Mededeling

Collapse
No announcement yet.

virus-scanner voldoende?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• virus-scanner voldoende?

In plaats van een antivirus programma te nemen dat door blijft draaien, is het voldoende om alleen een virusscanner te nemen?
    Dus een programma die alleen draait wanneer je iets wil scannen, en daarna weer helemaal uit kan doen.

Nee, dat is echt niet voldoende. Je zult realtime protectie moeten hebben, dus een programma wat steeds op de achtergrond draait. Dus Avast, AVG Free of zoiets.
    amiek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door okeee Bekijk Berichten
      In plaats van een antivirus programma te nemen dat door blijft draaien, is het voldoende om alleen een virusscanner te nemen?
      Dus een programma die alleen draait wanneer je iets wil scannen, en daarna weer helemaal uit kan doen.
      Moet je deze vraag nu echt nog stellen, na de vele HJT-logs die je hier al geplaatst hebt en de vele adviezen die je al hebt gekregen (en in de wind hebt geslagen)?

Comment

uiteraard, aangezien ik vrijwel alle gevonden spyware en virussen uit scans heb gehaald.

Comment

uiteraard, aangezien ik vrijwel alle gevonden spyware en virussen uit scans heb gehaald.
          Die zin snap ik niet helemaal. Bedoel je nou:" Natuurlijk sla ik jullie adviezen in de wind, aangezien ik vrijwel alle gevonden spyware en virussen uit scans heb gehaald."
          Je weet dus kennlijk wat er gebeurt als je geen virusscanner op je pc hebt, dus ik vraag me eigenlijk af waarom je die vraag nog stelt. Je wilt een firewall en een virusscanner die je pc helemaal niet belasten, nou sorry, maar die bestaan niet, behalve een hardware firewall in je router. Je kunt er dan voor kiezen om helemaal geen beveiliging te nemen, maar helaas belast malware je pc ook nogal.
          amiek

Comment

nee, het gaat om het verschil tussen een virusscanner die je pc blijft scannen, en een virusscanner die alleen scant wanneer je dat zelf aangeeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door okeee Bekijk Berichten
              nee, het gaat om het verschil tussen een virusscanner die je pc blijft scannen, en een virusscanner die alleen scant wanneer je dat zelf aangeeft.
              Het is toch volkomen duidelijk wat het verschil is?

De eerste beschermt continu. Wil je een bestand openen dat een virus bevat, dan verhindert deze scanner dat, plaatst het bestand in quarantaine en/of geeft een melding, en vraagt dan wat er verder mee moet gebeuren.

De tweede scant één of meerdere bestanden (on demand scan) of je hele pc wanneer jij dat wilt.

De eerste is het veiligst. Sommige virussen zijn in een exe-bestand niet te vinden met een on demand scan of een online scan bij Jotti. Open je zo'n bestand zonder dat er realtime bescherming actief is, dan heb je een besmetting te pakken.
              (Ik heb dit laatst zelf mogen ondervinden, omdat ik geen virusscanner gebruik. Iets met srosa.sys, wintems.exe en hldrrr.exe. Amiek en Killbox moesten er aan te pas komen om verschillende ongewenste processen, bestanden en registersleutels de nek om te draaien. Was in een kwartiertje gepiept, maar toch.)
              Dit soort virussen wordt bij opening wél ontdekt door een scanner die continu actief is.
              Last edited by Guus abc; 21-03-08, 15:34.
              Als ik niet een beetje gek was zou ik stapelgek worden.

Comment

Ja tuurlijk weet ik het verschil, maar zij wisten niet waarom ik het vroeg. Reden:
                aangezien ik vrijwel alle gevonden spyware en virussen uit scans heb gehaald
                vandaar dus POST 1.

Maar je hebt het wel wat opgehelderd, ik zal dus even zoeken nog naar een antivirus als avast, alleen 1 die wat lichter is. Ik merk namelijk dat avast teveel andere programma's vertraagd.

Comment

Dat ga je dus echt niet redden. Ik weet niet wat je bedoelt met "lichter". Maar dat had ik al gezegd, in je vraag over een "lichte"firewall. Als je van al je beveiliging zoveel last hebt, moet je misschien wat ram bijplaatsen in plaats van lichtere beveiligings programma's zoeken.
                  amiek

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                  Working...
                  X