Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Webcam afplakken, verstandig of niet???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Webcam afplakken, verstandig of niet???

http://nos.nl/artikel/597896-justiti...webcam-af.html

Wat is jullie mening?

Is het niet zo dat als je beveiliging goed is en je doet geen riskante downloads, zoals geld voor in feite alle malware die op je pc terecht kan komen, dan is dat toch de eerste prioriteit.

Ik weet niet hoor wat ik ervan moet denken en wat is wijsheid.

En dan dat verzoek aan fabrikanten van laptops om een knop om deze dus handmatig uit te schakelen.

Is dat dan niet mogelijk met een programmaatje, dat je die zaken kunt uitschakelen. En bijvoorbeeld alleen kan inschakelen met een wachtwoord of zo ( voor de paranoia )
    Of kan zon kwaadwillend programma dat ook aantasten.

En een pleister op je microfoon lijkt me sowieso niet veel uit te maken.
    Liefs Typetje

Als ik er nog niet ben, dan ben ik in ieder geval onderweg.

read my blog

Ik geef toe dat "een pleister" niet zo "mooi" lijkt, maar het is wél doeltreffend.

Ter aanvulling: http://webwereld.nl/beveiliging/8089...t-offline-pc-s
    Last edited by Emphyrio; 15-01-14, 16:45.
    Malware Research [email protected] (MBAM) ..... ASAP & Unite Member
    E Dev * McAfee verwijderen. * Ccleaner * E-Peek

Comment

Van een pleister krijg je vieze plaksel op je laptop, zou ik niet willen, misschien is een kapje wat je over je dat midden kan schuiven van bovenaf doeltreffender en mooier, wil je je webcam gebruiken dan haal je het gewoon weg. Elke keer een pleister afhalen en weer opplakken, tjaa.
      Liefs Typetje

read my blog

Comment

Als het een externe webcam is, dan kan je er natuurlijk ook een sok overheen doen (een schone natuurlijk :P ) ipv een pleister.

Wil je geen klepje/schuifje betalen, dan heb je voor je laptop ook bijvoorbeeld het NOS afplakrondje (je kan op dezelfde manier natuurlijk zelf wat maken, als je het nos rondje niet mooi vindt ): http://nos.nl/op3/artikel/597897-dow...doe-je-zo.html !

Op de hoogte worden gehouden van de laatste updates? Abonneer je op het topic !

Comment

een externe webcam, die kan je toch gewoon uit de usbpoort trekken, blijft natuurlijk wel hoe effectief kan je je microfoon toedekken, zonder dat het geluiden kan oppikken.
          Liefs Typetje

read my blog

Comment

Oké ik ben ook even op deze link http://nos.nl/artikel/597917-hoe-sto...microfoon.html

gaan kijken, daar staat ook hoe je de mic kan uitzetten ( alleen w8 en mac, waarom niet ook een uitleg voor w7 maar goed, zal wel ongeveer zelfde zijn) maar da vraag ik me af, als er al iets buiten je wil om geinstalleerd is op je pc, kan die dan ook niet gewoon dat uit en aanzetten in het besturingssysteem bewerken en de boel aan en uit zetten.

Een opplakschuifje lijkt ook wel een optie, maar dan moet je het wel weer opplakken je kan het dan wel laten zitten.
            Zelf knutselen dan maar, maar dan wel iets wat zonder plakken eroverheen blijft zitten, en dat nos rondje is natuurlijk te lelijk
            als je er dan voor gaat, kan je het geheel naar smaak pimpen natuurlijk en waarom rond als ik zo bij mijn laptop kijk dan kan dat ook een ander vorm hebben, mits natuurlijk het je webcam afdekt en niet over je scherm komt.

Maar ik ga er eerder voor dat je een programma zou kunnen installeren, wat je simpel in staat stelt om de boel in en uit te schakelen, met een wachtwoord. Ook zou er een pop up in beeld kunnen komen als de camera is ingeschakeld ( ook als je dat zelf doet, maar je klikt dat weg als het extern zou ingeschakeld zijn zou dat pop up op je pc blijven staan, dan ben je gewaarschuwd.
            Ik weet niet of dat mogelijk is, ik kan het alleen maar bedenken, misschien bestaat zoiets al, of kan het ontwikkeld worden, maar ik ben geen programmeur dus.
            Misschien eentje in de zaal? Die er iets over kan zeggen?
            Alhoewel het allemaal kinderlijk eenvoudig moet zijn volgens het eerste artikel om het kwaadwillende programma op iemands laptop te krijgen.
            Dat zou je toch wel doe neigen naar de kinderlijke oplossing - het geknutselde afdeksel.
            Liefs Typetje

read my blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door typetje Bekijk Berichten
              Maar ik ga er eerder voor dat je een programma zou kunnen installeren, wat je simpel in staat stelt om de boel in en uit te schakelen, met een wachtwoord. Ook zou er een pop up in beeld kunnen komen als de camera is ingeschakeld ( ook als je dat zelf doet, maar je klikt dat weg als het extern zou ingeschakeld zijn zou dat pop up op je pc blijven staan, dan ben je gewaarschuwd.
              Ik weet niet of dat mogelijk is, ik kan het alleen maar bedenken, misschien bestaat zoiets al, of kan het ontwikkeld worden, maar ik ben geen programmeur dus.
              Misschien eentje in de zaal? Die er iets over kan zeggen?.
              Dat is zeer zeker mogelijk, maar...of dit ook wenselijk is?

Als m'n in staat is om je webcam/mic te hacken, dan lijkt het me niet oppertuun om een tool te schrijven dat deze softwarematig zou uitschakelen.
              Dat tool kan namelijk...gehackt worden of omzeild

De NSA lijkt zelfs in staat te zijn je pc offline over te nemen.

Nee, dan lijkt me een externe oplossing beter: Een externe mechanische schakelaar tussen mic/cam en ingang (on/off).
              Last edited by Emphyrio; 16-01-14, 05:27.

Comment

maar daar moet je dan een nieuwe laptop voor kopen, zodra deze extra hardware er aan is toegevoegd

of zou een apparaatje via usb ook ontwikkeld kunnen worden voor reeds bestaande machines

of zou dit ook beïnvloedbaar zijn, als men de laptop offline ook al kan bedienen.
                Liefs Typetje

read my blog

Comment

Wanneer we de paranoïde toer opgaan, zou ik een USB poort ook niet vertrouwen
                  Maar als er geen cam/mic op aangesloten is, kan m'n niet "piepen" uiteraard

Iet of wat hobbysist kan zo(n schakelaar monteren

of deze

KLIK HIER voor een vergroting! 

Hét grote voordeel is hier dat het mechanisch is.
                  Last edited by Emphyrio; 16-01-14, 16:49.

Comment

Het moet dan natuurlijk wel zowel de webcam als de mic uitschakelen en zo mogelijk wel je laptop in functie laten natuurlijk, trouwens laptops zonder ingebouwde webcam hebben meestal wel een ingebouwde mic.

hmm ik begon met de vraag verstandig of niet, nu zit ik met de vraag verstandig, wat is praktisch en zonder nadelen( de pleister laat lijmresten achter dus valt voor mij af) , wat is een oplossing voor beide ( de webcam en de mic) en is het eigenlijk wel mogelijk?

en we hebben het hier alleen nog maar over laptop/ pc

hoe ondervangen we dit bij smartphones en tablets? Want deze zijn ook bijna allemaal voorzien van cam en uiteraard mic

( nu denken jullie vast dat ik heel paranoia ben, nu dat is helemaal niet zo, maar ik wil soms gewoon dingen tot op de bodem weten, vooral als ik naar mijn gevoel in artikelen, toch niet bevredigende antwoorden vind.)
                    Liefs Typetje

read my blog

Comment

Het punt hier is dat de fabrikant van laptops/smartphones/tablets deze (mechanische) schakelaars gemakkelijk kan voorzien in zijn producten

Bij desktops heb je dat probleem zo niet: je trekt de (usb) stekker uit.
                      Bij de laptop: hang er een (mooi) doekje over.
                      Last edited by Emphyrio; 16-01-14, 16:50.

Comment

en de mic?
                        Liefs Typetje

read my blog

Comment

Klik aan, klik uit.

Het is vreemd, dat de fabrikanten niet op het 'idee' van een kapje over de lens zijn gekomen. Een lenskap kan namelijk ook dienen als bescherming voor de lens.

De Belgische politie waarschuwt inmiddels ook.

De politie raadt aan om de webcam van je computer, laptop of tablet af te plakken wanneer je die niet aan het gebruiken bent. 'Uit een internationaal onderzoek is gebleken dat een hacker er in is geslaagd om Belgen te filmen toen hun webcam volgens hen af stond.'

Wanneer je webcam af staat, kan niemand je zien. Dat is toch wat het overgrote deel van de mensen denkt. Helaas blijkt dat niet altijd waar: steeds vaker slagen hackers erin om te kijken door webcams die eigenlijk niet aan staan.

Bron: "Politie waarschuwt: 'Plak je webcam af'".
                          Het probleem bestaat al langer.

Gepubliceerd op 16 mrt 2013

Bekijk hier de volledige afleveringen van Telefacts: http://iwatch.be/tv/magazines/telefacts
                          1 klik met de computermuis en u kan zonder enig probleem meekijken op de harde schijf van iemand anders, meegluren in de huiskamer, of observeren hoe een bedrijf werkt via hun bewakingscamera's. Het is hacken en het is strafbaar. Maar het is echt verontrustend eenvoudig, dat stelt Telefacts vast.
                          ...

"Maar men weet eigenlijk niet hoe gemakkelijk het is om in een computer of randapparaat binnen te dringen", zegt Philippe Van Linthout, onderzoeksrechter en cybercrime-expert bij Justitie. "Mensen zijn meestal blij dat ze weten hoe het werkt, zonder de handleiding van al die apparaten te lezen. Men realiseert zich niet dat als dat toestel makkelijk toegankelijk is voor u, het ook makkelijk toegankelijk is voor iemand anders. Ikzelf plak zelfs altijd mijn webcam af met een eenvoudige 'post-it' als ik 'm niet gebruik. Je weet nooit wie meegluurt", voegt Van Linthout eraan toe.

...

Bron: "U wordt bekeken! | Telefacts | VTM".
                          Met vriendelijke groet.
                          Microsoft Pro W10 Win 10 Win10 Windows 7 Windows 8.1
                          Surf bewust en voorkom misbruik. Ken het web. Onbetrouwbare sites immuniseren. Installeer geen malware. Scan (verdachte) bestanden en analyseer de overeenkomst(en). Let op de privacy. Monitor providers. Klaag over spam. Lees de huisregels. Internet veilig.

sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door typetje Bekijk Berichten
                            en de mic?
                            Die zou je kunnen uitschakelen dmv een "dode" mini jack plug (roze).

Een niet meer gebruikte hoofdtelefoon met micro heeft zo'n mini jack.
                            Afsnijden en insteken. (Alleen doen als je die hoofdtelefoon niet meer gebruikt natuurlijk)

Comment

Ah ok dat is simpel, ik heb nog een oude die doet t niet meer.
                              Liefs Typetje

read my blog

Comment

Working...
                              X