Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kleine CPU cooler

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• kleine CPU cooler

Ik zoek een kleine CPU cooler voor een toekomstig systeempje. Er is de wens dat dat het systeem een kleine en stille PC, voornamelijk voor wat office taken. Bij alle onderdelen ben ik er wel ongeveer uit tot de CPU cooler. Ik heb namelijk gelezen dat een aparte CPU cooler toch het systeem redelijk stiller kan maken. Ook is het zo dat als je al je onderdelen op stilte heb gericht en alleen 1 onderdeel dat niet zo is dan is het systeem natuurlijk alsnog niet stil.

Dus een kleine CPU cooler zoek ik. Scythe en Thermalright staan redelijk bekend om stille coolers. Nogmaals het gaat om de stilte vooral en niet de koelprestaties. Wat verder nog van belang is dat het om een AM2 of een AM2+ systeem gaat. En om een van de volgende kasten: Minuet 350 - EC (9,4cm breed) of de NSK1480 - EC (12cm breed). Alleen kleine en goede CPU cooler lijken schaars. Ik heb er wel al een paar gevonden:

Sythe Shuriken Een zeer geschikte: 64mm hoog.
    Scythe Ninja Mini Ondanks de naam is deze toch wat hoog: 115mm

Thermalright XP-120 zonder fan: 63mm hoog (Om hem AM2 compatibel te maken met je een extra accessoire kopen: Customized AM2 RM (Rev.B))
    Thermalright XP-90 zonder fan: 75 of 96mm hoog. Waarom twee hoogtes? (Om hem AM2 compatibel te maken met je een extra accessoire kopen: Customized AM2 RM (Rev.B))
    Thermalright SI-128 SE zonder fan: 91.5 mm hoog
    Thermalright SI-128 zonder fan: 91.5mm hoog.

Cooler Master GeminII hoogte: 81,5mm.
    Cooler Master Mars hoogte: 105mm
    Cooler Master X Dream K640 hoogte: 70mm.
    Cooler Master X Dream K641 hoogte: 72mm
    Cooler Master Vortex 752 hoogte: 75,4mm
    Cooler Master Vortex 752 (iets andere versie) hoogte: 75,4mm
    Cooler Master Gemin II S hoogte: 87,7mm

Voor de Minuet 350 (waar mij voorkeur toch voor uitgaat omdat hij iets kleiner is) valt er eigenlijk al een groot deel af. De CPU koelers van een hoogte van 90mm+ zal niet of zeer krap zitten. Ook vraag ik me af of de meeste passief gekoelde CPU koeler die ik hierboven heb genoemd wel genoeg kunnen koelen. Met andere woorden is de airflow wel goed genoeg in de kast. In de Minuet zit maar 1 case koeler. Verder is nog de vraag wat de kwaliteit van minder bekende merken zijn. Zoals Cooler Master. Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk kosten te drukken. De PC wordt wordt namelijk geen prestatie monster, maar een degelijke PC wordt wel gewenst.

Eigenlijk zijn er maar een paar geschikten waaronder de (in mijn ogen de meest geschikte) Sythe Shuriken. Cooler Master heeft enkele maar is de kwaliteit ook zo goed als die van Sythe? Zijn er nog andere goede alternatieven? Wat zijn goede merk CPU Koelers behalve Sythe en Thermalright?

Edit: ik ben nog niet helemaal klaar met de startpost, maar ik had al op "nieuwe discussie sturen" gedrukt.
    Edit 2: TS is nu wel klaar.
    Last edited by Incognito; 08-03-08, 23:11.

Oorspronkelijk geplaatst door Incognito Bekijk Berichten
    Thermalright XP-90 zonder fan: 75 of 96mm hoog. Waarom twee hoogtes?
    ik kan je wel aangeven waarom er bij deze twee hoogtes aangegeven wordt. Ik heb zelf de kopere versie. (XP-90c) Je kan hier twee maten fan's op plaatsen. 80x80mm en 92x92mm fan. Op de plek waar de fan geplaatst wordt zit een verhooginkje. deze 80x80mm past daar tussen en de 92x92mm komt op het vehooginkje te liggen. Tevens is het ook afhankelijk hoe dik de gemonteerde fan is, die je gaat gebruiken.

Ik ben zeer tevreden over deze heatsink. Moet alleen de 80x80mm fan nog vervangen voor een 92x92mm fan. De laatste zal stiller zijn.

Hier wat eigen foto's:
    De houder aan de voor en achterkant:

De heatsink gemonteerd:

Voorlopig een 80x80mm Enermax fan erop:

(Klikbaar voor de grote afbeelding)
    Last edited by Crash; 24-03-08, 15:49.
    Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
    Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
    Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
    Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
    Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
    Branders; Plextor 820SA.
    Speakers; Logitech z5500.
    Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Ten eerste excuus voor de late reactie. Dank voor je reactie Crash en je foto's. Ik ben alleen bang als ik een fan erop zet het niet echt gaat passen. Ook de verkrijgbaarheid is wat minder en de prijs is wat hoger. Ik heb even verder gezocht en het blijkt dat er niet veel meer kleine CPU coolers zijn.

Sythe Shuriken en de Cooler Master Vortex 752 en de Cooler Master Vortex 752 komen goed uit de reviews. Ze zijn stil (belangrijkste punt voor mij) en koelen goed. De Cooler Master X Dream K640 en de Cooler Master X Dream K641 zijn iets minder: iets minder stil en koelen iets minder goed, maar de prijs is ook lager.

Ik denk dat ik voor de Vortex ga. Een goede koeler voor zijn prijs. De Sythe is iets duurder.

Status => opgelost.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
      Working...
      X