Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geheugen verhogen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Geheugen verhogen

Heeft het, gezien de specificaties van mijn computer, zin om mijn geheugen te verhogen.
    Ik zou dit bijzonder doen voor filmbewerking. Dus moet er rekening gehouden worden met de videokaart.
    Click image for larger version

Name:	Speccy W10.jpg
Views:	2
Size:	114,8 KB
ID:	1074201

Maak eens een logje tijdens video bewerking om te zien hoeveel je systeem en met name je geheugen daarbij belast wordt.

||Sensor LOG||
    Download HWinfo32, start het op, nu krijg je een keuze schermpje, vink "Sensors-only" aan (1) en klik op Run (2), klik vervolgens op de knop "Logging Start" (3).

Kies de locatie + naam voor het log bestand (bv "HWlog" en als locatie kun je bv het bureaublad gebruiken).

Laat HWinfo32 gewoon open staan en doe wat voor jou gangbare videobewerk activiteiten. Daarna kun je het log bestand (HWlog.CSV (Excel bestand)) uploaden naar http://www.zippyshare.com/ en post dan de link naar het bestand.

Maar 4GB zit over het algemeen zo vol bij zaken als videobewerking en sowieso in hedendaagse win systemen zit je makkelijk idle al over de 3GB. Dus het kan best wel profijtelijk zijn. Maar verwacht er ook geen wonderen van.
    Last edited by eNdEmiOn; 10-07-16, 12:07.

Comment

Eigenlijk was mijn vraag simpeler bedoelt en heb ik door teveel uitleg te geven het wat ingewikkelder gemaakt.
      De bedoeling was niet om te vragen of ik meer geheugen nodig heb, maar of er iemand aan mijn specificaties kan zien of geheugen bijsteken nut heeft. Ik hoor vaak dat het bijsteken van geheugen geen effect heeft, omdat de rest van de computer dat niet kan verwerken. Ik ken daar NIETS van en kom ook niet meer in contact met mensen die er wel iets van kennen, dus moet ik hier de mensen lastig vallen. Dus mijn vraag simpel: kan verhoging van geheugen de prestatie van mijn computer, gezien mijn specificaties, verbeteren of niet?

Comment

Het kan de prestaties verbeteren bij geheugenintensieve taken. Dus bij videobewerking kan het tijd schelen om te renderen en bepaalde bewerkingen kunnen mogelijk wat soepeler verlopen. Ook als je zoals ik je pc lang achter elkaar aan hebt staan doet de geheugen standby functie ook prima z'n werk. Dat houd in dat de meest gebruikte zaken in het geheugen deel blijven staan dat niet actief gebruikt wordt en dus wanneer die weer nodig zijn niet opnieuw vanaf de HD/SSD geladen hoeven worden. In hoeverre je daar iets van merkt in geval van een SSD is natuurlijk de vraag hoewel in theorie geheugen nog altijd vele malen sneller is dan een SSD.

Dus kort ja het heeft theoretisch nut (er dan ook niet zoiets als teveel geheugen, op de max capaciteit van je mobo na), in hoeverre je er als gebruiker verder iets van merkt hangt toch echt af van je gebruikerspatroon.

Comment

Lees dit ook eens.

Comment

Nog een domme vraag: ik vind nergens geheugenlatjes [email protected] Wel DDR3 1600 of zo iets.

Comment

Ja DDR staat voor Double Data Rate dus per clock tik wordt er 2x data verstuurd, vandaar dat ze adverteren met het dubbele snelheid. Dus 666MHz reepjes worden als DDR3 1333 aangeboden op sites als tweakers.net ed of eigenlijk overal zo'n beetje.

Maar je kunt gewoon 1600 reepjes naast je huidige zetten. Die zullen dan gewoonweg langzamer lopen aangezien het langzaamste latje de snelheid voor de rest bepaald.

Maar wat is je huidige situatie precies? Helaas is speccy daar gebrekkig in om dat goed weer te geven en meldt enkel het totaal aan ram. Je kunt een HWinfo overzichtje maken mocht je dat niet zo 123 weten.

||Systeem Overzicht||
              Download HWinfo32, start het op en klik op "Run", sluit "System Summary" met de "Kruis" knop rechts onder in dit venster.
              Druk nu op de knop "Save Report" (1)(afb. diskette) → Short Text Report (2)(klik next) → Copy to clipboard (3) → hier op forum in je bericht plakken (rechtermuisknop → Plakken).

Het is namelijk wel van belang om te weten a) hoeveel latjes er nu in je systeem steken b) hoeveel erin kunnen c) welk type (doorgaans ff een extra puntje van aandacht wel of geen ECC reepjes).

Comment

Ik krijg onderstaand blad, maar waar ik ook op klik er gebeurd niets. Overigens jij zegt 32 maar mijn computer is 64 bits

Name:	Whinfo.jpg
Views:	1
Size:	215,6 KB
ID:	1068928

Comment

Vreemd het leek mij dat die download knoppen best prominent aanwezig zijn. Vallen die knoppen weg bij bepaalde ad-blockers of zo? Onderaan in die strook per versie staan 2 download knoppen eentje voor de portable versie en een voor de installer voor als je snelkoppelingen enzo wilt. En als je op een van die knoppen drukt klapt die uit met een 4-tal download opties, ik pak doorgaans de "Local" optie ofwel direct van hun eigen server.

Ik hou verder altijd de 32bit versie aan. Die werkt net zo goed op 64bit systemen maar omgekeerd is niet het geval vandaar.

Name:	[Cropper][2016-07-08-17-09-55-3663501].jpg
Views:	1
Size:	243,4 KB
ID:	1068929

Hier iig ook nog een direct linkje voor de huidige versie.
                  http://www.fosshub.com/HWiNFO.html/hw32_532.exe

Comment

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 (Wolfdale-H, C0)
                    3166 MHz (9.50x333.3) @ 2000 MHz (6.00x333.3)
                    Motherboard: ASUS P5KC
                    Chipset: Intel P35 (Bearlake-P) + ICH9
                    Memory: 4096 MBytes @ 666 MHz, 9-9-9-24
                    - 4096 MB PC10600 DDR3 SDRAM - Kingston 99U5471-024.A00LF
                    Graphics: ASUS ENGT520 Silent
                    NVIDIA GeForce GT 520, 1024 MB DDR3 SDRAM
                    Drive: KINGSTON SV300S37A120G, 117.2 GB, Serial ATA 6Gb/s @ 3Gb/s
                    Drive: WDC WD10EZRX-00L4HB0, 976.8 GB, Serial ATA 6Gb/s @ 3Gb/s
                    Drive: WDC WD2002FYPS-02W3B0, 1953.5 GB, Serial ATA 3Gb/s <-> USB
                    Drive: LITE-ON DVD SOHD-167T, DVD-ROM
                    Drive: TSSTcorp CDDVDW SH-S222A, DVD-ROM
                    Sound: Intel 82801IB ICH9 - High Definition Audio [A2]
                    Sound: NVIDIA GF119 - High Definition Audio Controller
                    Network: Qualcomm/Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter

Comment

Net maar eens even je mobo info erbij gepakt. De info die daarbij naar voren komt voor je DDR3 opties:

2 x DIMM, Max. 4 GB, DDR3 1333(O.C.)/1066/800 Non-ECC,Un-buffered Memory
                      Dual Channel memory architecture

Hier wordt dus een maximum van 4GB aan DDR3 geheugen genoemd (terwijl er 8GB DDR2 in zou kunnen). Nu is het zo dat die maximums niet altijd kloppen en bv gebaseerd worden op de ten tijden van op de markt verschijnen van zo'n bord maximum capaciteit reepjes die toen beschikbaar waren en dus niet op een bord beperking. Dus uitbreiding voorbij die 4GB zal een gok zijn. Zal zo eens zoeken of er wellicht andere zijn die de gok al gewaagd hebben en daar verslag van gedaan hebben.

In het geval dat je het zou willen uitproberen lijken me dit wel prima testlatjes.
                      https://tweakers.net/pricewatch/compare/260457;305044/
                      Last edited by eNdEmiOn; 11-07-16, 18:00.

Comment

Ok ik lees wel dat er mensen zijn die meer dan die 4GB op dat moederbord aan de gang hebben gekregen echter lees ik ook dat het niet altijd een makkelijke klus is.

Deze gast bv heeft een lading verschillende DDR3 latjes geprobeerd voordat hij een werkende combo had gevonden.
                        https://www.youtube.com/watch?v=bXzzhWoDxKE

Deze gast heeft zo'n beetje hetzelfde verhaal als hierboven en constateert vooral dat het mobo + kingston niet lekker samen gaat maar heeft met andere reepjes uiteindelijk wel 8GB aan de gang.
                        http://www.overclockers.com/forums/s...Gb-of-ram-DDR3

Comment

Heb ik nu 1 latje van 4 steken, of 2x2. Nu zie ik dat dit één latje van 4GB is dat je in #11 aanraad. Moeten er niet steeds twee latjes gestoken worden? En kan ik dat BIJ mijn huidige steken, waardoor ik zogezegd 8GB krijg?
                          Sorry dat ik, misschien voor jou, onozele vragen stel, maar ik heb een computer behandelt als mijn auto, ik rijd daar mee, maar werk er niet aan.

Comment

Nee het moet niet dat er altijd 2 latjes ingestoken moeten worden. Maar wanneer je dat wel doet kun je gebruik maken van dual channel wat inhoud dat beide geheugen kanalen tegelijk aangesproken worden en verdubbel je de bandbreedte waarmee het geheugen benaderd kan worden. Vandaar dat het meestal aangeraden wordt om beide geheugenkanalen ook daadwerkelijk (fysiek) te gebruiken en wel in dual channel mode. Maar daar moet bij gezegd worden dat het voor de prestaties verder zga geen verschil maakt op een paar zeer specifieke toepassingen na.

Je hebt een moederbord die zowel vier DDR2 als twee DDR3 slots heeft.
                            Je hebt er nu dus 1x 4GB DDR3 in zitten en dus nog 1 ander DDR3 slot ter beschikking voor uitbreiding. Hier zou je 1x 4GB bij kunnen steken of wellicht 1x 8GB wellicht dat ie dat ook trekt en zou je dus naar 12GB in totaal kunnen.

Met die 2 latjes van hierboven zou je de volgende combo's kunnen proberen.
                            - 1x 4GB die er al in zit + 1x 4GB nieuw
                            - 1x 4GB die er al in zit + 1X 8GB nieuw
                            - 1x 4GB nieuw + 1x 8GB nieuw

Wellicht dat een van die combo's werkt en heb je succes. Zo niet zou ik er verder zo laten als het nu is of je moet wellicht ook bereid zijn zoals die gasten van hierboven er de nodige tijd en moeite in te steken om latjes te vinden die compatibel zijn.
                            Last edited by eNdEmiOn; 11-07-16, 18:00.

Comment

Working...
                            X