Mededeling

Collapse
No announcement yet.

virus from Mac OS

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• virus from Mac OS

Hi. In de afgelopen jaren meer en meer van het nieuws dat de Mac is gevoelig voor malware. Zoals spam e-mail http://macsecurity.net/view/133/. Ik ben erg boos, ik wil niet om na te denken over de installatie van antivirus , haar-updates en andere dingen

Dat is gelukkig ook nog steeds niet en nergens voor nodig.
    Het is wel nodig onderscheid te maken tussen virussen, malware, spam, en wat dies meer zij.

Virussen kunnen een autonoom leven leiden, bijvoorbeeld gestart worden door een onbetrouwbare macro.
    Virussen bestaan niet of nauwelijks voor macOS (en anders zijn ze tot nu toe zeer snel herkenbaar, knullig en daarom makkelijk onschadelijk te maken).

Malware zijn apps die meeliften bij het downloaden van (doorgaans) illegaal verkregen software.
    Ik heb onder 'Systeemvoorkeuren…', tabblad 'Beveiliging en privacy' dat alleen programma's worden toegestaan die zijn gedownload bij App Store. Mocht je er zeker van zijn, dan kun je dit altijd eenmaal negeren om een ander programma toe te staan, maar verder wordt iedere ander programma gewoonweg niet gestart.

Spam komt binnen via je e-mail. Daar kun je niets aan veranderen, behalve dan zorgvuldig omgaan met je e-mailadres (niet bij iedere actie, advertentie en mailinglist je e-mailadres achterlaten, maar gebruik maken van een tijdelijk adres dat je op non-actief kan zetten.
    Spam is doorgaans te herkennen aan het feit dat een instelling je normaal gesproken nooit op deze wijze zou benaderen (banken) of weten te inden als je je niet geregistreerd hebt (overheid). Klik daarom nooit op een link in een e-mail als je de e-mail niet 100% vertrouwd, maar open de website door in de browser zelf de url in te tikken (let op spelfouten).

Ik zit zelf veel online, mijn Mac gaat nooit uit, ik download veel, ik kom wel eens in de donkere krochten van internet, en ik heb zelfs nog nooit iets meegemaakt wat maar lijkt op een bedreiging.
    Het enige wat je eigenlijk moet gebruiken is je gezonde verstand en niet zonder meer alles geloven en overal op klikken.
    Het voorbeeld wat je aanhaalt over MacDefender is een goed voorbeeld wat je hiermee kunt voorkomen: ik zie die ook wel eens voorbij komen en je kunt deze melding gewoon negeren (soms meerdere malen).

Ik heb wel profijt van het uitschakelen van pop-upvensters, waarschuwingen bij frauduleuze websites en dergelijke (Safari » Voorkeuren… » tabblad beveiliging). Controleer dan gelijk ook het tabblad Privacy, Algemeen (Open "veilige" bestanden na downloaden uitzetten), Formulieren (niet alles zomaar automatisch in laten vullen) en extensies (beperk het gebruik hiervan).
    Zelf gebruik ik als zoekmachine DuckDuckGo (Google vraagt teveel van je privacy) en ik heb een adblocker (AdBlock 2.61.0 door BetaFish, Inc.) en Ghostery (een tracker-blocker) als extensie geïnstalleerd.
    ____._//////
    ___._( 0 0 )
    ---ooO-(_)-Ooo---

macOS Sierra [10.12.3] op een Mac Mini [late 2012] met 16 GB.

Comment

Hier was ik dus nieuwsgierig naar. Bedankt voor de info MacBigFoot. Ik ga er een aantal installeren!
      Schrijft stukken voor Dutch IT-Channel - Leest het NRC - Trapt elk weekend een balletje - MacBook Pro (Retina, 13 inch, begin 2015)

Comment

Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎