Mededeling

Collapse
No announcement yet.

AdAware sropt scan

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• AdAware sropt scan

Kortgeleden heb ik m'n "oude" AdAwareSE vervangen door AdAware 2007 (free) + updates.

Tijdens het scannen stopt AAw2007 steeds na ca. 5 minuten met een MS-foutmelding bij "Scanning Layered Service Providers".

Ik heb de installatie opnieuw gedaan en zo te zien zonder vreemde gebeurtenissen, maar ook de opnieuw geïnstalleerde AAw2007 (Free) houdt er bij het scannen op hetzelfde punt mee op.

Wie kent dit probleem en heeft de oplossing al klaar?
    Last edited by Jan de Lang; 21-01-08, 14:13. Reden: typefgout

Scan is in veilige modus.

zie ook hier
    Last edited by metriod; 21-01-08, 11:36.

Comment

In veilige modus gebeurt exact hetzelfde, zowel bij "full scan" als bij "smart scan".
      Zodra AAw2007 bij "Scanning Layered Sevice Providers" is aangekomen, laat hij het afweten.
      In de "oude" SE versie heb ik dat niet meegemaakt.

Ik dan maar eens door de gelinkte 43 pagina's Lavasoft Support ploegen.

Comment

Scan eerst eens met Spybot Search & Destroy en daarna weer opnieuw met Ad Aware.

Mocht je dan dezelfde problemen ondervinden doe dan hetvolgende:

Plaats even een HijackThis log.
        Dit doe je als volgt.

Lees eerst deze handleiding van HijackThis

Lees dan het volgende bericht goed door:

Plaats daarna je HijackThis-log in de daarvoor bestemde forumsectie:

Vermeld ook daar je probleem erbij.

Een deskundige helpt je dan.

Waarschijnlijk heb je de LSPFix tool nodig en als je daarmede niet bekend bent, heb je deskundige hulp nodig.
        Last edited by Huini041; 21-01-08, 16:17.
        A.H.
        Niet alleen is belangrijk de weg, die je gaat,
        maar ook het spoor, dat je achterlaat.

Comment

De scan met Spybot Search & Destroy gaf zero infecties als resultaat.
          De meteen daarna gedraaide schan met AAw2007 staakte weer op hetzelfde punt.
          Echter, ik heb nu ook vastgesteld dat de scan feitelijk niet stopt, maar op dat punt in een loop raakt (dus steeds hetzelfde blijft scannen) tot Win op de bekende wijze met een foumelding komt.
          Het eindeloze scannen van hetzelfde bestand wordt ook gemeld op het Lavasoft Support Forum. Ook daar zijn ze flink met HThis aan de gang gegaan, zo te zien. Dat ga ik eerst maar 'ns napluizen.

Comment

Het eindeloze scannen van hetzelfde bestand wordt ook gemeld op het Lavasoft Support Forum. Ook daar zijn ze flink met HThis aan de gang gegaan, zo te zien
            Vandaar ook mijn advies.

Ga niet zelf met HijackThis knutselen, dit is deskundigenwerk.
            A.H.

Comment

In het aangehaalde voorbeeld op Lavasoft Support Forums bleek AAw 2007 na de uitschakeling van een aantal resident programma's uit de systray wél z'n scan te voltooien. De Tea Timer en SD helper + de immunize functie van Spybot Search & Destroy werden daar aangewezen als de boosdieners.
              Dus heb ik dat ook gedaan - geen resultaat; vervolgens alle immuniseeropties van SS&D, Spywareblaster en SpywareDoctor uitgeschakeld; daarna alle resident anti-spyware progs op non-actief gezet - AAw2007 geeft geen krimp en blijft tijdens een scan bij "Layered Service Providers" steken.
              Dus: alle mogelijkheden dat as-progs elkaar in de weg zouden kunnen zitten zijn geëlimineerd en alle mogelijke oorzaken van immuniseer- cq afschermfuncties zijn bij het testen ook weggenomen.
              Uit het Lavasoft Support Forum is te lezen dat meer gebruikers dit probleem hebben en daarvoor geen oplossing konden vinden.

Comment

Omdat SS&D al erg traag op aanklikken reageerde en als laatste vóór AAw2007 was geïnstalleerd, heb ik dat prog compleet verwijderd en nogmaals met AAw2007 gescand, maar "Layered Service Providers" blijkt nog steeds een onneembare horde.
                Eigenlijk heb ik geen idee wat "Layered Service Providers" eigenlijk is en wellicht moet ik het probleem van die kant benaderen. Any ideas, behalve HJThis draaien of AAw2007 maar meteen er af gooien - hoe onbevredigend ook?

Comment

Is internet wel eens uitgevallen?

Citaat uit Computer Idee:

24. Hoofdstuk O10 - items:

Dit hoofdstuk behandelt de Winsock Hijackers ook wel bekend als LSP (Layered Service Provider).

LSPs is een manier om een stukje software aan je Winsock 2 implementatie op je computer vast te knopen.
                  Aangezien de LSPs als een keten aan elkaar gekoppeld zijn, zal wanneer Winsock gebruikt wordt, de data ook getransporteerd worden naar elke LSP van de keten.
                  Spyware en Hijackers kunnen de LSPs gebruiken om al het verkeer via je internetverbinding te bekijken.

Je moet enorm voorzichtig zijn wanneer je deze elementen verwijdert, wanneer het verwijderd wordt zonder de ontbrekende link in de keten te herstellen kun je de internetverbinding kwijtraken.

Voorbeeld: O10 – Broken Internet access because of LSP provider ‘spsublsp.dll’ missing

Veel Virus Scanners beginnen met scannen voor Virussen, Trojan’s etc op Winsock level.
                  Het probleem is dat veel Virus scanners niet de LSPs repareren nadat het agressieve LSP is verwijderd.
                  Dit kan veroorzaken dat HijackThis een probleem constateert en een waarschuwing geeft, zoals het voorbeeld hierboven, terwijl de internetverbinding gewoon werkt.
                  Je zult daarom advies moeten vragen aan een ervaren gebruiker wanneer je deze fouten herstelt.
                  Het is tevens aan te raden om LSPFix te gebruiken, zie de link hieronder, om deze te herstellen.

Spybot Search & destroy kan dit over het algemeen herstellen maar zorg er wel voor dat je de laatste versie hebt omdat de oudere versies hier problemen mee hebben.
                  Er is een tool ontworpen speciaal voor dit soort problemen welke je beter kunt gebruiken, genaamd LSPFix http://www.cexx.org/lspfix.htm.
                  Voor een goede lijst over LSP en of ze geldig zijn kun je Zupe’s LSP List Page bezoeken.

En ik ben het eens met
                  Wat de traagheid van Spybot betreft, zie:
                  Last edited by Huini041; 22-01-08, 09:50.
                  A.H.

Comment

Leerzaam!
                    Nee, geen uitval van internet met die foutmelding.
                    Kan pas vanavond hiermee verder en resultaat lspfix geven.

Comment

Afwezig geweest. Als eerste de "oude" AdAwareSE opnieuw geïnstalleerd en bijgewerkt met alle updates. Ik heb nu dus AAwSE én AAw2007 geïnstalleerd.
                      Een scan met SE draaide probleemloos en bleef dus nergens hangen.
                      Meteen erna met AAw2007 gescanned. Wéér een weigering bij "Scanning Layered Service Providers".
                      AAw2007 is het enige beveiliginsgprog dat daar blijft hangen.
                      De volgende ASW-progs voeren scans gewoon uit:
                      -SpySweeper
                      -Spybot Search & Destroy
                      -WinDefender
                      -AdAwareSE
                      -SpywareDoctor

Zo ook AV progs:
                      -AVG
                      -NOD32

Zo ook:
                      -HitmanPro (draait o.m. ook AAwSE)

Comment