Mededeling

Collapse
No announcement yet.

problemen met dvd/cd-rom schijven

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• problemen met dvd/cd-rom schijven

Bij het opstarten van de computer krijg ik hardnekkige (storende) meldingen dat er nieuwe hardware is gevonden. Deze meldingen lijken betrekking te hebben op mijn E:\\ en F:\\- schijven resp. een dvd/cd-rom lezer (HL-DT ST DVD-ROM GDR81648) en een dvd/cd-rom schrijver (LITE-ON DVDRW SOHW-16735).

Met de lezer heb ik bij mijn weten geen problemen. Met de schrijver wel, het lukt me al enkele maanden niet meer om iets op een cd te branden. De meldingen van de gevonden nieuwe hardware zijn overigens pas ruim daarna begonnen.

Ik heb twee vragen:
    - kan iemand me helpen met het herstellen van de functie van de schrijver
    - hoe kom ik daarna van die vervelende meldingen af

OjehOjeh

Heb je al eens geprobeerd om de drivers en/of firmware up te graden.
    Na even googelen kom je vast en zeker bij de juiste bestanden terecht.
    Train like hell, play like heaven
    =============== Okapi Aalstar ================

Comment

Dank voor je antwoord maar ik kom niet verder.

Met behulp van Apparaatbeheer heb ik de volgende info:
      - over mijn E:\\-schijf (de HL-DT-ST DVD-ROM GDR8164B) laat Apparaatbeheer geen leverancier en versieinformatie zien maar ik vermoed dat het bijbehorende stuurprogramma van Windows is. Lokatie is c:\\WINDOWS\System32\DRIVERS\cdrom.sys. Versie is 5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158).

Ik kan met Googlen op HL-DT-ST DVD-ROM GDR8164B geen sites vinden met stuurprogramma's.

- voor mijn F:\\-schijf (de LITE-ON DVDRW SOHW-1673S) geeft apparaatbeheer AFS2K.sys van Oak Technology (versie 3.1.14.886) als stuurprogramma.

Googlen leidt naar deze site (http://www.cdrom-drivers.com/drivers/86/86881.htm) en die verwijst naar http://members.driverguide.com/drive...driverid=86881.

Ik durf daarvan echter niet de AFS2K.sys te downloaden vanwege het bijgevoegde bericht door degene die het daar zo te lezen heeft geupload:

"this is the copy from my computer, however I have a problem with the computer rebooting itself when entering hibernate / standby modes. windows xp reboots and tells me there was an interaction between afs2k.sys and windows that caused the failure. better than nothing i guess..."

Verder las ik diverse posts op forums dat AFS2K.sys problemen oplevert (en bijv. slecht samengaat met HP-software).

Ik weet trouwens niet wat firmware is en ook niet hoe ik precies te werk moet gaan als ik wel (betrouwbare) drivers zou kunnen vinden.

Staan daar ergens instructies voor op het forum of kan iemand me adviseren?

OjehOjeh
      Last edited by OjehOjeh; 24-03-08, 06:04.

Comment

Ik heb zojuist mijn drivers (gratis) laten controleren door Driver Alert van PC Pitstop. Daar komen 5 drivers uit die een update nodig hebben maar de drivers van de E:\\ en F:\\- schijf worden allebei goedgekeurd! Daar schijnt het dus niet aan te liggen.

Hoe nu verder?

Comment

Heb je toevallig niet je pc onlangs geformatteerd of deze apparaten recent aangesloten?
          Het kan zijn dat de apparaten zijn aangesloten voor dat de drivers werden geïnstalleerd.
          Althans daar lijkt het op als ik naar de meldingen kijk...

Comment

Nee, maar zo lijkt het inderdaad wel.
            Ik kreeg op een bepaald moment wel de indruk dat de computer de E:\\ en in ieder geval de F:\\ drive "kwijt was". (De F:\\ drive verscheen dan bijvoorbeeld niet in Windows verkenner.

Nu heeft hij ze blijkbaar teruggevonden (en ze verschijnen ook in Windows Verkenner) maar ziet hij ze als nieuwe hardware.

OjehOjeh

Comment

N format is mss wa radicaal, maar dan ben je er wel van verlost..
              Ikzelf weet echt niet hoe je dit kan oplossen dan de reeds gegeven tips...

Comment

Dank voor het meedenken, Headhunterke.

Iemand anders misschien?

Comment

Dit probleem is nog niet opgelost, maar het lijkt samen te hangen met de problemen die ik met andere hardware heb die ik op mijn USB-poorten probeer aan te sluiten. Zie:

Ik zou beide onderwerpen liefst samenvoegen maar weet niet of dat kan. Het lijkt me anders het handigst om in een van beide onderwerpen verder te gaan.

OjehOjeh

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                  Working...
                  X