Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarom wordt mijn pc met de tijd trager?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Waarom wordt mijn pc met de tijd trager?

Mijn pc is intussen 4 jaar oud. Dringend aan vernieuwing toe zegt men mij dan. En ik heb inderdaad de indruk dat hij intussen vertraagd is. En het is niet dat ik zware programma's draai. Gewoon firefox, Word, een virusscanner en firewall, etc. Niets noemenswaardig dus. Ik onderhoud mijn computer zelfs door hem regelmatig op te kuisen met ccleaner, mallwarebytes,... En toch heb ik de indruk dat hij 4 jaar geleden sneller draaide dan nu. Maar hoe komt dat toch? En is er een manier om dit tegen te gaan, of op z'n minst dat 'aftakelingsproces' te vertragen?

Tja, waarom weet ik niet precies, ik ken de code van Windows niet uit mijn hoofd. Wat mij het meest voor de hand liggend lijkt is het dichtslibben van Windows na verloop van tijd. Voer ook eens schijfopruiming en defragmentatie toe tot het rijtje met zaken die je doet om je PC wat schoner te houden. Soms is er geen alternatief mogelijk en moet je gewoon weer eens een herinstallatie uitvoeren.

Comment

windows heeft een gigantisch register achter zich liggen waar alles in verwerkt wordt. Ook zijn er heel veel DLL's en drivers die het systeem gebruikt waar je op werkt. DLL's en drivers worden geinstalleerd op elkaar, dat betekent dus als er een update is, dat misschien maar 70% van de bestanden wordt vervangen en de rest blijft staan. Dit heeft met compabiliteit te maken.

Het register wordt voller en voller naarmate er oude bestanden op blijven staan. Dit is handmatig allemaal weg te werken, maar dat ik ten strengte afgeraden. één bestandje te veel verwijderen is je windows opnieuw installeren (heb hier helaas te vaak een poging aan gewaagd om te weten dat je het niet moet doen ).

De beste manier om een computer tegenwoordig echt weer flink snel te maken is door een SSD aan te schaffen en daar windows op te installeren. Echter moet je dan wel een windows dvd hebben liggen en natuurlijk een licentie (piraten kan, maar niet aanbevolen).

Daarbij worden programma's zoals microsoft office en browsers ook steeds uitgebreider en trager, dus die helpen ook niet echt mee aan de snelheidsoptimalisatie.

Tips die je kan gebruiken:
      - defragmenteer je computer af en toe eens, zelf kan ik het programma MyDefrag aanbevelen. link:
      http://www.mydefrag.com/Downloads/Do...rag-v4.3.1.exe
      - Verwijder oude programma's eens en draai daarna CCleaner over je computer heen.
      - Indien er een 64 bits systeem geinstalleerd staat en je hebt 2 GB RAM erin zitten, zou je kunnen overwegen hier 4 GB van te maken.
      - Installeer windows opnieuw, hiervoor heb je je windows DVD nodig en misschien een driver cd.
      - Koop een SSD voor je computer en installeer daar windows op. Dit is de meest drastische stap, maar ook de stap die het meest uit zal halen.

De stappen staan in volgorde van minst ingrijpend naar meest ingrijpend. Mijn laptop is 5.5 jaar oud maar draait met deze stappen nog net zo snel als een laptop van tegenwoordig die rond de 500 euro kost
      een goede tip voor het milieu: bespaar water...

drink bier

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
      Working...
      X