Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan geen USB stick gebruiken bij Windows98

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kan geen USB stick gebruiken bij Windows98

Op deze PC met Windows 98SE NL kon ik USB sticks lezen. Een nieuwe deed het echter niet. Ik heb gezocht naar een driver en heb iets proberen te installeren, maar daarvoor moest ik eerst alle andere USB drivers verwijderen. Helaas werkte de installatie niet omdat die alleen geschikt was voor de Engelse versie van Windows 98SE. Nu heb ik dus helemaal geen USB drivers meer en kan ik geen stickys meer gebruiken. Weet je hoe ik aan een driver kom? Het zijn stickys zonder merk.

Ik betwijfel het, dat die er zijn. Makers van "goedkope" sticks leveren over het algemeen geen drivers bij hun sticks, omdat Windows 2000, XP en Vista die over het algemeen al hebben. Omdat Windows 98 zelfs door Microsoft niet meer wordt ondersteund, zou ik dat helemaal niet verwachten van fabrikanten van merkloze USB sticks.

Comment

De stickies zijn ook al vrij oud (op die laatste aankoop van 2GB na dan). Destijds kon ik die oude ook gebruiken, dus die drivers zijn er... maar waar...

Comment

Op de Windows 98 cd vind je in de map \Tools\Reskit\Diagnose het bestand Usbview.exe

Als je dat opent zie je een overzicht van je usb:

Met de idVendor en idProduct kun je op deze pagina merk en type van de memorystick opzoeken. Een driver is dan meestal wel te vinden.

Als dat niet lukt is er ook nog een generieke Usb 1.0 driver van Samsung waarmee elke memorystick werkend te krijgen is onder Windows 98 (met een paar handmatige aanpassingen). Die gebruik ik zelf voor twee mp3-spelers.
        Last edited by Egeltje; 01-12-09, 10:10. Reden: TinyPic > nieuw plaatje

Comment

Ik heb de namen van de USB-sticks inmiddels achterhaald met USB view. Ik ga nu zoeken naar drivers, maar kan je die generieke driver ook uitleggen? Dat is misschien makkelijker dan voor ieder sticky een driver te installeren.

Comment

Heb je hier iets aan?

Comment

Ik ga even kijken. Het Alcor Micro sticky heb ik aan de praat gekregen met een driver van een site die dat model ook verkocht. Andere stickys blijf ik nog ff mee stoeien.

Comment

Dit is de generieke driver: http://www.connect3d.com/support/C3DUSBMEM.zip (13kB)

~/~

De Zip-bijlage is de driver die ik zelf heb aangepast voor m'n mp3-spelers.

Daarin zitten GENUSBMS.INF & uninstall.inf Door de eerste rechts te klikken en installeren te kiezen wordt de driver geïnstalleerd (even opnieuw opstarten daarna), via de tweede deïnstaleer je.

De code die je kunt aanpassen is:

GENUSBMS.INF
                Code:
                %USB_DEVICE_PID_XXXX%=deviceXXXX.install,USB\VID_10D6&PID_1000  ;; change vid/pid for your device
                %USB_DEVICE_PID_YYYY%=deviceYYYY.install,USB\VID_10D6&PID_1100  ;; change vid/pid for your device
                Code:
                [deviceXXXX.install]
                CopyFiles=genusbms.files, genusbpd.files
                AddReg=genusbms.addreg

[deviceXXXX.install.HW]
                AddReg=bulkonly.addreg.HW

[deviceYYYY.install]
                CopyFiles=genusbms.files, genusbpd.files
                AddReg=genusbms.addreg

[deviceYYYY.install.HW]
                AddReg=bulkonly.addreg.HW
                Code:
                USB_DEVICE_PID_XXXX="MyCom MP3 Player 256MB"   ;; put specific USB device name in here
                USB_DEVICE_PID_YYYY="MyCom MP3 Player 512MB"   ;; put specific USB device name in here
                uninstall.inf
                Code:
                HKLM,Enum\USB\VID_10D6&PID_1000  ;; ADD additional VID/PID for product
                HKLM,Enum\USB\VID_10D6&PID_1100
                Zo maak je een lijstje (je kunt met ZZZZ AAAA ... verdergaan) waar je de VID PID (vendor / product id) en omschrijving invult.

Als je Usb 2.0 hebt en één van de sticks is 2.0 dan zou ik voor die wel de eigen driver opzoeken maar de rest kun je zo in 1x installeren.

Als het niet lukt dan wil ik de driver ook wel even aanpassen voor je, maar dan heb ik wel een lijstje met beschrijving - idvendor - idproduct van de sticks nodig.

Edit: er gaat wat mis met een zipbijlage op het forum, even zoeken waar dat aan ligt ...
                Last edited by Egeltje; 25-01-08, 20:09.

Comment

Sorry, ik weet wel wat van een PC, maar niet zoveel. Ik werk zelf met een Mac. Het probleem met de USB-stickys vindt plaats op de PC van m'n vader. Ik heb de gegevens genoteerd. Hier komen ze:

idVendor 0x058F Alcor Micro
                  idProduct 0x9381
                  Dit sticky werkt inmiddels. Is een 64Mb USB 1.0 sticky

idVendor 0x0204
                  idProduct 0x6025
                  Deze is van Chipsbank en werkt niet. Ik weet niet of het USB 1 of 2 is en hoe groot hij is.

idVendor 0x1307
                  idProduct 0x0163
                  Deze is van Transcend en is USB 2.0 en 2GB groot

Heb je hier voldoende info aan? De PC heeft geen USB 2.0. Is dat een probleem? Alvast bedankt voor de hulp

Comment

Zip-bijlage is de driver.
                    (Op dit moment moet je de bijlage met Firefox of Opera opslaan omdat er met IE iets misgaat.)

Ik heb het aangepast voor:
                    Code:
                    0204  Chipsbank Microelectronics Co., Ltd
                    	6025  CBM2080 Flash drive controller
                    	6026  CBM1180 Flash drive controller

1307  Transcend Information, Inc.
                    	0163  512MB USB Flash Drive
                    	1169  TS2GJF210 JetFlash 210 2GB
                    Installeren doe je door het uit te pakken in een map, GENUSBMS.INF rechts te klikken en voor installeren te kiezen. Daarna even opnieuw opstarten.

Oorspronkelijk geplaatst door Pokerface Bekijk Berichten
                    De PC heeft geen USB 2.0. Is dat een probleem?
                    Nee hoor! Alleen als de pc en stick 2.0 waren geweest zou de driver het tot 1.0 snelheid (12 Mbit/sec) hebben beperkt.
                    Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ik ga vanmiddag kijken of het met lukt. Ik laat het je nog weten. Alvast hartstikke bedankt voor het ZIP-je.

Pokerface

Comment

Hoi Egeltje,

Het tweede sticky doet het nu ook, alleen de 2GB variant nog niet. Heb je daar nog een oplossing voor of houdt het hier op?

Groeten van Pokerface

Comment

One down one to go!

Allereerst een nieuwe zip, deze is alleen voor de Chipsbank:
                          Code:
                          0204  Chipsbank Microelectronics Co., Ltd
                          	6025  CBM2080 Flash drive controller
                          	6026  CBM1180 Flash drive controller
                          Het beste is dan om de oude te deïnstaleren via uninstall.inf rechtsklikken (even opnieuw opstarten) en dan de nieuwe te installeren via GENUSBMS.INF (en weer opnieuw opstarten).

Daarna zou de Chipsbank het wederom moeten doen. (En zijn eventuele resten van de Transend verwijderd.)

Als ik bij transcendusa.com kijk, blijken de meest memorysticks dezelfde Windows 98 driver te hebben: JF_win98driver.zip (3,12 MB)

Hopelijk lukt de Transend dan daarmee!
                          Bijgevoegde Bestanden
                          Last edited by Egeltje; 30-01-08, 00:57.

Comment

Ik ga het dit weekend proberen. Heb het momenteel een beetje druk. Ik heb ook nog een andere optie gekregen van iemand die ik ook nog moet proberen. Jullie horen van me zodra ik het geprobeerd heb.

Comment

Helaas, ook deze oplossing heeft niet geholpen. Ik laat het hier maar bij denk ik. Bedankt voor alle suggesties en hulp.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X