Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is deze (gratis) beveiliging voldoende?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Is deze (gratis) beveiliging voldoende?

Hallo allemaal,

Vandaag (dinsdag) heb ik maar eens een clean install van Windows 7 op mijn laptop gedaan. Daarbij heb ik ook besloten om wat extra beveiliging tegen virussen etc. toe te voegen. Niet dat ik er de afgelopen paar jaren last van heb gehad; aan illegaal downloaden en P2P-software zoals Sopcast doe ik immers niet meer en pikante sites bezocht ik sowieso al niet.

Maar als ik alle verhalen mag geloven worden internetcriminelen steeds geraffineerder, opletten dus. Bovendien gebruik ik nu veel gratis software, Photofilter als alternatief voor een illegale Photoshop bijvoorbeeld, en daarbij kan je zomaar tegen spyware aanlopen. Tijdens de installaties ben ik altijd zeer op mijn hoede, maar het kan tóch een keer verkeerd gaan.

Mijn beveiliging is nu als volgt, grotendeels gebaseerd op de preventielijst van Buffy op dit forum.
    1. Ik heb SpywareBlaster geïnstalleerd;
    2. Ik heb het MPVS Hosts bestand gebruikt;
    3. Als browsers heb ik Chrome en Firefox (voorzien van adblock), en Internet Explorer heel af en toe voor websites waarvan ik zeker weet dat ze in orde zijn;
    4. Voor de zekerheid heb ik ook McAfee Site Advisor geïnstalleerd;
    5. Windows Update draai ik regelmatig;
    6. Daarnaast heb ik Spybot S&D geïnstalleerd, al biedt die volgens mij geen realtime bescherming (meer). Met AdAware heb ik een aantal negatieve ervaringen, dus die laat ik liever links liggen;
    7. Verder heb ik Malwarebytes Anti-Malware draaien. Nu nog in de testperiode, maar ik ben wel van plan te gaan betalen voor de realtime bescherming;
    8. Verder gebruik ik de Windows Firewall en Microsoft Security Essentials.

Met name over oplossing 8 ben ik niet heel zeker. Zijn die wel goed? Is het sowieso wel slim om met allerlei losse, gratis programma's te werken zoals ik nu doe? Of kan ik beter een compleet pakket kopen dat alles voor je doet?

Ik ben best bereid om te betalen voor goede bescherming tegen virussen/spyware/malware/en weet ik welke narigheid nog meer. Probleem is alleen dat je er meteen aan vast zit, mocht het toch niet goed blijken. Ikzelf zat te denken aan het Kapersky Pure 3.0-pakket, aangezien dat bedrijf volgens mij wel hoog aangeschreven staat. Wat vinden jullie daarvan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Microsoft Security Essentials zou ik vervangen door een andere gratis actieve Antivirus.
    Spybot zou ik verwijderen, heeft géén meerwaarde.

Kapersky Pure 3.0-pakket, aangezien dat bedrijf volgens mij wel hoog aangeschreven staat. Wat vinden jullie daarvan?
    Een goede.
    Maar als je deze instaleerd heb je al de rest niet nodig
    Stelregel is één actieve AV, één antispam, één firewall (in het geval van Windows 7 is dat zelfs niet echt nodig).

Samengevat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoogeveense RAT Bekijk Berichten
    1. Ik heb SpywareBlaster geïnstalleerd; OK
    2. Ik heb het MPVS Hosts bestand gebruikt; OK
    3. Als browsers heb ik Chrome en Firefox (voorzien van adblock), en Internet Explorer heel af en toe voor websites waarvan ik zeker weet dat ze in orde zijn; OK
    4. Voor de zekerheid heb ik ook McAfee Site Advisor geïnstalleerd; OK
    5. Windows Update draai ik regelmatig; OK
    6. Daarnaast heb ik Spybot S&D geïnstalleerd, al biedt die volgens mij geen realtime bescherming (meer). Met AdAware heb ik een aantal negatieve ervaringen, dus die laat ik liever links liggen; IDD
    7. Verder heb ik Malwarebytes Anti-Malware draaien. Nu nog in de testperiode, maar ik ben wel van plan te gaan betalen voor de realtime bescherming; OK
    8. Verder gebruik ik de Windows Firewall en Microsoft Security Essentials. MSE verwijderen en in de plaats een ander gratis AV tool nemen.
    Met name over oplossing 8 ben ik niet heel zeker. Zijn die wel goed?
    Zie commentaat in de quote hierboven....

Is het sowieso wel slim om met allerlei losse, gratis programma's te werken zoals ik nu doe? Of kan ik beter een compleet pakket kopen dat alles voor je doet?
    Dat is een kwestie van smaak en persoonlijke keuze.

Ik ben best bereid om te betalen voor goede bescherming tegen virussen/spyware/malware/en weet ik welke narigheid nog meer. Probleem is alleen dat je er meteen aan vast zit, mocht het toch niet goed blijken. Ikzelf zat te denken aan het Kapersky Pure 3.0-pakket, aangezien dat bedrijf volgens mij wel hoog aangeschreven staat. Wat vinden jullie daarvan?
    Een goede keuze.
    Vergeet nooit dat een beveiliging zo sterk is als zijn zwakste schakel. Die zwakke schakel zit gewoonlijk voor het scherm

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Graag gedaan.
    Last edited by Emphyrio; 13-08-13, 23:02.
    Malware Research [email protected] (MBAM) ..... ASAP & Unite Member
    E Dev * McAfee verwijderen. * Ccleaner * E-Peek

Comment

één firewall (in het geval van Windows 7 is dat zelfs niet echt nodig)
      Daar is overigens nog een discussie over te voeren omdat de Windows 7-firewall standaard geen uitgaande verbindingen blokkeert. Een aparte (3rd party) firewall doet dit meestal wel. Of je dit wilt, is persoonlijk. Je kunt best leven zonder maar je hebt wel wat meer controle mét. Zo heb ik op mijn laptop bijvoorbeeld wel een extra firewall geïnstalleerd als extra beveiligingslaag.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Dat is juist.

We houden er tevens geen rekening mee of er een router in het spel zit, dat veranderd de situatie ook

Comment

Emphyrio en Eagle Creek, dank voor jullie reacties! Mooi om te horen dat het er over het algemeen goed uitziet. Spybot is weer verwijderd en MSE heb ik inmiddels vervangen door Avira AntiVir, ik zag dat je die in een ander topic aanraadde aan een gebruiker.

Wel ga ik waarschijnlijk toch Kaspersky Pure 3.0 aanschaffen. Zestig euro voor één jaar is op zich prima te doen, zeker als je ziet wat je ervoor krijgt mits je zelf natuurlijk een beetje oplet tijdens het internetten. De recensies van dat programma zijn positief, alleen schijnt het je computer een beetje te vertragen met opstarten. Maar ik heb een SSD, dus die paar seconden extra maken me niet heel veel uit. Gratis is leuk (uiteraard ), maar maakt het ook onoverzichtelijk. En volgens mij heb ik nu nog geen goede bescherming tegen phishing.

Maar dat betekent dat ik alle gratis software weer kan verwijderen? In hoeverre wordt een programma echt verwijderd via het configuratiescherm? Als ik goed ben ingelicht blijven er namelijk vaak sporen hangen in het register en in hoeverre zou dat kunnen botsen met Kaspersky? Zou het wat dat betreft beter zijn om weer een clean install van Windows 7 te doen?

Comment

Maar dat betekent dat ik alle gratis software weer kan verwijderen?
            Jazeker, Kaspersky PURE 3.0 Total Security biedt ruim voldoende bescherming

In hoeverre wordt een programma echt verwijderd via het configuratiescherm? Als ik goed ben ingelicht blijven er namelijk vaak sporen hangen in het register en in hoeverre zou dat kunnen botsen met Kaspersky? Zou het wat dat betreft beter zijn om weer een clean install van Windows 7 te doen?
            Om tools grondiger te verwijderen gebruik ik RevoUninstaller Free
            Na een herstart, laat ik Ccleaner runnen.

Voor de meeste tools zijn er tevens "removers" of "cleaners" van dezelfde firma.
            Voor Avira bv heb je Avira Antivir Removal Tool.
            Na desinstallatie is het steeds raadzaam om deze te laten runnen.

Voor de opgesomde beveiligingstools (en dan heb ik het vnl over MBAM) voorzie ik géén problemen ism Kaspersky.

Comment

Dank, Emphyrio!

Ik ga ermee aan de slag en dan zijn internetcriminelen geen partij meer hier.

Comment

Graag gedaan

Comment

Wel ga ik waarschijnlijk toch Kaspersky Pure 3.0 aanschaffen. Zestig euro voor één jaar is op zich prima te doen, zeker als je ziet wat je ervoor krijgt mits je zelf natuurlijk een beetje oplet tijdens het internetten.
                  Als het goed is kun je ook Pure binnenkort via Nucia met korting bestellen. Als je wilt, kun je dus even wachten met kopen.

Maar dat betekent dat ik alle gratis software weer kan verwijderen?
                  Gratis is niet per definitie minder goed of zelfs slecht. Maar softwarebedrijven zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen. Je moet daarom kritisch kijken naar wat wel en geen nut heeft. Een programma als Spybot was 8 jaar geleden een perfecte aanvulling op je beveiliging maar heeft (zoals Emphy zei) anno nu nauwelijks nog waarde.

In hoeverre wordt een programma echt verwijderd via het configuratiescherm? Als ik goed ben ingelicht blijven er namelijk vaak sporen hangen in het register en in hoeverre zou dat kunnen botsen met Kaspersky? Zou het wat dat betreft beter zijn om weer een clean install van Windows 7 te doen?
                  Dat ligt helemaal aan het programma. In principe mag een programma na verwijderen geen beïnvloedende sporen achterlaten. Een volledige clean install is echter wel erg rigoureus en zou ik zeker niet aanraden als je niet direct problemen ondervindt.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Ai, helaas had ik Pure al aangeschaft op het moment van je berichtje. Toch bedankt voor de tip, Eagle Creek!

Pure werkt uitstekend, helemaal in combinatie met MBAM. Dat laatste programma is trouwens vrij 'wantrouwend', zelfs tijdens een Skype-gesprek gaf ie al een melding, terwijl er van een bestandsoverdracht of iets dergelijks helemaal geen sprake was. Maar goed, liever wantrouwend dan naïef.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                    Working...
                    X