Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Register

Collapse
X
  •  
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Register

Als ik ga naar start/uitvoeren/%temp%/ kom ik wat overbodige bestandjes tegen die ik dan handmatig verwijder.
    Hetzelfde geldt voor de map met daarin de prefetch bestanden.
    Wat behoorlijk kan oplopen in aantal overigens.
    Dit verwijder ik telkens op bovenstaand beschreven manier.
    Vraag is waarom ruimt CCleaner dit niet op?
    En kun je CCleaner zo instellen dat deze mappen ook automatisch worden opgeschoond?

Dan de Register cleaner ook deze ruimt niet alle sporen op naar het verwijderen van software.
    start/uitvoeren/regedit/HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE

De naam en sleutels etc.van de verwijderde software staan gewoon nog in het register.

Ook is dit het geval met (betaalde) registercleaners.
    Wat wordt er dan precies verwijdert? En waarom moet je toch nog altijd alles handmatig verwijderen?

Oorspronkelijk geplaatst door SlasH
    En kun je CCleaner zo instellen dat deze mappen ook automatisch worden opgeschoond?
    CCleaner vindt die temp-map waarschijnlijk niet belangrijk. Maar temp-mappen kunnen in principe altijd geleegd worden. Via Options > Include kun je dit soort dingen ook door CCleaner laten opschonen:

Hetzelfde geldt voor de map met daarin de prefetch bestanden.
    ...
    Omdat de makers van CCleaner weten dat dit je systeemprestaties vermindert: klik.

Dan de Register cleaner ook deze ruimt niet alle sporen op naar het verwijderen van software.
    start/uitvoeren/regedit/HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE

De naam en sleutels etc.van de verwijderde software staan gewoon nog in het register.

Ook is dit het geval met (betaalde) registercleaners.
    Wat wordt er dan precies verwijdert? En waarom moet je toch nog altijd alles handmatig verwijderen?
    Eigenlijk is het ook helemaal niet nodig dat dergelijke sleutels verwijderd worden. Natuurlijk zijn ze overbodig als de betreffende software verwijderd is, maar ze leveren geen enkel probleem op als ze blijven staan en ze hebben totaal geen invloed op de prestaties van de pc.

Het is sowieso een misvatting dat het verwijderen van overbodige sleutels en waarden uit het register de prestaties van de pc verbetert. Voor die prestaties maakt het niets uit of je register 20 MB, 25 MB of 30 MB groot is. En bij zo'n softwaresleutel gaat het dan meestal om hooguit een paar kilobyte - soms zelfs maar een paar honderd bytes.

De enige reden om overbodige sleutels en/of waarden uit het register te verwijderen is als deze problemen veroorzaken of kunnen veroorzaken.
    Last edited by Guus abc; 25-02-09, 19:15.
    Als ik niet een beetje gek was zou ik stapelgek worden.

Comment

Bedankt voor de prima uitleg Guus abc.
      Nou dat weet ik dan ook weer.
      Dus het verwijderen van prefetch bestanden is dus helemaal niet zo gunstig
      ik dacht hoe meer (overbodige) rommel van je PC af hoe beter!

Wat betrefd die Registercleaners heb 2 jaar terug is betaald voor een Registercleaner.
      Als ik hem had laten scannen dan vond die wel het nodige,en dat werd dan opgeschoond.
      Meteen daarna deed ik weer een scan en de cleaner vond weer precies hetzelfde (???)
      Heel vreemd,daarna nooit meer registercleaners op mijn PC gehad want heb het gevoel dat je met dit soort software een beetje in de maling word genomen.

Comment

Wat betrefd die Registercleaners heb 2 jaar terug is betaald voor een Registercleaner.
        Als ik hem had laten scannen dan vond die wel het nodige,en dat werd dan opgeschoond.
        Meteen daarna deed ik weer een scan en de cleaner vond weer precies hetzelfde (???)
        Heel vreemd,daarna nooit meer registercleaners op mijn PC gehad want heb het gevoel dat je met dit soort software een beetje in de maling word genomen.
        Een beetje boel zelfs.

Makers van dat soort registercleaners laten hun programma's op register-items zoeken, waarvan het totaal zinloos is om ze op te ruimen. Het gaat dan vaak om MRU's (gebruikssporen en bepaalde programmagegevens) die bij een volgende scan weer net zo snel terug zijn, zoals je zelf ook al gemerkt hebt. Daarbij wordt dan de suggestie gewekt dat het om "fouten" gaat die "hoge prioriteit" hebben of "het systeem onstabiel kunnen maken". Onzin en bangmakerij, bedoeld om je het programma te laten kopen, want verwijderen lukt in eerste instantie maar zeer beperkt met dit soort cleaners. Om ze alles te laten opruimen moet je eerst een licentie kopen.

Hieronder een paar voorbeelden:

Registry Mechanic vindt hier 75 sleutels die ongeldige waarden bevatten. In feite klopt dat ook wel. Het gaat namelijk in elke sleutel om de waarde die het pad naar de uninstaller van de betreffende Windows Update of Hotfix aangeeft. Maar omdat ik die uninstall-pakketten door CCleaner laat verwijderen als een update geen problemen geeft, zijn die paden niet meer geldig. In elke sleutel gaat het om een waarde als deze:

UninstallCommand=C:\WINNT\$NtUninstallKB908519$\spuninst\spuninst.exe

Zo'n waarde is precies 70 bytes groot, en met 75 van die dingen komt dat op een totaal van 5.250 bytes - net iets meer dan 5 kB dus. Het zal duidelijk zijn dat verwijdering hiervan uit een register van 25 to 30 MB geen enkel effect oplevert. Bovendien zullen die waarden nooit problemen veroorzaken. Ze zijn alleen nodig als de genoemde uninstallers gebruikt worden. Maar dat kan niet, want die zijn er nu juist niet meer.

Het zijn dus geen 'problemen' zoals Registry Mechanic ze noemt en hoge prioriteit hebben ze al helemaal niet.

Tweede voorbeeld:

De sleutel HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\UserAssist bevat twee sleutels, die elk weer een sleutel Count bevatten. In beide Count-sleutels zitten onduidelijke, maar onschadelijke MRU's. Dat kunnen er na verloop van tijd een heleboel zijn. Makers van dit soort registercleaners zijn dol op die sleutels. Een programma als RegFix Mantra laat alle waarden die ze bevatten apart zien en meldt dan trots dat er (bijvoorbeeld) 380 "problemen" zijn gevonden. Die ruim je vervolgens op, maar een week later toont een volgende scan (bijvoorbeeld) 228 "problemen" in diezelfde sleutels. Sommige mensen denken dat een registercleaner die bij elke scan veel vindt om die reden een goede cleaners is. Maar het feit dat een cleaner altijd veel vindt is juist reden om aan te nemen dat hij helemaal niet goed is, maar de onwetende gebruiker beduvelt.

Ook dit zijn dus helemaal geen problemen of fouten, maar MRU's. Aan het eerste item op dit lijstje is bijvoorbeeld te zien dat het naar het setup-bestand van IE6 verwijst dat ooit op mijn bureaublad heeft gestaan. En ook hier zie je weer bangmakerij zoals die "hoge prioriteit" van Registry Mechanic, maar nu heet het (in niet al te best Engels) dat "paden her en der verspreid in het register voor algehele systeeminstabiliteit zorgen".

Gelukkig is het dus allemaal flauwekul.

En nog afgezien van het feit dat het geen problemen zijn, komen deze items na een tijdje gewoon weer terug. Opruimen heeft geen enkele zin, maar wil je dat met alle geweld toch, dan kun je beter de hele sleutel UserAssist handmatig verwijderen - daar heb je geen regcleaner van € 30,00, € 40,00 of € 50,00 voor nodig.

Niet dat je er iets mee opschiet overigens: bij de volgende start van Windows wordt die sleutel weer aangemaakt en daarna komen die MRU's er ook weer langzamerhand in te staan.
        Last edited by Guus abc; 06-06-08, 12:42.
        Als ik niet een beetje gek was zou ik stapelgek worden.

Comment

Wederom een uitstekende uitleg!

Ik heb id. in het verleden is betaald voor een Registercleaner nml.
          RegistryMechanic waar overigens de andere functies niet eens werkte.
          En dat gaf de maker ook toe nadat ik ze hierover een e-mail had gestuurd.

Ook zoiets wat me altijd weer opvalt is de software wat dan zoveel goede
          recensies heeft gekregen in de media.
          Kijk als voorbeeld eerder beschreven Registry Mechanic

http://www.pctools.com/registry-mech...FRSA1QodY3rkkA

Rechts zie je staan hoeveel Awards dit product dan wel niet heeft gewonnen.
          Misleidende propaganda want hoe en waar kun je dat controleren?

Regelmatig koop ik weleens wat Computerbladen die zich qua artikelen zichzelf elke keer weer herhalen overigens.
          Objectiviteit is ook vaak ver te zoeken,en ook dat zaait twijfels.
          vb. altijd veel aandacht voor de browser Firefox,terwijl over de veel betere browser Opera bitter weinig tot amper wordt over geschreven.
          Toevallig las ik laatst in een blad iets over Opera welgeteld werd er 1 pagina aan gewijdt.

Dan de Digitale Consument een redelijk blad en ze behoren objectief te zijn.
          Deze raden wel Opera als beste browser aan in een test van jaren geleden!

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎