Hallo,
Ik zal zo compleet mogelijk proberen te schetsen waar mijn PC de laatste paar maanden last van heeft. De symptomen lopen namelijk nogal uiteen.
Hij start regelmatig niet door. De fans gaan tijdens het opstarten opeens minder hard draaien, met een blijvend zwart scherm als gevolg. Bij de volgende keer starten krijg ik de melding: "Warning!!! The previous performance of overclocking is failed and the system is restored to the default settings.". Vanuit hier kan ik de BIOS enteren, waar ik vervolgens kies voor "Load default optimized settings".
Het vasthangen of niet doorstarten komt er in verschillende vormen:
- Soms geen melding, maar gewoon een zwart scherm;
- Heel soms een aanhoudende pieptoon uit de computerkast als hij vast hangt;
- Soms start hij wel goed door, maar blijft alles binnen een paar minuten weer hangen;
- Soms blijft hij na uren pas hangen, met een BSOD als gevolg;
- Soms een paar dagen helemaal geen problemen, andere keren moet ik de PC 20 keer proberen op te starten voor hij het eindelijk eens doet.
Ik had dit probleem al onder windows 7 en het is helaas gebleven na de update naar windows 10. Een van de redenen, samen met de pieptoon uit de computerkast waarom ik denk dat het toch misschien een hardware probleem is.
Wat heb ik geprobeerd?
- De pc schoongemaakt;
- Zo'n beetje alles wat losgemaakt kon worden losgemaakt en opnieuw gemonteerd;
- Batterij van het moederbord vervangen na een reset;
- Gecontroleerd of het misschien aan de temperatuur ligt. Na een paar minuten de processor "stressen" waren dit de temperaturen, dus oververhitting lijkt me uitgesloten:

Mijn systeemgegevens zijn als volgt:

Ik hoop dat iemand hier mijn bron van eindeloze frustratie kan verhelpen.
Alvast bedankt!
Ik zal zo compleet mogelijk proberen te schetsen waar mijn PC de laatste paar maanden last van heeft. De symptomen lopen namelijk nogal uiteen.
Hij start regelmatig niet door. De fans gaan tijdens het opstarten opeens minder hard draaien, met een blijvend zwart scherm als gevolg. Bij de volgende keer starten krijg ik de melding: "Warning!!! The previous performance of overclocking is failed and the system is restored to the default settings.". Vanuit hier kan ik de BIOS enteren, waar ik vervolgens kies voor "Load default optimized settings".
Het vasthangen of niet doorstarten komt er in verschillende vormen:
- Soms geen melding, maar gewoon een zwart scherm;
- Heel soms een aanhoudende pieptoon uit de computerkast als hij vast hangt;
- Soms start hij wel goed door, maar blijft alles binnen een paar minuten weer hangen;
- Soms blijft hij na uren pas hangen, met een BSOD als gevolg;
- Soms een paar dagen helemaal geen problemen, andere keren moet ik de PC 20 keer proberen op te starten voor hij het eindelijk eens doet.
Ik had dit probleem al onder windows 7 en het is helaas gebleven na de update naar windows 10. Een van de redenen, samen met de pieptoon uit de computerkast waarom ik denk dat het toch misschien een hardware probleem is.
Wat heb ik geprobeerd?
- De pc schoongemaakt;
- Zo'n beetje alles wat losgemaakt kon worden losgemaakt en opnieuw gemonteerd;
- Batterij van het moederbord vervangen na een reset;
- Gecontroleerd of het misschien aan de temperatuur ligt. Na een paar minuten de processor "stressen" waren dit de temperaturen, dus oververhitting lijkt me uitgesloten:
Mijn systeemgegevens zijn als volgt:
Ik hoop dat iemand hier mijn bron van eindeloze frustratie kan verhelpen.
Alvast bedankt!
dorado edit:
HJTlog verwijderd
Wordt in deze sectie niet behandeld
Comment