Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Back-up schijf bijna vol. Defragmenteren helpt niet.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Back-up schijf bijna vol. Defragmenteren helpt niet.

Dag helpers,
    Ik kreeg van AVG een waarschuwing dat mijn back-upschijf (F bijna vol was.
    Daarom met PC-tune-up onderhoud uitgevoerd.
    Daar zag ik dat de F:-schijf inderdaad gedefragmenteerd moest worden.
    Het blauwe lampje op de externe F:-schijf flikkerde constant tijdens het defragmenteren dus er gebeurde, volgens mij, wel iets op die schijf.
    Na voltooide defragmentatie (zie printscreen) en opnieuw opstarten bleek het probleem niet opgelost.
    Als ik "deze PC" open zie ik dat de F:-schijf rood gekleurd is en daaronder staat aangegeven dat "650Mb van 596GB beschikbaar" is.
    Staat er iets op mijn PC verkeerd ingesteld? Ik heb eens gelezen dat alleen de nieuwe veranderingen op de back-up opgeslagen worden. Dan kan een 600GB schijf toch niet zomaar volraken?
    Ik durf de F:-schijf niet zomaar te formatteren want dan ben ik bang dat ik alle back-up ook kwijt ben.
    Wie kan mij adviseren wat mij te doen staat?

Vr.gr.
    Pion.
    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by pion; 06-06-16, 21:19.

Download ListParts(x32) of ListParts(x64) naar je bureaublad.

Dubbelklik ListParts om het programma te starten → klik op Scan.
    In dezelfde map als waarin je ListParts uitvoert, zal een log Result.txt verschijnen.
    Post dit log in je volgende reactie.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Defragmenteren maakt de vrije ruimte op de schijf niet groter. Het rangschikt de mappen en bestanden in een meer logischer volgorde opdat deze sneller gelezen kunnen worden. Je ziet dan vaak een structuur van aaneengesloten blokken. Comprimeren zorgt wel voor meer ruimte op de schijf. Formatteren moet je sowieso niet doen want dan ben je alles kwijt.

De vraag is, is de schijf werkelijk vol. Wat staat er dan allemaal op? En back-ups zijn volledig (veel ruimte nodig) omdat je deze vaak helemaal opnieuw doet of incrementeel (hoofdbestand + telkens de veranderingen).

Eerst eens kijken welke bestanden er op de schijf staan en niet meer defragmenteren!

Comment

Hoi Dorado,
        Bedankt voor je reactie.
        Ik hoop dat ik het goed heb gedaan en dat je onderstaand logje wilde zien.

ListParts by Farbar Version: 31-07-2014
        Ran by Gebruiker (administrator) on 06-06-2016 at 23:53:37
        WIN_81 (X64)
        Running From: E:\Piet\bestanden\Downloads
        Language: Nederlands (Nederland)

========================= Memory info ======================

Percentage of memory in use: 55%
        Total physical RAM: 3989.71 MB
        Available physical RAM: 1770.3 MB
        Total Pagefile: 8085.71 MB
        Available Pagefile: 5723.77 MB
        Total Virtual: 131072 MB
        Available Virtual: 131071.88 MB

======================= Partitions =========================

1 Drive c: () (Fixed) (Total:222.59 GB) (Free:151.02 GB) NTFS
        3 Drive e: (DATA) (Fixed) (Total:931.51 GB) (Free:853.51 GB) NTFS
        4 Drive f: (back-ups) (Fixed) (Total:596.17 GB) (Free:0.64 GB) NTFS

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
        -------- ------------- ------- ------- --- ---
        Disk 0 Online 931 GB 0 B
        Disk 1 Online 223 GB 449 MB
        Disk 2 Online 596 GB 1024 KB
        Disk 3 No Media 0 B 0 B

Partitions of Disk 0:
        ===============

Disk ID: 06C22008

Comment

Zoals De Hulk zegt:
          Eerst eens kijken welke bestanden er op de schijf staan en niet meer defragmenteren!
          De schijf is idd propvol. Dat betekent dat je concessies zal moeten doen aan datgene wat je nog wilt opslaan, want ruimte is er (bijna) niet meer.

Maak i.p.v. een volledige backup een incrementele backup, waardoor de ruimte v/d backup kleiner wordt.
          Maak gebruik v/d:
          • cloud
          • usb
          • dvd

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Ik zag ook dat mijn back-up schijf bijna vol was. Met het advies om een incrementele back-up te maken kan ik niets want ik heb geen idee hoe ik dat moet doen in de huidige situatie. Eerst een back-up kopiëren en op een usb-stick zetten? Ik ben een leek en dacht dat ik misschien een heleboel "oude" back-ups zou kunnen verwijderen waardoor er ruimte vrijkomt op de 600GB-schijf (dat zal wel niet kunnen anders hadden jullie dat wel voorgesteld).
            Is het misschien verstandig als ik een nieuwe back-up schijf van b.v. 600GB koop en daarop opnieuw ga back-uppen? Dan kan ik, met wat advies, daarop een nieuwe (incrementele) back-up zetten? En als het goed werkt de "oude"-600GB schijf formatteren? Dan kan ik die "oude" daarna eventueel opnieuw gebruiken als de "nieuwe" vol is?

Comment

Als je allemaal gelijke volledige back-ups op deze schijf hebt staan dan kun je oude wel verwijderen. Bijvoorbeeld de twee laatst gemaakte (zie datum) laat je gewoon staan (één altijd bewaren). Waar maak jij dan back-ups van (welke schijven) en hoe groot zijn deze? Met welk programma maak jij back-ups? Eerst kijken welke bestanden op de schijf staan en nog geen nieuwe schijf kopen.

In backupsprogramma's zitten vaak de opties:
              1. Taken - Backups uitvoeren
              2. Hulpprogramma's - Backupbestemming beheren

Onder deze laatste kun je alle gemaakt backups op diverse bestemmingen/locaties inzien en daar deze verwijderen om ruimte op die locatie vrij te maken. Dat is de officiële weg. Maar als het niet anders kan kun je ze ook rechtstreeks op die locatie verwijderen maar bewaar altijd de laatst gemaakte (volledige back-up) en maak direct een nieuwe.
              Last edited by De Hulk; 07-06-16, 10:52.

Comment

Dag Hulk,
                Bedankt voor jouw reactie.
                Ik heb in het zoekvenster (links onderin op het bureablad) "back-ups" ingetoetst. Ik kreeg toen een scherm met "Backups maken en terugzetten (Windows 7)" te zien en heb daar wat opties aangeklikt. Daarvan heb ik 4 print screens gemaakt (zie attach 1-4 onderaan).
                Ik ben erg onzeker over wat ik er mee kan/mag doen. Is dit voldoende om mij te zeggen wat jij in dat geval zou doen?
                Vast bedankt voor de moeite van het meedenken.

Vr.gr.
                Pion.

Click image for larger version

Name:	1. Back-up van bestanden maken en terugzetten (Windows7).jpg
Views:	1
Size:	238,0 KB
ID:	1068872

Name:	2. Schijfruimte voor Windows back-up beheren.jpg
Size:	242,4 KB
ID:	1068873

Name:	3. Back-up periodes.jpg
Size:	252,1 KB
ID:	1068874

Name:	4. Selectie oudere systeemkopieën.jpg
Size:	255,2 KB
ID:	1068875

Comment

Op afbeelding 1 kun je zien waarom de schijf volloopt. Er worden namelijk automatisch back-ups gemaakt volgens een schema/planning en niet handmatig. Je zou dit kunnen aanpassen onder instellingen wijzigen (afb 1). Je zou ook kunnen kijken onder opties (rechtsboven) afb 1.
                  Op afbeelding 1 staat linksboven ook dat je het schema kunt uitschakelen maar dan moet je het maken van back-ups handmatig gaan doen. Maar dat lijkt mij niet ook niet strikt nodig, want met het onderstaande kun je de schijfruimte goed beheren.

De inhoud van de back-ups bestaan uit een systeemkopieën en persoonlijke mappen/bibliotheken.

In afbeelding 2 zijn deze twee verschillende typen terug te vinden en staat voor beide apart aangegeven hoe je ruimte voor beide kunt vrijmaken. Je zult ze dan wel moeten aanklikken om te zien hoeveel er staan met welke datum de laatste (recentste) laat je dan staan. De oudste verwijderen.

Afbeelding 3 maakt de zaak gemakkelijk, want daar staan de back-ups van gegevensbestanden en de periode 27-8-2015 t/m 9-3-2016 kun je zonder meer verwijderen (eerste 3). Dus dat kun je doen.

In afbeelding 4 kun je alle oude systeemkopieën verwijderen en alleen de laatste (recentste) laten bewaren. Dan moet je de onderste optie aanvinken (bolletje inzetten) en deze zo permanent laten staan. Dus dat zou je ook kunnen doen. Dan gaat het voortaan wat dit betreft automatisch en wordt altijd alleen de laatste bewaard. Oude worden automatisch verwijderd. Dit zal veel ruimte beschikbaar maken. Immers er staat nu 255,6 GB aan systeemkopieën op de schijf en dat is niet nodig.

Om meer ervaring op te doen zul je toch eens wat meer opties moeten aanklikken en kijken wat er nu precies staat (functie). Daar kun je meer zaken instellen en naar je hand kunnen zetten en loopt de schijf niet vol. Als je bovenstaande mogelijkheden hebt gedaan kun je nog eens kijken naar de grootte van de schijf. Je weet nu hoe je dit onder controle kan houden, systeemkopieën gaat voortaan automatisch afb 4. en gegevensbestanden kun je zelf bijhouden/verwijderen zie afbeelding 3.
                  Last edited by De Hulk; 07-06-16, 15:01.

Comment

Zonder alle duidelijke adviezen van jou durfde ik absoluut nooit veranderingen aan te brengen in mijn back-up.
                    Ben blij dat ik jouw hulp kreeg want ik heb daarmee een enorme ruimte op mijn back-up schijf gekregen! (zie bijlagen)
                    Volgens mij heb ik nu een incrementele back-up ingesteld (bolletje verplaatst) zodat niet steeds de systeemkopieën meegenomen worden in de back-up en alleen aanvullingen van de bestanden op de back-up worden bijgezet.

Na de wijzigingen heb ik direct een back-up gemaakt omdat de laatste back-up van 4 juni j.l. was (wegens overbezetting F:-schijf).
                    Daarbij kreeg ik wel een waarschuwing dat er bestanden zijn overgeslagen omdat het systeem ze niet kon vinden op mijn computer.
                    Ik heb dat programma indertijd verwijderd omdat ik 2 bestanden met dezelfde afbeeldingen op de computer had staan.
                    Nu de back-up die niet kan vinden wil ik de back-up instellingen, als dat mogelijk is, zodanig wijzigen dat er niet meer gezocht wordt naar het verwijderde programma bij het maken van back-ups (anders krijg ik elke keer dezelfde waarschuwing na het maken van een back-up). Er staat geen optie "negeren" bij.
                    De vraag is alleen nog: Waar moet ik naar toe om die verwijdering in de back-up door te voeren?

Het is al een heel grote verbetering dat mijn F:-schijf niet meer vol kan lopen omdat ik nu geleerd heb hoe ik dan in moet grijpen om schijfruimte te bewerkstelligen. Nu nog even dat ene bestand verwijderen in de zoekacties van Back-up en alles werkt zoals het hoort.
                    Hopelijk gaat dat ook nog lukken.

Name:	Backup voltooid bestand overgeslagen.jpg
Size:	246,0 KB
ID:	1068876

Name:	Overgeslagen bestand bij back-up.jpg
Size:	167,0 KB
ID:	1068877
                    Last edited by pion; 07-06-16, 18:12.

Comment

Nee, je hebt geen incrementele back-up ingesteld. Dan moet dat expliciet worden genoemd. Incrementeel maakt eerst een volledige back-up en daarna volgens schema of handmatig telkens een bestand met aanvullingen/wijzigingen/verwijderingen die je hebt gedaan.
                      Dat verplaatsen van het bolletje/aanvinken van de onderste optie in afbeelding 4 wil alleen zeggen dat er slechts één (de laatste/recentste) systeemkopie wordt bewaard, dit staat er ook bij. Overigens staat op 8-6-2016 de volgende back-up gepland (zie afb 1).

Vreemd die melding dat een bestand niet te vinden en te back-uppen is. Een back-up zoekt niet naar verwijderde bestanden! Het moet simpel bestaande mappen en folders back-uppen en niet meer dan dat. Ik weet niet welk programma je verwijderd hebt? Als je mappen en bestanden verwijderd hebt mag dit niet zo'n foutmelding geven. Ik zou die E:\Piet\bestanden\Pictures\Pictures\ opzoeken en eventueel alle folders en bestanden veilig te stellen (kopiëren) die daar te vinden zijn naar een ander map en daarna de oorspronkelijke E:\Piet\... te verwijderen. Van welke schijf maak jij dan back-ups? Is dat de E en waar staat het besturingssysteem dan op?

Een alternatief/aanvulling is de betreffende schijf te controleren op fouten. Ga naar de schijf (E onder > Deze computer en > Rechtermuisknop > Eigenschappen > Extra > Nu controleren > Vink de bovenste of beide opties aan en volg de instructies op, eventueel met opnieuw opstarten en de controle helemaal laten uitvoeren en niet onderbreken en niet de pc uitschakelen! Geduld! De pc zal zelf weer normaal opstarten.
                      Mogelijk dat de melding dan zal verdwijnen. Je zult toch wat meer moeten durven, immers de toelichting die ik geef laat onverlet dat je zelf de meerdere opties in de tabbladen van het back-upprogramma moet gaan verkennen. Alleen dan leer je er beter mee om te gaan en de juiste instellingen te doen.

Duidelijk moet zijn wat je back-upt:
                      Systeemkopie/besturingssysteem
                      Gegevensbestanden? Maar welke? Persoonlijke mappen voor alle gebruikers.
                      Maar ik heb geen goed inzicht welke mappen en bestanden dit precies zijn.

Dan komt vervolgens verder een zeer belangrijk punt en ik bedoel dat niet onprettig. Wat is een back-up waard als je deze in geval van nood niet kunt terugzetten/herstellen. Ben jij in staat het systeem, mappen en bestanden te herstellen? Heb je dat wel eens gedaan? Heb je wel eens gekeken onder > Terugzetten zie afbeelding 1?

Ik zou toch als je twijfelt dat je dat kunt op de oude manier via normaal kopiëren reservekopieën van belangrijke mappen en bestanden maken.
                      Stel een map E:\Vakantie\ evt. met submappen en daar heb je alle foto's van alle vakanties instaan. Kopieer deze op de normale manier in zijn geheel naar F: Deze bestanden zijn dan veilig. Nadeel is dat je dit bij veel wijzigingen/aanvullingen en verwijderingen in zijn geheel moet herhalen. Dus dan eerst F:\Vakantie\ leegmaken of geheel verwijderen en weer opnieuw kopiëren naar de F. Dat kun je wel oplossen maar dan moet je software hebben die kan synchroniseren. Maak A gelijk B. SyncBack en Allway Sync zijn dergelijke programma's.
                      Last edited by De Hulk; 08-06-16, 09:03.

Comment

Het bestand E:\Piet\bestanden\Pictures\Pictures is niet meer te vinden met "zoeken" op mijn computer.
                        Als het back-up resultaat "back-up voltooid" geeft maar dat E:-bestand heeft overgeslagen, geeft dat toch niet. Bij een eventuele terugezetting zou de back-up het betreffende bestand dan ook niet kunnen vinden. Bovendien heeft dat voor mij geen waarde omdat ik alle waardevolle afbeeldingen heb opgeslagen onder Afbeeldingen.
                        Ik maak back-ups van de C: (systeem) en als "inhoud" staat er bij: Bestanden in bibliotheken en persoonlijke mappen voor alle gebruikers en systeemkopie". Een controle van de E:-schijf gaf als resultaat dat er geen fouten geconstateerd waren.
                        Als ik bestanden zou willen terugzetten, heb ik de keuze uit 2 opties:
                        1. Bestanden van alle gebruikers terugzetten óf
                        2. Een andere back-up selecteren voor het terugzetten van bestanden.
                        Volgens mij (wie ben ik?) gaat het wel goed zo met het back-uppen.
                        Om 12.00 uur volgt er weer een automatische back-up en die ga ik bekijken.
                        Zitten er naar mijn mening vreemde dingen tussen, dan meld ik mij wel weer.
                        Voorlopig dus bedankt voor de ondersteuning. Ik ben er wijzer van geworden en dat geeft mij een beter gevoel.
                        Vr.gr.
                        Pion.

Comment

Hallo de Hulk,
                          Helaas! Ik dacht dat alles nu in orde was maar dat is kennelijk niet zo. Heb ik mijzelf toch weer overschat.Click image for larger version

Name:	Back-up mislukt.jpg
Size:	315,8 KB
ID:	1068881
                          Na de back-up kreeg ik de melding dat deze was mislukt omdat de toegang geweigerd was (????). Zie prtscr hierboven.
                          Als ik in de toekomst verder wil back-uppen moet ik, vanwege een mogelijke crash, zo spoedig mogelijk back-up helemaal opnieuw instellen.
                          Wat adviseer jij mij?
                          Ik moet nu weg (tot ca. 16.30u) en kom er dan op terug.
                          Vr.gr.
                          Pion.

Comment

Dat is precies wat ik bedoelde en dat gebeurd ook vaak bij het herstellen. En dan zit je met de gebakken peren. Ik vind de back-up van Windows ontoereikend, onduidelijk en onbetrouwbaar. Die foutmelding kan op veel slaan. O.a. op een sleepfunctie van de schijf of usb settings, antivirusprogramma's die zaken blokkeren etc. Op internet/Google is daar genoeg over te vinden. Lijkt mij dat je het eerst kunt proberen onder het hoofdscherm > Back-up van uw bestanden maken of terugzetten de >Instellingen te wijzigen. Klik op Instellingen wijzigen en klik de betreffende externe schijf aan en klik op vernieuwen en kijk wat je dan nog meer moet of kunt doen onder > Volgende. Probeer dan een nieuwe back-up te maken.

Ik zou ook eens kijken naar andere back-upprogramma's zoals EaseUS Todo-backup (freeware) en Acronis of wellicht heeft dit forum ook een back-upprogramma. Bij een goed programma kun je alle mappen en bestanden met een herstelpuntbrowser inzien. Dus hetzelfde als bij verkenner. Dus je hebt één back-up (bestand) en dat open je en daar staat alles in, ook kun je met dat bestand de complete pc/schijf herstellen.

Comment

Een quote uit jouw laatste bericht:
                              Lijkt mij dat je het eerst kunt proberen onder het hoofdscherm > Back-up van uw bestanden maken of terugzetten de >Instellingen te wijzigen. Klik op Instellingen wijzigen en klik de betreffende externe schijf aan en klik op vernieuwen en kijk wat je dan nog meer moet of kunt doen onder > Volgende. Probeer dan een nieuwe back-up te maken.
                              Ik heb dit gedaan en dat gaf verbetering want de back-up is nu wel voltooid (zie prtscr 1).
                              Alleen krijg ik weer 2 meldingen van overgeslagen berichten met code 0x8007002 (zie prtscr 2).

Vanmiddag volgt er weer een automatische back-up.
                              Die wacht ik maar weer af in de hoop dat die ook voltooid wordt.
                              Misschien moet ik mij niet zo druk maken over de niet gevonden files want die staan kennelijk niet op mijn compuer.
                              Ik kom er nog op terug na de volgende back-up.

Name:	Backj-up voltooid maar ......jpg
Size:	275,3 KB
ID:	1068883

Name:	Kladblok overgeslagen bestanden.jpg
Size:	127,2 KB
ID:	1068884

Comment

Working...