Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Netwerkreferentieprobleem na schone herinstallatie van W10

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Netwerkreferentieprobleem na schone herinstallatie van W10

Mijn netwerk heeft PC1 onder W10 Pro en een iMAC met daarop W10 Home als tweede OS. Vanwege flightsim moeten deze twee toegang tot elkaar hebben. Dat heeft altijd prima gewerkt totdat...

Ik op PC1 (na 6 jaar) maar eens vanaf scratch wilde gaan opbouwen. Dus W10 opnieuw schoon geïnstalleerd (vanuit de cloud). In de Instellingen delen zonder wachtwoord geselecteerd. Op beide is dezelfde MS account actief en als ik online gaan kijken in mijn account dan staan beide daarin. Synchronisatie is in beide volledig actief inclusief wachtwoorden. Overigens gaat dat laatste bij mij voor het web via Bitwarden.

Echter, wanneer ik op de iMAC/W10 in verkenner onder Netwerk toegang tot PC1 wil dan vraagt hij één keer om Netwerkreferenties. Daar heb ik die van mijn MS account ingevuld en BINGO. Toegang tot PC1 werkt. Op PC1 heb ik via dezelfde methode toegang tot mijn netwerkschijf. Werkt ook prima.
    Vanaf de PC1 naar de iMAC/W10 is een ander verhaal. De iMAC/W10 wordt gelist onder >Netwerk. Klik ik daarop, dan blijft hij hardnekkig om de Netwerkreferenties vragen. Als ik daar hetzelfde doe en mijn MSaccount inloggegevens invoer dan krijg ik 'De gebruikersnaam of het wachtwoord is onjuist'.

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd, waaronder tig keer opnieuw opstarten. Op de iMAC/W10 heb ik al via netplwiz/Geavanceerd/Wachtwoordbeheer/Windows-referenties de oude vermelding van PC1 verwijderd, Daarna deze opnieuw toegevoegd.

Hopelijk weet iemand een oplossing.

Dirk
    Last edited by Captain45; 29-01-23, 18:44.
    PC W10 Pro64: Intel Core i7-7700K @ 4.4 GHz; MSI Z270 Gaming Pro; 16 GB; Hydro H60 cooler; MSI GeForce GTX 1070 8GB; 2*SSD; 32" monitor. + Notebook W10 Home64

Wil je de gratis EtreCheck tool uitvoeren op de mac computer?
    De tool geeft aanwijzingen vanuit de mogelijke problemen die zich voor doen op je Mac, deze worden rood gemarkeerd in het rapport

Nadat het rapport is gegenereerd kun je de inhoud naar het OS X klembord kopiëren, deze kun je dan met cmd⌘ + V plakken in een reactie.

Het complete EtreCheck rapport bestaat uit data van:
    * Systeem Software.
    * Disk informatie.
    * USB, FireWire, Thunderbolt informatie.
    * Configuratie bestanden.
    * Overzicht van de gebruikte kernel extensions.
    * Overzicht van de actieve systeem/gebruiker daemons en agents.
    * Inlog items.
    * Internet Plug-ins.
    * Safari Extensies.
    * Overzicht voorkeurpanelen.
    * Audio en iTunes plug-ins.
    * Overzicht status Time Machine.
    * CPU gebruik en processen.
    * Geheugen processen en virtueel gebruik van het geheugen.​
    Last edited by dorado; 17-02-23, 20:24.

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

dorado

Dank voor je advies. Het bleek een W10 probleem te zijn. Als je een nieuwe W10 installatie doet, dan wordt er direct gevraagd om een pincode. Als je dat dan direct invoert, dan krijg je de Netwerkreferentieproblemen die ik heb beschreven. Het is iets van de latere installaties, want een jaar geleden heb ik W10 op de iMac gezet en die had er geen last van. Bij een recente installatie, op de andere PC, dus wel. Het probleem komt vanwege het ontbreken van een toegangswachtwoord voor de PC, omdat je direct de pin hebt gebruikt. Wel je wachtwoord van je MS account, maar dat verhindert het probleem niet. De oplossing kwam ik toevallig achter, omdat ik een Notebook van een nieuwe W10 voorzag en daar de pin oversloeg en het wachtwoord gebruikte. Dat Notebook had overal toegang. Bingo.

De oplossing (voor hen die dit ook tegen komen):
      - Verwijder de pincode bij Instellingen/Accounts/Aanmeldingsopties
      - Maak een wachtwoord aan op dezelfde plek
      - Maak daarna opnieuw een pincode aan
      - Klaar

Het is even een weetje. Zelfs Meno Schoone (schoonepc.nl) wist het niet. Nu wel.

Dirk
      PC W10 Pro64: Intel Core i7-7700K @ 4.4 GHz; MSI Z270 Gaming Pro; 16 GB; Hydro H60 cooler; MSI GeForce GTX 1070 8GB; 2*SSD; 32" monitor. + Notebook W10 Home64

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
      Working...
      X