Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plaatsing nieuwe harde schijf.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• plaatsing nieuwe harde schijf.

Hoi Ik heb een klein probleempje waar jullie me mischien mee kunnen helpen.

Ik had nog een harde schijf liggen die ik in mijn windows tien systeem heb geplaatst. Voor wat extra opslag. Hij wordt echter wel door het bios en de pc herkend maar niet door windows. Dwz hij komt voor in het rijtje apparaatbeheer en wordt herkend en genummerd door taakbeheer. Echter niet in verkenner of bij de systeem gegevens, deze pc etc.

Ik heb ontdekt dat er mbr bestanden opstaan en kan opstarten vanaf deze schijf. Er verschijnt dan een paars ubuntu scherm. Ik neem aan dat de ubuntu aanwezigheid ook de reden is dat windows hem niet herkent.

Probleem is dat ik hem vanuit windows niet kan formateren. Ik kan wel vanaf een rescue sticky de pc opstarten en dan proberen met cmd te formateren maar dat lukt niet. Oa omdat ik bv niet weet welke letter de pc aan de schijf heeft toegewezen.

Weten jullie wat beste procedure is om de schijf te formateren.

dank alvast.
    Last edited by -Theo-; 10-04-16, 08:42.

Om het op te lossen moet je die MBR van je schijf verwijderen.
    Start op met de installatiedvd. Zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10 om een command prompt te voorschijn te halen.
    Daar geef je dan het commando
    • diskpart,
    • list disk en dan
    • select disk x
    • detail disk

waarbij je in de plaats van de x de juiste schijfletter typt uit de lijst die je zojuist kreeg.

Vervolgens het commando
    • clean
    • exit

om de command prompt interface te sluiten.

Het commando clean verwijdert niet de inhoud van de schijf. Het wist alleen maar het Master Boot Record dat de index van de schijf bevat. De oude data staat nog steeds op de schijf. Windows 'ziet' die alleen niet meer. De data wordt gaandeweg overschreven door nieuwe gegevens. Dat gebeurt, wanneer de schijf weer in gebruik genomen is, door er een nieuwe structuur aan toe te kennen, over de oude (gewiste) structuur.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

helaas. Ik ben via een utility op een rescue sticky opgestart en naar command prompt gegaan. (Ik heb geen opstart dvd, win 7 voor geïnstalleerd daarna zelf geupgrade naar win10) Alles ging goed en ik heb de schijf geselecteerd en het commando clean gegeven. Zonder enige tijd te nemen gaf het sys aan dat de cleaning suc6vol was. Na herstart precies dezelfde situatie.

Moet ik niet ook nog formatteren ofzo ?

Comment

Ik denk dat idd best alle commando's in diskpart gedaan kunnen worden.
        Typ de volgende commando's in diskpart onder elkaar:

• diskpart
        • list disk
        • select disk x
        • detail disk (controle of je de juiste schijf geselecteerd hebt)
        • clean
        • create partition primary
        • select partition 1
        • format fs=NTFS
        • assign letter=d (toekennen letter d aan de schijf)
        • exit

Comment

tanx dorado.

Normaal kent windows d: toe aan recovery. Krijgt dit dan automatisch e: ? (schuift alles een op)

Comment

Nee. In schijfbeheer in Windows en bij de opdracht detail disk in diskpart zie je al welke schijfnummers toegekend zijn, dus daar kun je rekening mee houden.

Comment

Yep en weer eea geleerd. De schijf draaid nu. Alleen nog wel een beetje onduidelijk met het toewijzen van station letters. Vanaf g was niet beschikbaar. Dus heb ik a geprobeerd en die accepteerde hij. Alleen heeft windows er f van gemaakt. Iig doet hij het nu.

Tanx maar weer.

Comment

Mooi dat de schijf nu wel draait

Comment

Working...
                X