daar een melding van en ga je door met het volgende.
                    Druk dan op Esc tot je de A-prompt weer ziet en start opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken. Typ weer FDISK en druk op ENTER. Je krijgt weer dat verhaal over grote schijven; typ Y en druk nogmaals op ENTER. Kies nu optie 1: DOS-partitie of logisch station maken. Druk op ENTER en kies in het volgende menu weer optie 1: Primaire DOS-partitie maken. Tenslotte krijg je de vraag of je de grootst mogelijke omvang voor de primaire DOS-partitie wilt gebruiken. Typ Y en druk op ENTER (partitioneren kan tijdens de setup van XP). Als de partitie is gemaakt druk je weer op Esc tot je de A-prompt ziet en start je weer op met Ctrl+Alt+Del.
                    Typ nu format c: /u achter de A-prompt (spatie tussen c: en /u!) en druk op ENTER. Na het formatteren verwijder je de diskette en start je op met de cd-rom van XP.

NB: Je hebt dus wel een cd-rom met een originele XP-versie nodig - aan alleen de recoverydisk heb je niets.
                    Last edited by Guus abc; 03-03-08, 19:34.
                    Als ik niet een beetje gek was zou ik stapelgek worden.

Comment

bedankt
                      ik ga even kijkenhoe ik aan een originele xp-cd kan komen.
                      Stomme vraag: wat is de officiele titel daarvan? gewoon: Windows XP?
                      Trouwens: de desktop (de langzame dus) heeft een floppydisk en mijn laptop niet (heb ook geen externe in mijn bezit)

Zit in de middle of nowhere (in wallonie) en niet veel mensen in de buurt die zo iets hebben, kan dus even duren.

Voorlasnog bedankt; ga op verder onderzoek. Meld me weer (als het goed is) als ik .e.e.a op orde heb.

groet

Eduard

Comment

Als je een originele XP cd weet te vinden, kan je in weze het hele verhaal over bootdisks vergeten.

Ja, de titel is gewoon Windows XP.
                        Last edited by The7thStranger; 03-03-08, 19:31.

Comment

Allemaal bedankt,

ik heb nu 2 dingen te doen: een originele xp-versie op cd.
                          en ten tweede een externe floppydis (misschien krijg ik het voor elkaar op de langzame pc met floppydisk).

ik meld me wel weer

eduard

Comment

Externe floppydrive hoeft niet als je een originele XP hebt hoor.

Comment

Er gingen wat berichten door elkaar:
                              heb ik nu wel of niet een bootdisk nodig??

Comment

Working...
                              X