Mededeling

Collapse
No announcement yet.

temp cpu

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• temp cpu

De temperatuur van de processor lag tot voor kort rond de 30 maar dat is nu ruim 40 in ruststand. Zodra de temperatuur tegen de 60 loopt draait de cpufan op volle toeren (3517 RPM) totdat de temperatuur gezakt is naar ongeveer 45 (1507-1758 RPM).

Draaien van een virusscan is bijna onmogelijk geworden doordat de temperatuur dan zelfs oploopt naar 80 (in combinatie met cpufan 3517 RPM). Nod32 loopt op een gegeven moment ook vast.

Heb op diverse fora rondgekeken maar niemand met hetzelfde soort probleem. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken -en kijken (zie bijlage)
    Last edited by holmes; 10-02-08, 17:37.

Heb je de pc-kast al open gemaakt om de te kijken of er niet erg veel stof op de CPU fan en koelblok zit?
    Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
    Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
    Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
    Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
    Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
    Branders; Plextor 820SA.
    Speakers; Logitech z5500.
    Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Ja, en ik heb ook een aantal foto's gemaakt van de fan, het koelingsblok en van de processor (zie zipbestand in bijlage).

Comment

Kan stof ook tussen koelblok en fan komen te zitten? Weet alleen niet zeker of het mogelijk is om dit type fan van het koelblok los te koppelen? Zie foto(nr) 10 uit zipbestand.

Comment

Stof komt júist tussen het koelblok en de fan te zitten. En als je de fan er niet af krijgt, kan je proberen via de zijkant van het koelblok, met een kwast het stof eruit te krijgen.

Comment

Tussen fan en koelblok is onwaarschijnlijk, deze zitten vaak goed aan elkaar.
            Tussen de fanbladen en de koelribben daarentegen zit wel vaak heel veel stof.

Afbeelding 1 -> Je ziet dat de fan stof bevat en de koelribben er direct onder ook.
            Afbeelding 2 -> Goed voorbeeld van "ik had eerder moeten schoonmaken".
            Afbeelding 3 -> Zoals het hoort .

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The7thStranger Bekijk Berichten
              En als je de fan er niet af krijgt, kan je proberen via de zijkant van het koelblok, met een kwast het stof eruit te krijgen.
              Onmogelijk is het niet maar makkelijk is anders. De ventilator zit namelijk met een soort plastic clip om de opstaande rand van het koelblok geklemd. Ook is de fan in zo'n toeter gemonteerd. Kon de fan helaas niet helemaal eruit krijgen vanwege het "stekkertje" aan het uiteinde van het kabeltje van de fan. Opening aan de zijkant van de toeter is niet ruim genoeg om het kabeltje met stekker en al er doorheen te krijgen. Dus heb ik de fan zover mogelijk omhoog gelift en vervolgens zo'n bus met geperste lucht gebruikt om de stof eruit te blazen, fan weer aangeduwd en vastgemonteerd. Ten slotte ook de zijkanten van het koelblok schoongeblazen.

Oorspronkelijk geplaatst door Eagle Creek Bekijk Berichten
              Tussen de fanbladen en de koelribben daarentegen zit wel vaak heel veel stof.

Afbeelding 1 -> Je ziet dat de fan stof bevat en de koelribben er direct onder ook.
              Afbeelding 2 -> Goed voorbeeld van "ik had eerder moeten schoonmaken".
              Afbeelding 3 -> Zoals het hoort .
              Kwam maar erg weinig stof uit vandaan dus afb. 1 en 2 vallen sowieso af
              Maar goed, het hitteprobleem doet zich dus nog steeds voor.

Had vandaag ook maar voor de zekerheid nog koelpasta gehaald en na de onderkant van het koelblok nog eens goed bekeken te hebben is dat misschien geen overbodige luxe geweest. Een gedeelte is aan het opdrogen zo te zien en op de processor zelf zitten nog restanten koelpasta.

Zit alleen nog met de vraag hoe ik de koelpasta het beste kan verwijderen en met welk middel. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
              Last edited by holmes; 15-02-08, 00:24.

Comment

De heatsink + fan er volledig afhalen, stekkertje loshalen dus.
                Een wattenstaafje gedrenkt in alcohol werkt het beste. Voorzichtig zowel de heatsink als de CPU helemaal schoon maken.
                Daarna op de CPU in het midden (waar de core zit) een druppeltje koelpasta doen, daarna de heatsink daarop zetten en zo min mogelijk schuiven.

Betere koelpasta = betere koeling.

Eventueel kun je de heatsink opschuren. Dit kan weer enkele graden schelen. Een degelijke handleiding heb ik nog wel voor je als je interesse hebt.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

Comment

Betere koelpasta = betere koeling.
                  Ik heb de super thermal grease van Zalman (geen zilverpasta).

Een degelijke handleiding heb ik nog wel voor je als je interesse hebt.
                  Graag! Als het niet teveel moeite is.
                  Kan ik er nog wat van leren ook, haha.

Comment

Ik heb hier een uitleg heatsink lapping, die ik voor de nieuwsbrief van Helpmij heb gemaakt. Ik heb deze inmiddels online beschikbaar gemaakt:
                    Grtz Lex.

Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
                    Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
                    Branders; Plextor 820SA.

Comment

Super, bedankt man!

Nog even een vraag: Hoeveel uren moeten er minimaal tussen het aanbrengen van de koelpasta en het weer aanzetten van de pc zitten?

Ik kan me namelijk voorstellen dat het niet goed is om de pc meteen weer aan te zetten als de koelpasta nog maar net aangebracht is.

Comment

Je kan de pc direct weer aanzetten, als alles weer goed aangesloten/geplaatst is. Je hoeft geen rekening te houden met het net aanbrengen van de koelpasta. De koelpasta droogt toch heel langzaam uit, na een paar jaar. Gebruik maar een hele kleine hoeveelheid koelpasta. Een druppel ongeveer zo groot als een rijstkorrel is voldoende. Deze wel in het midden van de processor (core) aanbrengen. De Heatsink er vlak op plaatsen. De pasta zal dan verdeelt worden.

Koelpasta is puur om ongelijkheden op te vullen. Hierdoor is het contact tussen de processor en de Heatsink optimaal voor warmte afvoer. Zelf gebruik ik Arctic Silver 5, dit is beter dan de standaard koelpasta. Hierin zit zilver verwerkt, wat een betere warmte geleiding als gevolg heeft.
                        Grtz Lex.

Branders; Plextor 820SA.

Comment

Crash,

De methode die jij beschrijft pas ik altijd toe. Elders zag ik echter dat iemand eerst een druppel op de heatsink deed, deze volledig uit ging wrijven en toen hetzelfde deed bij de CPU. Hoe sta jij hier tegenover?
                          Voor zover ik weet verspreid de pasta zich zelf over de hele CPU/sink door de druk en de warmte en je doet er snel te veel op.

Comment

Dat is ook de uitleg die bij Arctic Silver op de site staat. Ik doe het op de manier die ik eerder beschreef. Als ik dan weer eens de heatsink eraf haal, zit er een mooi flinter dun laagje pasta op.
                            Grtz Lex.

Branders; Plextor 820SA.

Comment

Ik heb blijkbaar geen standaard koelpasta gekocht.
                              Lijkt meer op een potje nagellak. Zit zelfs een kwastje aan de binnenkant van de schroefdop bevestigd (zie foto)
                              De koelpasta zelf is flinterdun, zeg maar de dikte van nagellak en droogt zeer snel op na het aanbrengen.

Als ik een "rijstekorrel" aanbreng op de processor en vervolgens het koelblok daarop aansluit etc. dan wordt de koelpasta niet verdeeld over de gehele processor maar houd het de vorm van een rijstekorrel zeg maar.

Vervolgens de boel met alcohol verwijderd en opnieuw koelpasta aangebracht op de processor. Weer in het midden van de processor aangebracht en vervolgens handmatig (met boterhamzakje) uitgesmeerd op de oppervakte van de core van de processor (dus niet daarbuiten)

Zowel bij de methode van de rijstekorrel als de methode van het uitsmeren schakelt de pc zich automatisch uit vlak na het moment dat het bureablad zichtbaar wordt.

Laatste methode die mij resteert na het zien van deze site: http://www.hardwarexl.com/reviews/co...ease_review/2/

Dus blijkbaar zal ik deze koelpasta volledig moeten uitsmeren over de gehele processor d.m.v. dat kwastje.

holmes

p.s. gebruik nu pc van mijn werk, pc thuis schakelt zichzelf dus nog steeds uit als ik hem opstart.
                              Last edited by holmes; 22-03-08, 01:30.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X