Mededeling

Collapse
No announcement yet.

binnenkant pc schoon maken.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• binnenkant pc schoon maken.

Beste, Experts

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn pc zich zelf uitzet en als ik deze weer aanzet krijg ik een zwart scherm met witte leters met de zin 'cpu temperature error'.

Nou vermoed ik dus dat mijn cpu oververhit raakt door het stof wat in mijn pc zit of heb ik het fout?

Kan ik de binnekant van mijn pc gewoon veilig (voor mijn en de pc ) schoonmaken met behulp van een stofzuiger?

groeten
    chris

Als je de stofzuiger niet te hard zet en nergens tegenaan slaat, maar er net boven houdt kan het geen kwaad. Zorg er wel voor dat je de stroom eraf haalt en pas op voor ESD... Bij de ventilators moet je oppassen dat je ze niet te hard laat draaien met je stofzuiger, dat kan de lagers beschadigen.

Comment

Ik zou de stofzuiger zo min mogelijk bij de hardware in de buurt houden. Neem een schone verfkwast en je haalt zo de stof weg. Het dwarrelende stof en wat op de bodem van de kast komt, haal je met de stofzuiger weg. Met een kwast kun je ook beter de koelblok(ken) en fan('s) schoonmaken. De fan tegenhouden als je de stofzuiger erbij houd. Als deze gaat draaien door de zuigkracht, kan het een effect van een dynamo geven.

Inderdaad de stofzuiger op de langzaamste stand gebruiken.
      Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
      Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
      Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
      Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
      Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
      Branders; Plextor 820SA.
      Speakers; Logitech z5500.
      Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Sorry Crash had je reactie niet gelezen dus heb ik hem toch gestofzuigt en de pc doet het nog steeds.

Alleen het probleem deed zich zonet weer voor. Mischien fuctioneerd de ventilator van de cpu niet goed? Is dit na te gaan?

Comment

Je cpu zou inderdaad te heet kunnen zijn door bijvoorbeeld een slechte ventilator, of je maximumtemperatuur in de bios staat te laag, waardoor je pc al denkt dat je oververhit bent terwijl dat niet zo is. Dat laatste zou je eens na kunnen gaan met Everest Home.

Succes

Comment

Waar kan ik in dat programma zien hoe de ventilator functioneerd?

Comment

Geen idee, gebruik het zelf niet. Je moet kijken bij het toerental van je ventilators en de temperaturen van onderdelen. Na screenshots te bekijken denk ik dat het bij computer > sensor staat.

Comment

gevonden de cpu is 72graden celcius en de toerental (rpm) is 1419. van rpm weet ik niks maar de 72 graden lijkt mijn vrij heet?

Comment

Heel heet! Haal even het koelblok van je processor af, maak die heel goed schoon met een wattenstaafje. Plaats hem daarna goed terug, goed aandrukken en kijk of dat helpt. Anders moet je bij de lokale pc boer even nieuwe koelpasta halen. Dat is dat witte spul dat je processor goed doet aansluiten aan je koelblok. Geef anders je pc even rust om af te koelen.

Succes

Comment

Dat klinkt vrij ingewikkeld. Denk dat ik hem beter weg kan brengen naar waar ik hem gekocht heb om dat te laten doen anders sloop ik hem straks

Bedankt voor alle hulp

Comment

Echt ingewikkeld is het niet, maar als je het niet aandurft zou ik er inderdaad even een vakman naar laten kijken. Het hoeft niet per se lastig of duur te zijn. Misschien helpt wat nieuwe koelpasta of een andere (betere) cpu fan. Wat voor processor heb je eigenlijk?

Succes

Comment

Bedank voor alle hulp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris007 Bekijk Berichten
                          gevonden de cpu is 72graden celcius en de toerental (rpm) is 1419. van rpm weet ik niks maar de 72 graden lijkt mijn vrij heet?
                          Er zijn een paar Pentiums die erg warm (mogen) worden maar gezien de foutmelding zal het wel te heet zijn.

Maar 1419 rpm lijkt me wat te laag. Is er in de Bios niet een instelling voor het minimum voltage dat je omhoog kunt zetten? (Onder 'hardware monitor' o.i.d..)

De waarden die je evt. in het Bios kunt vinden zijn betrouwbaarder dan de waarden die Everest aangeeft (als er verschil in is).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The7thStranger Bekijk Berichten
                            Echt ingewikkeld is het niet, maar als je het niet aandurft zou ik er inderdaad even een vakman naar laten kijken. Het hoeft niet per se lastig of duur te zijn. Misschien helpt wat nieuwe koelpasta of een andere (betere) cpu fan. Wat voor processor heb je eigenlijk?

Succes

De processor is een Pentium (R) cpu 3,20GHz vrij oude al 2 jaar inmiddels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Egeltje Bekijk Berichten
                              Er zijn een paar Pentiums die erg warm (mogen) worden maar gezien de foutmelding zal het wel te heet zijn.

Maar 1419 rpm lijkt me wat te laag. Is er in de Bios niet een instelling voor het minimum voltage dat je omhoog kunt zetten? (Onder 'hardware monitor' o.i.d..)

De waarden die je evt. in het Bios kunt vinden zijn betrouwbaarder dan de waarden die Everest aangeeft (als er verschil in is).

Heb nog gezocht naar de optie om het minumun voltage hoger te zetten maar dit lijkt me niet het probleem (toch?) heb al 2 jaar geen last van gehad en heb nooit instellingen van bios verandert.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X