Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dit een goede virusscanner voor mac?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Is dit een goede virusscanner voor mac?

Ik heb nu zins een week een nieuwe mac en ben wat aan het zoeken naar een antivirus voor mijn mac. Naar wat zoek werk kwam ik uit op deze http://www.bestevirusscanner.com/bit...voor-mac-2015/ heeft zo te zien erg goede malware detectie en verwijderen allleen heeft een stuk minder functies aan boord dan macceaper

Persoonlijk vind ik de Qihoo 360 erg sterk. Ik gebruik die op Windows, en ben er erg tevreden over.

Comment

Op een Mac kun je prima zonder virusscanner.
      In al die 19 jaar nog nooit een virus tegen het lijf gelopen.
      En wel degelijk als er weer eens wat "bijzonders" was, scans gedaan.

De methode is, zeker met OS X 9 en hoger, simpel:
      Zet in 'Systeemvoorkeuren' » 'Beveiliging en privacy' » tabblad 'Algemeen' een vinkje voor 'Mac App Store'.
      Er wordt dan geen onbetrouwbare (lees: niet door Apple gecertificeerde) software geïnstalleerd.
      Bn je zeker van je zaak (software)? Zet dan tijdelijk het vinkje één of twee stapjes lager.

Veder werk je uiteraard en uitsluitend in een omgeving waarin je géén beheerder bent.

En mocht je dan (is mij nog nooit overkomen) toch nog iets vreemds voorkomen, gebruik dan je verstand.

En geloof je mij niet, stel je vraag dan eens op een forum met Apple-freaks, bijvoorbeeld macfreak.
      ____._//////
      ___._( 0 0 )
      ---ooO-(_)-Ooo---

macOS Sierra [10.12.3] op een Mac Mini [late 2012] met 16 GB.

Comment

Apple meld anders dat het wordt aan geraden om een virusscanner te installeren

Comment

Om zich in te dekken.
          Klinkt flauw als ik dat zeg, maar Apple beweerde ooit als tegenargument voor windows dat haar OS X absoluut en gegarandeerd 100% virusvrij blijft. In een rechtszaak is dat succesvol bestreden. Zo kunnen malafide documenten wel tot onaangename verrassingen leiden, kan er spyware en malware geïnstalleerd worden. Apple is daardoor min of meer verplicht geworden een dergelijke melding te publiceren.

Maar er is nog geen enkel virus voor OS X (let op, een virus kan zelfstandig de computer "beschadigen").
          Mal- en spyware is er wel, maar daar is altijd interactie van de gebruiker bij nodig.
          Kortom: als je mijn tips ter harte neemt gebeurt er nooit iets en kun je dure antivirussoftware achterwege laten.
          ____._//////
          ___._( 0 0 )
          ---ooO-(_)-Ooo---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacBigfoot Bekijk Berichten
            Maar er is nog geen enkel virus voor OS X (let op, een virus kan zelfstandig de computer "beschadigen").
            Mal- en spyware is er wel, maar daar is altijd interactie van de gebruiker bij nodig.
            Kortom: als je mijn tips ter harte neemt gebeurt er nooit iets en kun je dure antivirussoftware achterwege laten.
            Laat me toe dit tegen te spreken.

Er zijn er wel degelijk virussen en andere malware voor Apple (en Linux).
            En ook: virussen zijn malware (MALicious softWARE)

Gewoon even Google volstaat: https://www.google.be/search?q=apple...SmLI76aozdgdgG

Het is alleen niet zo interessant voor de malwareschrijver om deze voor Apple (of Linux) te deployen.
            Simpelweg door de afzetmarkt, er zijn nu éénmaal meer Windows dan Apple of Linux gebruikers.

Ontkennen dat er malware bestaat voor de Apple (OSX) is dus pure onzin (en misschien ook wat chauvinisme).

Dus, Bigfoot, voor je zo'n statement neerschrijf, even goed nadenken en je huiswerk maken
            Last edited by Emphyrio; 02-02-15, 16:22.
            Malware Research [email protected] (MBAM) ..... ASAP & Unite Member
            E Dev * McAfee verwijderen. * Ccleaner * E-Peek

Comment

OK, kwestie van definitie.
              Een computervirus kan zich in een bestand nestelen en zijn gang gaan zonder dat de gebruiker daar weet van heeft, of heeft kunnen voorkomen.
              Deze virussen komen dus níet voor.

Het eerste voorbeelden dat ik tegenkom op jouw voorbeeld van Google is 'WireLurker'.
              Dat lijkt inderdaad meest op een virus.

Echter, bij alle voorbeelden geldt nog steeds: als je bij de beveiliging van Apple om software te installeren kiest voor 'alleen App Store' ben je nog steeds gevrijwaard van alle overige soorten malware.

Antivirusbedrijven floreren (ook) bij 'FUD': Fear - Uncertainty - Doubt.
              Voorlopig, en ik houd de berichten goed in de gaten, hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken.
              Een massale uitbraak als bij windows is bij Apple nog steeds onwaarschijnlijk.
              Hoewel het bij windows ook steeds beter lijkt te gaan.

Maar dat Apple vanwege een klein marktaandeel niet interessant zou zijn is inmiddels ook achterhaald. En dan denk ik echt niet alleen aan iOS, maar ook aan Mac OS X.
              ____._//////
              ___._( 0 0 )
              ---ooO-(_)-Ooo---

Comment

Working...
              X