Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 gb van de 4 gb in gebruik bij w7 64 bit

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 3 gb van de 4 gb in gebruik bij w7 64 bit

Hoi,

In mijn pc heb ik 2 van de 4 sloten bezet met een 2gb geheugen (oud, ddr2)
    Maar, er is slechts 3 gb van de 4 gb in gebruik, als ik kijk in de eigenschappen van de computer, dan geeft windows aan dat er 3 van de 4 wordt gebruikt (fysiek beschikbaar geheugen)
    Ook in speccy is dit zichtbaar.

Ik heb een 64 bit windows 7 draaien, ik heb geprobeerd om de volgende instelling aan te passen;
    msconfig/computer opstarten/geavanceerde opties/maximaal geheugen.
    dit heb ik aangevinkt, en op 4000 gezet. Echter na opstarten is er geen verschil, nog steeds het zelfde gebruik aan geheugen.
    Ik heb mijn chipset ook gecontroleerd, deze kan maximaal 8 gb aan. (chipset p965/g965)

Suggesties?

Om het OS 4GB geheugen te laten gebruiken moet er aan de volgende eisen worden voldaan:
    1. 64bits OS
    2. x86 CPU met 64bits instructieset
    3. Chipset met remapping mogelijkheid
    4. BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten) → zie afbeelding
    5. 4GB geheugen installeren

Als aan deze eisen voldaan is zal het OS 4GB herkennen en volledig kunnen benutten. De simpele uitleg is dat het BIOS, transparant voor het OS, de geheugenadressen die samenvallen met de hardware resources (MMIO, Memory Mapped IO) remapped naar een hoger deel in de adresrange waardoor het al fysieke geheugen geadresseerd kan worden.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Hoi Dorado,

Zijn er gegevens of manieren om te zien of de CPU een 64 bits instructieset aankan?
      Het gaat om de Pentium Dual core E5200 Wolfdale socket 775LGA

Het geheugen is nu als volgt; 2 maal DDR2 in slot 1 en 3, 2GB elk.

Naar die instelling in het BIOS zal ik kijken. Kan je die zonder problemen omstellen op enabled?
      Want dan wijst dat misschien meteen uit of de CPU het aankan, of sloop je hem daarmee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gelukkige Bekijk Berichten
        Hoi Dorado,

Zijn er gegevens of manieren om te zien of de CPU een 64 bits instructieset aankan?
        Het gaat om de Pentium Dual core E5200 Wolfdale socket 775LGA
        Zo ver ik kan hier kan zien, zou dat m.i. moeten lukken

Het geheugen is nu als volgt; 2 maal DDR2 in slot 1 en 3, 2GB elk.
        Het is altijd voordeliger om 2 gelijkwaardige geheugenrepen te hebben.

Naar die instelling in het BIOS zal ik kijken. Kan je die zonder problemen omstellen op enabled?
        Zonder problemen kun je deze op Enabled zetten.
        Want dan wijst dat misschien meteen uit of de CPU het aankan
        ja
        , of sloop je hem daarmee?
        Nee
        Volgens mij is dit de cruciale stap in deze.

Comment

De volgende instelling kon ik alleen maar vinden in mijn bios, Chipset config-> North Bridge -> memory remap function.
          Deze stond op disabled en heb ik op enabled gezet, maar na opstarten geen verandering.
          Gaat er iets verkeerd?

Comment

Ik denk dat dit artikel meer duidelijkheid schept:
            Het bruikbaar geheugen mogelijk minder dan het geïnstalleerde geheugen op computers met Windows 7.
            Last edited by dorado; 02-07-15, 21:32.

Comment

Dank je, er wordt op die pagina van jouw link ook opgemerkt dat het de systeem BIOS versie en de instellingen daarvan een oorzaak kunnen zijn.
              Mijn moederbord is niet de jongste meer, en ik weet dat er een nieuwere versie is van het BIOS, maar ik heb het nooit kunnen installeren,
              ik heb er de kennis zelf niet voor.
              Is dit toch goed te doen, of moet je je daar beter niet aan wagen

Comment

Ik denk dat het is opgelost. op die link die je gaf, staat geschreven dat het ook kan helpen om het vinkje weg te halen bij waar ik juist in mijn eerste post over schreef, "maximaal geheugen"
                Nu is in eigenschappen alleen nog 4gb zichtbaar en in speccy is nu 4gb fysiek te lezen.
                Mooi, bedankt Dorado!

Kan ik trouwens zomaar 2 geheugenbankjes erbij plaatsen in de 2 lege slots, of moeten die van dezelfde maak zijn?
                (en zelfde specs?)

Comment

I love it when a plan comes together.

Kan ik trouwens zomaar 2 geheugenbankjes erbij plaatsen in de 2 lege slots, of moeten die van dezelfde maak zijn?(en zelfde specs?)
                  Bijvoorbeeld, voor 8 GB RAM moet je het beste twee x 4 GB of vier x 2 GB installeren. Zorg ervoor dat wat je koopt wel in je moederbord past.
                  Al het RAM-geheugen dat je hebt geïnstalleerd moet overeenkomen qua snelheid en bandbreedte. Als dit niet het geval is zal het systeem worden geklokt op de langzaamste module, met vermindering van de prestaties als gevolg.
                  Controleer goed wat je moederbord ondersteunt alvorens tot de aankoop over te gaan.
                  Last edited by dorado; 04-07-15, 08:25.

Comment

In speccy wordt weergegeven dat er circa 400 MHz draait, maar in de specificaties van de officiele site van mijn moederbord staat 800/667/533 vermeld. Betekent dit dat ik nu de laagste nog niet eens heb, of wordt in speccy de huidige snelheid weergegeven?
                    Last edited by Gelukkige; 03-07-15, 07:57.

Comment

In speccy wordt weergegeven dat er circa 400 MHz draait, maar in de specificaties van de officiele site van mijn moederbord staat 800/667/533 vermeld. Betekent dit dat ik nu de laagste nog niet eens heb, of wordt in speccy de huidige snelheid weergegeven?
                      Ja m.i.

Comment

Net een zoek opdracht gedaan naar udaten van het BIOS hier op het forum, maar ik kan niet een gericht topic vinden.
                        In welk forum deel kan ik hierover een draadje starten?

Comment

In dezelfde sectie

Comment

msconfig/computer opstarten/geavanceerde opties/maximaal geheugen.
                            dit heb ik aangevinkt, en op 4000 gezet.
                            Via msconfig reken je met de echte megabytes dus zou je in dit geval 4096 moeten aangeven.

Maar de optie is bestemd om de maximumhoeveelheid in te perken, niet te activeren.

Als er 400 staat en je hebt je geheugen verdeeld zoals in de handleiding dan functioneert het op dubbele snelheid ("dual channel") en dat is effectief dus 800 Mhz.

Hetzelfde geldt voor 333-1/3 (wordt 667) en 266,5.

Speccy geeft de snelheid per geheugenmodule weer, de effectieve snelheid staat hier los van en is afhankelijk van je configuratie.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Comment

Working...
                            X