Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke online AV scanner?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Welke online AV scanner?

Ik heb NOD32 als AV product, maar af en toe wil ik nog wel eens een online scanner draaien van een andere fabrikant. Tot op heden gebruikte ik HouseCall van Trend Micro en de online scanner van Kaspersky.
    Kan iemand mij nog andere aanbevelingen doen?

Er is genoeg keus....

Bitdefender

ESET (NOD32) online scanner

Windows Live Onecare

Symantec Security Check

eTrust online scanner

F-Secure online scanner

ArcaBit online scanner

Ewido online scanner

A-Squared online Malware scanner

(Ik zet de scanners die je al noemde er toch nog even bij)

Kaspersky Online scanner

Trend Micro

Snelle scan met Prevx CSI

En Dr. WEB CureIt mag eigenlijk ook niet ontbreken in dit rijtje.

*Niet alle scanners die hier worden genoemd zullen gedetecteerde malware ook gratis verwijderen, soms moet je het programma eerst kopen.

Maar het is wél handig als extra controle natuurlijk om te zien of je eigen antivirus iets niet heeft opgemerkt en dat kost helemaal niets.

Als je al die scans achter elkaar draait ben je wel even zoet...

p.s. Raak niet direct in paniek als er een bestand wordt gevonden door een scanner, controleer het bestand dan eens op www.virustotal.com of Jotti, dan zie je waarschijnlijk nog een aantal andere namen voor dezelfde malware, en met die namen kun je weer meer informatie vinden op 't net om de malware zo goed mogelijk op te ruimen.
    Last edited by ctrlaltdelete; 18-01-08, 12:44.

Comment

Zelf gebruik ik meestal F-Secure online scanner en A-Squared online Malware scanner. Zo'n online scan doe ik eens in de maand.

Comment

Bedankt voor de tips! Het jammere vind ik wel dat de meeste scanners alleen werken met IE en ActiveX enabled. Ik browse zelf met Firefox (met een aantal plugins).
        Zit er een risico aan vast als ik ActiveX aanzet om met die scanners te kunnen werken?

Comment

Dat vindt ik ook best jammer (ook Firefox hier) Maar het kan geen kwaad hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door metriod Bekijk Berichten
            Dat vindt ik ook best jammer (ook Firefox hier) Maar het kan geen kwaad hoor.
            Waar kan ik dat het beste aanpassen in IE? Of volstaat het om die scan pagina's tijdelijk toe te voegen aan de 'vertrouwde websites'?

Comment

Als het goed is komt IE zelf met een melding als je een online scan wil doen dat er ActiveX nodig is.

Comment

OK. En dan moet ik het daarna alleen wel weer uitschakelen natuurlijk?

Comment

Ik heb ActiveX nog nooit uitgeschakeld, en kom op de gevaarlijkste plekjes van 't internet.
                  Zolang er maar een waarschuwing komt als er een ActiveX besturingselement geïnstalleerd "moet" worden voordat er iets wordt geïnstalleerd is 't wel oké.

Comment

Zijn die online scanners overigens goed? Maken ze gebruik van dezelfde engines als de commerciële (lees: betaalde) varianten?

Comment

Online virusscanner zullen met een scan dezelfde bestanden detecteren als een geïnstalleerde (betaalde) virusscanner wanneer je bestanden gaat scannen.

Maar wanneer je een AV hebt geïnstalleerd zullen er meestal nog meer detectiemogelijkheden zijn en kan hardnekkige malware vaak beter worden verwijderd.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                      Working...
                      X