Mededeling

Collapse
No announcement yet.

reparatie XP

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• reparatie XP

hoi,

ik heb een probleem met mijn pc.

ik wilde gisteren de pc afsluiten, en toen kreeg ik de melding dat er updates geinstalleerd moesten worden.
    helaas drukte mijn zoontje op dat moment de kill switch op de stekkerdoos uit. dus die ging halverwege de installatie uit.

nu wul de pc niet meer opstarten , zowel in veilige modus als in recente configuratie of normaal starten, niks werkt.

hij start gedeeltelijk op tot het windowsscherm, en dan krijg een flits met een kort blauw scherm, en dan start hij weer opnieuw op.

Nu heb ik de windows XP cd erin en start via de cd op, heb gekozen voor Reparatie > dan installeert hij wat bestanden, en gaat uiteindelijk de schijf C van 190780 MB met ID 0 op bus 0 (atapi) onderzoeken.

dit duurt nu al een uurtje, is dat normaal?
    of moet ik iets anders doen?

Probeer eens de computer op te starten met de laatst bekende juiste configuratie.

Lukt dat niet, dan opstarten van de Windows CD, kiezen voor R(eparatie), dan kom je in de herstelconsole Achter de prompt trommel je de volgende commando's, alle gevolgd door: "enter":
    • chkdsk /f /r
    • fixboot
    • fixmbr
    • bootcfg /rebuild *
    • Exit.

* Met de opdracht bootcfg /rebuild worden de vaste schijven van de computer gecontroleerd op de installatie van Windows., waarna de resultaten worden weergegeven.
    Last edited by dorado; 17-09-13, 22:05. Reden: uitleg bootcfg /rebuild toegevoegd

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Hoi,

Bedankt voor de reactie. Heb je tips even geprobeerd, het opstarten met laatst bekende config. Werkt niet.

Als ik de rest van je tips probeer kan ik wel opstarten met cd, maar als ik voor de R kies komt er onder in beeld te staan dat station C van 190780 MB, 0 etc gecontroleerd word, maar dat blijft er maar staan.

Ook zie ik geen prompt om de commandos in te typen.

Comment

hoi,

heb eindelijk de pc weer aan de praat gekregen met een andere XP installatie cd. en de commandos hierboven.

hij doet het wel weer , maar is nu heeeeeeel traag.

opstarten naar windows duurt zeker 2 minuten, en vervolgens nog zeker 2 minuten voor ik op welke internetpagina dan ook ben.

ook komt er onder het opstarten een melding van de schijven die op consistentie moeten worden gecontroleerd. ( dat kan ik wel annuleren)

Comment

In reactie op de melding dat tijdens het opstarten schijven op consistentie moeten worden gecontroleerd.
          In dat geval moeten de schijven gecheckt worden.

1. Open "Deze computer",
          2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
          3. Kies "Eigenschappen",
          4. Ga naar tabblad "Extra",
          5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
          6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
          7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
          8. Druk op "Starten",
          9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
          10. Klik op "Ja",
          11. Herstart je pc,
          12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
          13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

Comment

hoi,

heb alles hierboven uitgevoerd, ging allemaal zoals gepland.
            alleen de volgende keren opstarten daarna krijg ik weer deze controle? heb gecheckt , de bewuste vinkjes staan niet aangevinkt.

Comment

Ok, ervaar je nu nog problemen?

Comment

Working...
              X