Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Game maken met Game Maker

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Game maken met Game Maker

Een game maken met Game Maker
    Hebben jullie altijd al een game willen maken ? Doe het dan nu met deze tutorial!
    Ook toe te passen voor je eigen soort spel !

http://www.game-maker.nl/download

Ik ga er vanuit dat je wel Game Maker hebt!

Hoofdstuk 1: Plaatjes importeren

In dit hoofdstuk gaan we de plaatjes importeren. Volg de onderstaande stappen:
    Open Game Maker

Druk op de knop Add a Sprite in de werkbalk bovenaan

Je krijgt een schermje in beeld, typ bij Name: "pacman_stand"

Druk daarna op Load Sprite

Zoek dan het mapje op waar Game Maker geïnstaleerd staat. Het kan ook zijn dat je al in dat mapje bent. Ga dan naar de map Sprites en dan naar het mapje pacman, hier staan alle afbeeldingen die we gaan gebruiken. Selekteer pacman_stand en druk dan op Openen

Je hebt nu één Sprite (plaatje) geïmporteerd. Hij staat aan de linkerkant in de lijst. Je ziet dat de ruimte om Pacman heen onzichtbaar wordt, dit doe Game Maker automatisch. Zo voorkom je dat je spel er raar uit komt te zien. Importeer nu ook de plaatjes pacman_down, pacman_up, pacman_left, pacman_right en wall. Geef ze allemaal een naam. Zorg dat Wall niet transparant is!!!

Nu heb je een hele lijst met plaatjes. Je kunt deze sorteren in verschillende mapjes. Druk met je rechtermuisknopop het mapje Spritesen klik op Add Group.

Je krijgt nu een schermpje waar de naam ingetypt moet worden. Geef de groep als naam pacman en sleep alle sprites van Pacman naar het mapje

Alle plaatjes van Pacman staan nu allemaal door elkaar. Druk met je rechtermuisknop op het mapje pacman en klik op Sort by Name, de plaatjes staan nu keurig op alfabetische volgorde.

Doe hetzelfde wat je met de plaatjes van pacman hebt gedaan met de overige plaatjes, plaats alle andere plaatjes in een mapje dat je overige noemt.

We zijn nu klaar met het eerste hoofdstuk, we hebben nu plaatjes voor het spel. In het volgende hoofdstuk gaan we de eerste objecten maken.

--------------------------------------------------------------------------------

Hoofstuk 2: Actions

In dit hoofdstuk gaan we objecten maken. Objecten zijn in Game Maker erg belangrijk. Zij vormen het spel. In het object komen alle acties. Pacman wordt ook een object. We gaan maken dat Pacman naar links gaan als je op het linkerpijltje van het toetsenbord drukt, we gaan maken dat Pacman naar rechts gaat als je op het rechterpijltje van je toetsenbord drukt enz. Ook gaan we maken dat het plaatje van Pacman dan veranderd. Het is natuurlijk een beetje raar als je een Pacman ziet die met zijn hoofd naar links kijkt en dan naar recht gaat. We gaan beginnen met het object muur
    Klik op de knop Add an Object in de werkbalk

Je krijgt nu een schermpje in beeld waarin we gaan programmeren. Typ eerst bij Name: muur. Dit is de naam van het object.

Bij het onderdeel Spritestaat nu no sprite. Dat betekend dat object muur nog geen plaatje heeft. Je ziet muur dus nog niet. Naast de tekst waar no sprite staat is een figuurtje. Klik daar op, en dan selekteer je het plaatje wall dat we hebben geïmporteerd.

Onder het onderdeer Sprite staan twee vakjes die je kan selekteren. Bij het eerste vakje staat visible, als je dit vakje hebt geselekteerd is het object zichtbaar in je spel, als deze uitstaat kun je hem gewoon zien. Daarnaast kun je selekteren of je object solid is of niet. Als je het vakje geselekteerd heb kunnen er geen andere objecten door heen. Als je hem niet geselekteerd heb zouden er andere objecten door het object kunnen gaan. Wij willen natuurlijk niet dan Pacman straks door de muur heen kan lopen. Daarom selekteren we het vakje solid.

Nu gaan we het object pacman aanmaken. Maak een nieuw object aan, geef het de naam pacman en maak hem solid. Geef hem als sprite pacman_stand. We gaan nu voor het eerst werken met events en actions. Het zal snel duidelijk worden wat dat betekend.

Je ziet twee grote witte vlakken. In de één komen de eventste staan en in de andere de actions. Klik met je rechtermuisknop op in het witte event-vak. En druk op Add Event. Je krijgt een klein schermje met alle events. Kies Key Press, en dan <left>.

Je hebt nu één event aangemaakt. Alleen gebeurt er nog niets, want in het vak actionsstaat nog niets. We gaan nu de eerste actioninvoeren. Zorg dat je het tabblad move1voor je hebt. Sleep naar het action-veld. Je krijgt een schermpje in beeld van deze actie. Selekteer bij directions het linker pijlje. En zet bij speed4. Druk op OK. Als je weer terug bent bij het objectenscherm druk je daar ook op OK

We hebben nu gemaakt dat als je het linkerpijlje indrukt, je dan naar links gaat. We gaan nu maken dat je, als je het linkerpijltje loslaat weer stil komt te staan. Maak nu het event Key Release, <left>aan. Sleep naar het action-veld. Vul bij hor. speed 0 in

We hebben nu gemaakt dat als je het linkerpijltje indrukt, Pacman naar links gaat. En als je het linkerpijltje loslaat, stil komt te staan. Nu gaan we maken dat het plaatje van Pacman veranderd. Ga naar het press <left> event en zet daar in het actionveld. Je kunt vinden onder het tabblad main1. Klik op het tekentje achter de het witte veld bij Sprite:. Kijk dan bij in het mapje Pacman en klik dan op pacman_left. Zorg dat bij Scale factor1 staat. Klik op OK

Nu gaan we dit object in een roomzetten. In een roomplaats je de objecten op de goede plek en kun je een level maken. Druk op Add a RoomJe krijgt een veld in beeld met allemaal hokjes. Bij het tabblad Objectstaat nu het object pacman geselekteerd. Plaats dit object ergens in de roomdoor op een vakje te klikken.

Klik op het vinkje links bovenaan. Je hebt nu al een heel klein spelletje gemaakt. Maar eigenlijk is het nog niet echt een spel. Nu gaan we het resultaat bekijken. Klik in de werkbalk op het groene pijltje. Het spel start op en je ziet wat je gemaakt hebt. Druk op het linkerpijltje van het toetsenbord. En laat hem los. Zoals je ziet beweegt Pacman.

Druk het kruisje zodat het spel zich afsluit en je weer terugkeerd naar gamemaker.

Hoofdstuk 3: Pacman afmaken

In dit hoofdstuk gaan we Pacman helemaal afmaken. Volg de onderstaande stappen:
    Open het object Pacman weer als het nog niet geopend is.

Maak een event Press <Right> en plaats de volgende actions erin:
    Zorg dat het rechter pijltje is geselekteerd en de speed 4 is
    Sprite: Pacman_right, Scale Factor: 1

Maak dan een event Release <Right> en plaats de volgende actions erin
    Hor. speed: 0

Maak een event Press <Up> en plaats de volgende actions erin:
    Direction: naarboven-pijltje, Speed: 4
    Sprite: Pacman_up, Scale Factor: 1

Maak dan een event Release <Up> en plaats de volgende actions erin
    Vert. speed: 0

Maak een event Press <Down> en plaats de volgende actions erin:
    Direction: naarbeneden-pijltje, Speed: 4
    Sprite: Pacman_down, Scale Factor: 1

Maak dan een event Release <Down> en plaats de volgende actions erin
    Vert. speed: 0

Druk op OK, het objectvenster sluit. Klik nu in de werkbalk op het groene pijltje. Je kunt nu met pacman lopen.

We willen dat als pacman de muur aan raakt, stil blijft staan. Open het object Pacman weer. Druk op Add Event en dan op Collision. Selekteer dan het object muur. Zet in dit event , selekteer alle pijltjes en zet bij speed 0.

Bewerk de room die we eerder gemaakt hebben. Zet een aantal muur-objecten in de room. Maak een soort doolhof.

Druk in de werkbalk op het groene pijltje

--------------------------------------------------------------------------------
    Hoofdstuk 4: Het doolhof afmaken

We gaan het doolhof nu afmaken. Volg de onderstaande stappen:
    Ieder doolhof moet een eind hebben. Maak daarom maken we nog een object. Noem het object: eind. Geef hem als sprite: special.

Maak een collision-event aan met pacman. Zet daar in de actie die je kunt vinden onder main1. Deze actie zorg ervoor dat je naar de volgende room gaat.

Plaats het object eind bij het einde van je doolhof. Maak daarna nog een room met nog een doolhof, net als bij de room die je al hebt gemaakt.

Test het spel door op het groene pijltje te drukken. Speel de eerste level. En daarna de tweede level. Je zult dan een foutmelding krijgen, omdat er verder geen rooms meer zijn. Je keert vanzelf terug naar Game Maker.

Druk met je rechtermuisknop op het object eind en druk op Dublicate. Er wordt nu weer een zelfde object gemaakt als object eind. Geef deze als naar eind_eindespel. Verander de actie door en zet bij new room: de eerste room.

Vervang object eind in de laatste level door object eind_eindespel. Zo keer je bij het uitspelen van het spel terug naar de eerste level. En kun je oneindig lang door gaan.

Als je spel klaar is voeg het dan ook toe in een bijlage! Ik test ze allemaal maar geduld moet je dan wel hebben.

Coree

Ik heb een paar jaar geleden voor een schoolopdracht een game gemaakt met Game Maker. Ik zal even kijken of ik hem nog kan vinden.
    bLACKADDER

Bent u tevreden over Nucia? Overweeg dan een donatie. Daarmee helpt u ons door te gaan met het ondersteunen van computergebruikers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bLACKADDER Bekijk Berichten
      Ik heb een paar jaar geleden voor een schoolopdracht een game gemaakt met Game Maker. Ik zal even kijken of ik hem nog kan vinden.
      Haha .... voor school ?

Comment

ik moet tegen juni packman maken maar niet met game macker. Moet het zelf schrijven (code).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EotT Bekijk Berichten
          ik moet tegen juni packman maken maar niet met game macker. Moet het zelf schrijven (code).
          Wow.... zou ik ook wel willen
          Mag ik dan ook een stuk van die code ?
          Leuk om mee te prutsen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coree Bekijk Berichten
            Mag ik dan ook een stuk van die code ?
            Moet er nog aan beginnen. En het is wel ©EotT !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EotT Bekijk Berichten
              Moet er nog aan beginnen. En het is wel ©EotT !

Zou ik ook doen

Comment

Ach ja, laat ik ook dan maar meespelen
                Heb hem erop gezet, ben benieuwd!
                Wie een zonnetje brengt in het leven van een ander.
                Wordt er zelf ook door verwarmd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toni Bekijk Berichten
                  Ach ja, laat ik ook dan maar meespelen
                  Heb hem erop gezet, ben benieuwd!
                  Aan het begin is er echt niks logisch aan maar het is wel grappig

Comment

Ooit zelf eens wat gemaakt voor school.
                    Een fruitautomaatje.

Er zit nog een bugje in maar het is wel grappig .

Bijgevoegde Bestanden
                    Last edited by Eagle Creek; 10-01-08, 00:32.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coree Bekijk Berichten
                      Haha .... voor school ?
                      Ja, we moesten in de derde klas iets creatiefs maken voor Grieks met de Odyssee als thema.
                      Ik kan het spel overigens niet meer vinden.
                      bLACKADDER

Bent u tevreden over Nucia? Overweeg dan een donatie. Daarmee helpt u ons door te gaan met het ondersteunen van computergebruikers.

Comment

Nucia Pac Man binnenkort?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gerbenp Bekijk Berichten
                          Nucia Pac Man binnenkort?
                          Lijkt me leuk
                          @bLACKADDER: jammer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eagle Creek Bekijk Berichten
                            Ooit zelf eens wat gemaakt voor school.
                            Een fruitautomaatje.

Er zit nog een bugje in maar het is wel grappig .

Leuk spel
                            Alleen ik win nooit wat
                            Wat voor bugje zit er dan in ?

Comment

Nou, geen credits mee te behalen, alleen kreeg het wel
                              voor elkaar om de begin cijfer met een 7 te laten te beginnen Uri Geller misschien ontmoet?
                              Wie een zonnetje brengt in het leven van een ander.
                              Wordt er zelf ook door verwarmd

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X