Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Coax en telefoon lijn

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Coax en telefoon lijn

Hallo.

Vandaag hebben wij thuis een nieuwe modem van Netgear, hier zitten helaas alleen eithernetcable imputs op, wij hebben op dit moment het oude modem met coax aansluiting er nog in zitten, en daarvan een eithernetkabel naar het nieuwe modem, daarnaast heeft het nieuwe modem ook geen telefoonlijn, is het mogelijk om een adapter te kopen van coax naar eithernet, en een adapter voor de telefoonlijn?
    alvast bedankt

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar.
    Zoals het verschil tussen een modem en een router. Meestal zit er een router bij een modem ingebouwd maar andersom niet dus ik vermoed op de eerste plaats dat je een router van netgear hebt aangeschaft en geen modem. Tevens zijn er verschillende soorten modems afhankelijk van het soort internet verbinding die gebruikt wordt (kabel, DSL, glasvezel). Zomaar elke modem is dus niet zomaar op elke internet verbinding te gebruiken. Gezien je het over coax hebt vermoed ik dat het om een kabel internet verbinding gaat waar je dus ook een kabelmodem voor nodig zou hebben. En dan zou het nog kunnen dat je provider je verplicht om hun eigen apparatuur te gebruiken vooral als er ook sprake is van een telefoon lijn is het doorgaans niet zomaar mogelijk om een ander apparaat te gebruiken want ze doen vaak moeilijk om de daarvoor benodigde gegevens te verstrekken wanneer dat in een andere modem niet automatisch ingesteld wordt.

Modem = Modulator demodulator = dat apparaat(deel) die het omzetten van analoge signalen naar digitaal en omgekeerd regelt. Tegenwoordig kun je het zo'n beetje zien als het langeafstandssignaal (breedband) dat omgezet wordt naar het korteafstandssignaal (thuisnetwerk).

Router = dat apparaat(deel) dat het internet signaal dat binnen komt verdeelbaar maakt over meerdere gebruikers.

AP = Acces Pont = dat apparaat(deel) dat voorziet in draadloze toegang tot het (thuis)netwerk.

SIP? (kan ff niet met zekerheid op de juiste naam komen) = dat apparaat(deel) dat VoIP (Voice over Internet Protocol) diensten bied en tevens het mogelijk maakt om gewone telefoons erop aan te sluiten.

Al deze apparaten kunnen in 1 apparaat verwerkt zijn en zitten deze 4 iig in dat wat in de meeste gevallen de modem genoemd wordt tegenwoordig. En dan heb je ook nog uitbreidingen voor TV kijken, file servers en print servers zie je ook vaak terug.
    Last edited by eNdEmiOn; 21-08-16, 23:10.

Comment

Sorry, volgendsmij is het een alles in 1 dan :P
      Zelf noem ik het gewoon een modem.
      maar is er dan mogelijk om niet double routed te zijn?

Comment

Je zult een modem in je netwerk moeten hebben en als die functionaliteit niet in het ene apparaat zit zal het via de ander moeten. Met double routed bedoel je neem ik aan het feit dat je 2 apparaten moet gebruiken. Het enige dat kan en ook aan te raden is dat je maar 1 van de apparaten de router functionaliteit laat afhandelen wat er op neerkomt dat je DHCP op een vd apparaten uit zet.

Als je me trouwens de typenummers van die 2 apparaten geeft kan ik eens precies kijken waar we nu mee te maken hebben.

In dat lijstje van doorgaans standaard onderdelen van een "modem" valt me net op dat ik de switch vergeten ben. Verder niet direct van belang maar vooral voor de volledigheid ga ik 'm nog even noemen.

Switch = dat apparaat(deel) waar je netwerkkabels in kunt steken, dus doorgaans die 4 ethernet poorten waar RJ-45 stekkers in passen. Voordat we switches hadden hadden we hubs, hubs knopen als het ware enkel de kabeltjes aan elkaar op die manier zat al het netwerkverkeer als het ware op 1 "kabel". Nadeel iedere keer dat er iets van A naar B verstuurd werd kregen C en D (alle andere) het ook aangeboden maar doen er niks mee ofwel er moet gewacht worden. Met een switch heb je dat probleem niet meer als er dan dus iets van A naar B verstuurd wordt zijn C en D vrij om onderling met elkaar te communiceren. :P beetje lang verhaal geworden voor zo'n eenvoudig elementje.

Comment

ik heb van het oude modem (Cisco EPC3928AD) nu de DHCP server uit gezet, betekent dit dan direct dat deze modem niet kijkt via welke poort de verbinding komt, en dat het nieuwe modem (NETGEAR Nighthawk R7000) alle functies overneemt?

Comment

DHCP regelt het automatisch uitdelen van IP adressen aan de alle apparaten die je op het netwerk aansluit (ook via wifi). Als je daar dus 2 van actief hebt op etzelfde netwerk snap je denk ik wel dat het problemen kan geven.

Werkt het nu naar behoren dus dat je gewoon internet verbinding hebt via de R7000. Je kunt wifi uitzetten op de Cisco om te testen of permanent mocht je die totaal niet meer willen gebruiken als AP. Als je beide apparaten als AP wilt laten functioneren kun je ze beide dezelfde SSID en wachtwoord geven dan zullen apparaten automatisch de AP met het beste signaal gebruiken (een ander kanaal per apparaat mag wel maar hoeft niet).

Als het gewoon werkt kun je het zo laten als het is. Zo niet is het op de eerste plaats verstandig om beide apparaten een IP adres in dezelfde range te geven. De Cisco staat standaard op 192.168.178.1, dat laatste cijfer zou je dus voor de R7000 een waarde tussen de 2-255 kunnen geven.

Comment

Ja volgendsmij werkt het ook, ik ben zelf niet echt tech savvy ofzo, maar alles zit nu op de r7000 aangesloten, en de r7000 zit dan aangesloten op de cisco, op 1 of andere manier hoef ik niet alles dubbel te port-forwarden, wat heel erg fijn is.
              tot nu toe werkt alles prima, de cisco staat inderdaad op 192.168.178.1, de r7000 staat op 192.168.1.1
              ik heb de r7000 in het cisco modem een statisch ip gegeven op 192.168.178.20, ik denk dat dit wordt veranderd omdat ik de r7000 niet als acces point heb geïnstalleerd maar als router.

Bedankt voor je hulp

Comment

Working...
              X