Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opstartprobleem door externe schijf

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Opstartprobleem door externe schijf

Waarom blijft bij het opstarten de computer, soms, hangen als er een externe schijf is aangekoppeld?
    Ik had dat probleem al in XP in W7 en nu in W10.
    Bijzonder bij 'terug opstarten' gebeurt dat vaak?
    Kan ik daar iets tegen doen of moet ik telkens de externe schijf afkoppelen?

Het lijkt me dat dit probleem echt random is.

Beste theo2602,

Je zou even in de BIOS kunnen kijken of je als eerste bootoption "USB HDD" aan hebt staan, want in dat geval controleert de BIOS namelijk eerst alle aangesloten USB poorten, als daar iets is aangesloten zal Windows daarvan proberen op te starten, maar als er geen MBR staat zal Windows niet kunnen opstarten en gaat hij door naar de volgende bootoption. Dus dan moet je de primaire HDD (of SSD) als eerste bootoption hebben.

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat het filesystem van de ext hdd roet in het eten gooit omdat hij misschien defect is. Mijn advies zou zijn om hem door te testen met bijv Seagate Seatools of HDTune.

EDIT: Spelfout eruit gehaald.

Comment

Ik ga in elk geval even wachten, want nu loopt het blijkbaar goed, tenzij dat iets datum gebonden is(???) Morgenvroeg wel zien. In het bios ben ik niet graag bezig, want men heeft mij altijd gezegd dat dit voor kenners is.

Er zit inderdaad een fout in het opstart systeem. Ik heb een dubbele booting (windows 10 en windows 7)en wanneer ik start van koude computer blijft hij, met de externe harde schijf er aan, hangen, of, indien ze er niet aanhangt start hij dadelijk in Windows 10. Later is er geen probleem, dan komt telkens de keuze tussen de twee systemen.

Ik heb die seagate geladen en op bureaublad gezet (50 pictures) hij draait nu en zegt wait. Spijtig genoeg kan je niet zien of het loopt

Na een tijdje op het kadertje geklikt komt er werkt niet. Ik zal HDtune eens proberen
      Last edited by dorado; 22-04-16, 09:40. Reden: Samengevoegd tot 1 bericht

Comment

@theo2602
        Wanneer er in je onderwerp nog niet gereageerd is, plaats dan geen nieuwe -, maar open je laatste reactie om daar informatie aan toe te voegen. Hierdoor blijft het onderwerp overzichtelijk.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

OK,

Comment

dag theo2602,

Wat Scorpi Caruso al aangeeft, je kan inderdaad eens in je BIOS gaan kijken welke schijf de opstartprioriteit heeft.
            Echter als je niet vakkundig genoeg bent, raad ik je aan om uit het BIOS te blijven omdat bij foute instellingen blijvende schade kan optreden.

Het beste advies is om je externe harde schijf af te koppelen als je hem niet gebruikt en als je computer uitstaat, en hem aan te koppelen wanneer je hem weer gebruikt.
            Groetjes Bert

stijg nooit op zonder een co-piloot!
            "life is sometimes really tough"~ DJ Sam form Flying Wild Alaska.
            Like & subscribe on youtube!
            visit my photopage!

Comment

Bert2401 in die schijf bleken ook fouten te zitten, volgens de uitleg doordat er bestanden waren onderbroken tijdens het schijven. Dit is geen wonder na de problemen met mijn stuurprogramma. Nadat mijn Windows 10 terug in orde was, heb ik de inhoud van de externe schijf naar mijn dataschijf verplaatst. Dan heb ik de externe schijf geformatteerd, en de schijf gaf geen fouten meer. Daarna heb ik de bestanden van mijn dataschijf er naar gekopieerd als back up. Wat de normale werkwijze is. Dus het probleem is voorbij.

Comment

Fijn om te horen dat het probleem is verholpen!
                Groetjes Bert

stijg nooit op zonder een co-piloot!
                "life is sometimes really tough"~ DJ Sam form Flying Wild Alaska.
                Like & subscribe on youtube!
                visit my photopage!

Comment

Working...
                X