Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laptop ineens heel traag

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Laptop ineens heel traag

Hallo,

Ik heb een Acer Aspire 7736 van drie jaar oud. Sinds vorige week is deze (vaak) ineens heel traag. Het laden van websites duurt dan lang en ook het openen van bestanden kan heel lang duren. Zoals gezegd gaat dit niet altijd op, soms werkt de laptop wel naar behoren. Dit is echter vaker niet dan wel. Ik heb al diverse systeemherstelpunten geprobeerd maar dit heeft helaas het probleem niet verholpen.
    Graag ontvang ik tips over wat ik verder kan proberen.

Gr.

Eens kijken welke processen hoog verbruik opeisen:
    Klik in taakbeheer → tabblad Prestaties op Broncontrole.
    Maximaliseer het venster
    Maak de kolom beschrijving wat smaller door de rechterkant v/d kolom naar links te slepen
    Klik op de kolom Gemiddeld CPU-verbruik
    Je ziet nu welk proces het hoogste CPUverbruik heeft.

Wat het traag laden van websites betreft, help het waarschijnlijk om je DNScahce te legen:
    Ga naar start>uitvoeren of type het volgende commando in het zoekvenster van het startmenu CMD

Typ in het zwarte scherm het volgende: ipconfig /flushdns
    Klik op enter.

Last edited by dorado; 19-02-14, 13:20.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Bedankt voor je reactie dorado!

DNScache is geleegd en heb even een printscreen van de broncontrole gemaakt. Wat me overigens ook nog is opgevallen is dat de ventilator eigenlijk continu heel hard draait, weet niet of dit hier iets mee te maken heeft?

Click image for larger version

Name:	Broncontrole.jpg
Views:	1
Size:	417,7 KB
ID:	1067539

Comment

Dit zijn alle adviezen m.i. te geven bij vertraging: (let hierbij in jouw geval op punt nr. 9)

1. Gebruik Schijfopruiming. Start ’ Alle Programma's ’ Bureau-accessoires ’ Systeemwerkset ’ Schijfopruiming. Klik op Ok. Vink:
        • Gedownloade programmabestanden
        • Tijdelijke internetbestanden
        • Prullenbak
        • Tijdelijke bestanden
        • Miniaturen
        aan. Klik op Ok.

2. Activeer het aantal processors.
        Ga naar: Start >> Uitvoeren
        Typ: msconfig + [Enter]
        Ga naar tabblad Computer opstarten ’ klik op Geavanceerde opties
        Kies hier het aantal processors. Dit kan een belangrijke snelheidsverbetering zijn.

3. Lees deze handleiding voor een schone pc

4. Stel de Windows Prestatie Index opnieuws samen. Combineer Windowstoets+Pause] ’klik Systeemverhouding is niet beschikbaar

5. Windows maakt gebruik van het ram-geheugen en wisselbestand om tijdelijke informatie weg te schrijven. Met een registeraanpassing zorg je ervoor dat de gegevens zo veel mogelijk in het ram-geheugen worden geplaatst en niet telkens naar het wisselbestand op de trage vaste schijf worden geschreven. In het Windows-register >>>>doe dit als volgt,
        Start, Uitvoeren en typ Regedit.exe
        navigeer naar de sleutel
        HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.
        In het rechtervenster zoek je de vermelding DisablePagingExecutive . Dubbelklik erop en verander de 0 in het vak Waardegegevens in 1 . Nadat je het register hebt verlaten (Bestand, Afsluiten ), start je de PC opnieuw op, De wijziging is van kracht, Bij deze tip is het belangerijk om voor jezelf uit te maken of er een snelheidsverbetering optreedt, Zo niet, dan herstel je de oorspronkelijk situatie.

6. Als de stuurprogramma's niet compatibel of verouderd zijn en in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's kunnen vertraging, bevriezing & blauwe schermen voorkomen.
        De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
        CPU & Chipset drivers: AMD, Intel &; Via
        Video stuurprogramma's: ATI, Intel &; Nvidia
        Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken

7. Voer foutcontrole uit:
        1. Open "Deze computer",
        2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
        3. Kies "Eigenschappen",
        4. Ga naar tabblad "Extra",
        5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
        6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
        7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
        8. Druk op "Starten",
        9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
        10. Klik op "Ja",
        11. Herstart je pc,
        12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
        13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

8. Ga naar: Start >> Uitvoeren
        Typ: msconfig + [Enter]
        Ga naar tabblad Computer opstarten ’ waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....

9. Download SpeedFan
        Ga naar tabblad ’ S.M.A.R.T. ’ selecteer Hard disk ’ kies voor de juiste schijf en klik erop ’ en maak een screenshot ’ post die in je volgende bericht.

10. Open de computer en blaas het stof dat in je computer zit weg.
        Last edited by dorado; 30-08-14, 07:51.

Comment

Hierbij de screenshot van SpeedFan: Click image for larger version

Name:	Speedfan1.jpg
Size:	328,4 KB
ID:	1067541

Bij het tabblad 'Readings' zie ik overigens dit: Click image for larger version

Name:	Speedfan.jpg
Size:	258,1 KB
ID:	1067540
          Ik weet niet of hoeverre dit nog van invloed is?

Comment

Wat mij opvalt, is dat aan de linkerzijde (van het 2e plaatje) in de regel de fans aangegeven staan met het toerental van de snelheid.
            Bij jou wordt deze niet weergegeven, wat imho de probleemaanduiding is. Ik denk dat er hardwarematig hiermee aan de hand is; kan een slechte aansluiting zijn etc...

Comment

Openmaken dan maar? Twijfel hier een beetje over omdat ik technisch niet heel goed onderlegd ben. Waar moet ik op letten/waar kan ik aan zien dat er iets mis is?

Comment

Als je niet de expertise hebt, moet je daar niet aan beginnen.

Comment

Oke bedankt, dan laat ik het hier voorlopig maar even bij. Heb de overige handelingen uitgevoerd en de laptop lijkt inderdaad sneller. De ventilator maakt nog steeds een hoop herrie maar daar wen ik wel aan

Comment

Working...
                  X