Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Van Linux naar XP

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Van Linux naar XP

Ik heb een klein, verschrikkelijk oud laptopje, dat ik enkel gebruik om tijdens het verlof mijn 'dagboek' bij te houden en alles wat daar bij hoort. Op XP en niet verbonden met het internet, gaat dat tamelijk goed. Nu vertelde mij iemand dat dit veel sneller zou gaan en ik liet mij vangen. Ik zette er Linux op, al een heel zaak, want daar kan je kiezen of je van schijf werkt of het programma installeert. In elk geval zowel van schijf als geïnstalleerd werkt het nog slechter dan op XP. Dus terug XP proberen te installeren, maar dat lukt niet, op de plaats waar komt 'op een toets duwen om van de schijf op te starten' blijft alles hangen.
    Is dat normaal???

Om het op te lossen moet je die MBR van je schijf verwijderen.
    Start op met de installatiedvd. Zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10 om een command prompt te voorschijn te halen.
    Daar geef je dan het commando:

• diskpart
    • list disk
    • select disk x
    • * detail disk (controle of je de juiste schijf geselecteerd hebt)
    • clean
    • create partition primary
    • select partition 1
    • format fs=NTFS
    • assign letter=c (toekennen letter c aan de schijf)
    • exit

* Bij de opdracht detail disk in diskpart zie je al welke schijfnummers toegekend zijn, dus daar kun je rekening mee houden.
    Last edited by dorado; 23-07-16, 16:39.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Zo ver geraak ik niet! Hij stop op 'indien je van de schijf toets drukken'. Normaal begint dan de installatie.

Comment

Doe het dan vanaf de herstelconsole.
        • Plaats de Windows XP-opstartdiskette in het diskettestation of plaats de Windows XP-cd-rom in het cd-rom-station en start de computer opnieuw op.
          Selecteer eventuele vereiste opties voor het starten van de computer vanaf het cd-rom-station, als u hierom wordt gevraagd.
        • Druk vanuit het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.

Comment

Ik kom niet verder dan:
          Click image for larger version

Name:	Opstart laptop.jpg
Views:	1
Size:	31,3 KB
ID:	1068953

Hoe hard ik ook op een toets druk hij wacht enkele seconden en start dan Linux ipv XP
          Uiteraard staat het BOOTEN op CD rom, anders zou die lijn niet komen.

Als ik nu die CD kopier naar een USB en ik verander boot in USB moet dat dan normaal lukken?

Ofwel zit er een fout in de schijf van XP ofwel kan die (zeer oude) laptop geen DVD's lezen.
          Heb er dus 2000 op gezet en dat lukte wel.

Toch nog een vraagje: ik zal met dat ding weinig op Internet gaan maar toch soms. Heeft dat nog een viruskiller nodig?
          Bedankt
          Last edited by theo2602; 24-07-16, 18:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theo2602 Bekijk Berichten
            Toch nog een vraagje: ik zal met dat ding weinig op Internet gaan maar toch soms. Heeft dat nog een viruskiller nodig?
            Bedankt
            Jazeker.

Comment

Uiteindelijk kan ik er toch niet echt mee werken. Windows 2000 dat ik altijd het beste Windows vond, kan niets meer laden zelfs geen Adobe Reader.

Comment

Dan toch maar XP? Daar is vast wel ergens een iso van te vinden die je dan op usb kunt zetten mocht je die cd niet naar een iso geconverteerd krijgen (kan helpen om de snelheid van je ODD te beperken als disks niet goed gelezen worden).

Comment

Ik kan nergens geen ISO vinden. XP wordt nu eenmaal niet meer ondersteund. En vanuit XP zelf kan je blijkbaar geen startschijf maken.

Comment

Working...
                  X