Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Partitiegroottes wijzigen; C groter en D kleiner

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Partitiegroottes wijzigen; C groter en D kleiner

Hallo leden,

Ben al even wezen goolen, maar kon niet vinden wat ik zoek.
    Het schijnt dat je via je Computerbeheer gratis je partities kan wijzigen o.i.d.

Als ik bij Opslag -> schijfbeheer kijk, staan de partities er.
    Ik weet alleen niet hoe ik ze verklein en vergroot, kan iemand me dat uitleggen?
    Me C&D schijven nemen alle ruimte op de HD in beslag, dus geen ruimte meer "over"

Groetjes,

Durks
    WhatPulse Stats:
    This user is in team Nucia and is ranked 9th in that team.......

Nee via computerbeheer > schijfbeheer, kun je niet zonder data verlies je partities wijzigen in XP. Je zal een partitie manager nodig hebben, zoals Partition magic.(niet gratis) Er zijn geloof ik wel gratis partitie managers, dacht dat Gparted freeware is.
    Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
    Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
    Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
    Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
    Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
    Branders; Plextor 820SA.
    Speakers; Logitech z5500.
    Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Gparted (Gnome Partition Editor) is idd freeware: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/index.php

Maar waarom wil je C groter en D kleiner maken? Als je ruimte op C tekort komt kun je ook programma's onder D:\Program Files installeren.

Als je een partitie manager gebruikt zou je ook eerst een backup moeten maken.

Comment

Van die Gparted snap ik niets..
        Moet je dat op een CD branden ofzo?
        Ik kan namelijk niet branden
        WhatPulse Stats:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Egeltje Bekijk Berichten
          Als je een partitie manager gebruikt zou je ook eerst een backup moeten maken.
          Is inderdaad wel verstandig.
          Grtz Lex.

Kijk ook even naar ==> de huisregels <==, dit kan zeer verhelderend werken.
          Moederbord / Processor; Gigabyte GA-X58 Extreme / Core i7 920 2,66GHz @3,67GHz.
          Koeler; Thermal right 120 Ultra Extreme met Sharkoon 120x120x25mm fan.
          Geheugen / Harddisks; Dominator GT 6GB 1600MHz in Triple-channel / OCZ Agility 2 60GB (SSD), OCZ Agility 2 120GB (SSD).
          Videokaarten / Monitoren; 2x Club3d GTX460 Overclocked Edition in SLI / 2x Samsung 2253BW (22 inch).
          Branders; Plextor 820SA.
          Speakers; Logitech z5500.
          Toetsenbord / Muis; Logitech G15 / G5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door durks Bekijk Berichten
            Van die Gparted snap ik niets..
            Moet je dat op een CD branden ofzo?
            Ik kan namelijk niet branden
            Gparted is een bootable cd. Die maak je door van deze pagina het bestand gparted-livecd-0.3.4-11.iso (52 MegaByte) te downloaden en in een brandprogramma via 'image branden' een cd te maken.

Met die cd kun je de computer opstarten en partities aanpassen.

Maar dat is zeker niet zonder risico en je zou dan eerst een backup van je gegevens op de harde schijf moeten maken!

~/~

Hoe groot zijn de C en D partities nu en hoeveel is er bij elk gebruikt?

Als je een paar grote spellen deïnstalleerd en vervolgens onder D:\Program Files weer installeerd, dan heb je al gauw hetzelfde effect.

Maar dan zonder risico!

Comment

Ja, ik ben nu bezig met die dingen overzetten naar de D: Schijf.

Alleen een paar grote spellen, waar ik al ver ben, moet ik dan weer opnieuw beginnen of kan je dat overzetten??

Me C Schijf is 24,4 GB waarvan 6,03 GB vrij is zegt Deze Computer, en de C Schijf 161 GB waarvan 155 GB vrij is.

Ik heb zelf de partities niet ingesteld
              Last edited by durks; 11-04-08, 07:29.
              WhatPulse Stats:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door durks Bekijk Berichten
                Alleen een paar grote spellen, waar ik al ver ben, moet ik dan weer opnieuw beginnen of kan je dat overzetten??
                Dat weet ik niet, het zal aan het spel liggen hoe en of dat kan.

Je hebt nu:
                Schijf GB gebruikt vrij
                C 24 18 6
                D 161 6 155
                Volgens mij krijg je dan geen problemen en hoef je alleen maar nieuwe software onder D:\Program Files te zetten om te voorkomen dat de C-schijf te vol wordt.

Staat \Documents and Settings\ op de D-schijf?

Comment

Oke, is goed
                  Op de C schijf staat Documents and settings..

Het zijn spellen van EA Games(NeedForSpeed)
                  WhatPulse Stats:

Comment

Ik zou need for speed gewoon op C: laten staan. Je hebt daar nu nog voldoende ruimte.

Misschien levert schijfopruiming nog wat op (omdat je documents and settings op C hebt staan).

Als je onder 'deze computer' de C schijf rechtsklikt en eigenschappen kiest, en dan op het knopje schijfopruiming klikt start het op.

Bij het venstertje dat je dan krijgt kun je 'tijdelijke internet bestanden' en 'tijdelijke bestanden' aanvinken om ruimte vrij te maken.

Andere opties dan deze 2 kun je beter niet aanvinken.

Vooral 'tijdelijke bestanden' kan veel zijn als je schijfopruiming nog niet eerder hebt gebruikt.

Comment

Schijfopruiming doe ik al iedere maand,

Tevens gebruik ik dagelijks vóór het afsluiten van de computer CCleaner.

Heb nog wat softwares overgezet naar me D Schijf, vind het altijd prettig om veel schijfruimte over te hebben met werken.

Toch bedankt voor de hulp,

En als er nog TIPS zijn mag je ze altijd melden
                      WhatPulse Stats:

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                      Working...
                      X