Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dos programma in windows 10

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• dos programma in windows 10

Ik heb een andere computer met windows 10
    Nu heb ik een dos programma (haza-72)
    deze wil ik graag op mjn computer hebben.
    Dit zou kunnen met het programma vDos.
    alleen ik weet niet hoe ik dit zou moeten installeren.
    Kunt U mij helpen?
    BVD Ton.

Ik werk ook nog met Dos, en hou daar mijn XP computer voor. Nu las ik dat in Windows 10 de mogelijkheden voor DOS aanwezig waren en beter dan vanaf Windows 7. Ik startte mijn DBASEIII en kreeg als reactie dat ik een 32 bits programma had en mij dus een 64 bits programma moest aanschaffen. Prijs 395 dollar. Zal ik mijn XP maar blijven gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theo2602 Bekijk Berichten
      Ik werk ook nog met Dos, en hou daar mijn XP computer voor. Nu las ik dat in Windows 10 de mogelijkheden voor DOS aanwezig waren en beter dan vanaf Windows 7. Ik startte mijn DBASEIII en kreeg als reactie dat ik een 32 bits programma had en mij dus een 64 bits programma moest aanschaffen. Prijs 395 dollar. Zal ik mijn XP maar blijven gebruiken.
      ???
      ik heb geen andere computer.
      vr gr Ton

Comment

Heb jij het al proberen op te starten? Gewoon op het exe bestand klikken, en dan doet ie het of doet ie het niet. Anders langs dos gaan.

Comment

Dat had ik al gedaan...geen resultaat.
          wat bedoelt u ...langs dos gaan.??

Comment

Ik heb ook een laptop Windows 10 32 bits, en daar loopt dos van zelf.

Comment

Ik wil graag het programma Haza-72, welke een dos programma is, draaien
              dit zou moeten gaan via vDos maar hoe??
              Ton.

Comment

Ik ken dat programma niet, ik werk nog met DbaseIII en Gwbasic, omdat ik daar veel en grote programma's heb ingeschreven en ik het niet klaar krijg om dat in Excell te doen. Ik ga gewoon naar verkenner, klik daar op het .exe bestand en onmiddelijk gaat het dos scherm open. Dank zij u, dus mijn probleem opgelost.

Comment

Maar niet de mijne
                  wat te doen om ook dit goed te krijgen
                  ik weet dat er vroeger een programma dosbox was hoe?
                  groetjes Ton.

Comment

Dat ken ik niet! Sorry. Je weet toch hoe je in DOS komt? In W10 Windows(teken)+R CMD en dan gaat dos open. Van daaruit kan je dan (moeizaam) zoeken waar de EXE file van uw programma staat bv d:\dos\haza-72.exe
                    En dan moet dat open gaan. Als jij in verkenner naar dat programma gaat en de exe file aantikt, wat gebeurd er dan?

Comment

Theo.
                      Dit ken ik niet W10 Windows(teken)+R CMD
                      waar zit dat??
                      als ik in haza de toepassing file aantikt dan krijg ik op mijn scherm te zien
                      Deze app kan niet worden uitgevoerd op uw pc.
                      het word moeilijk
                      Hoe verder?
                      groetjes Ton.

Comment

Eerst en vooral als er komt die app kan niet worden uitgevoerd op uw PC zal dat ook een 32 bits programma zijn en uw computer 64 bits. Daar heb ik ook geen oplossing voor dan een 64 bits programma kopen. Wat nu Windows + r betreft.
                        Op je klavier staat, links van onder, tussen ctrl en alt, het vlaggetje van Windows. Dus daar druk je op en tegelijk op R. Dan komt het schermpje 'uitvoeren' daar tik je CMD en dan kom je in dos. Als je dan eerst goed gezien hebt waar de .exe van je programma staat typ je daar dat in. bv: C:\dos\Haza\haza.exe (dir is theoretisch hé, jij moet het juiste adres op uw computer ingeven) als je dan op enter drukt moet het programma lopen, of zal de melding komen dat het 32 is en 64 moet zijn.

Comment

Ik ben niet bekend met vDos en of dat wellicht hetzelfde als dosbox werkt wbt mount commando's ed (aangezien het een afgeleide is van dosbox). Hoe dan ook hier heb ik een handleidinkje gevonden om dat programma in dosbox te draaien.

http://www.janfreboven.info/pagina52.html
                          Ik zou het zelf wellicht een beetje anders aanpakken want dit zou onhandig zijn als je meer dan 1 programma via dosbox wilt laten lopen denk ik want ik vermoed dat deze methode het dosbox.conf bestand aanpast.

Onderaan die pagina staan wat updates mbt volledig scherm. Lijkt me een beetje omslachtig, je kunt namelijk ook gewoon Alt + Enter indrukken voor full screen.

edit:

Ik heb laatst met een oude IQ test voor dos zitten spelen en geregeld dat je die met behulp van dosbox en een batch bestandje gewoon op elke moderne computer kunt uitvoeren. Nu heb ik ff een .conf bestandje en .bat bestandje eraan toegevoegd voor haza. Dus als je de inhoud van onderstaande zip bestand in hetzelfde mapje als haza uitpakt zou je dat programma via [Start Haza72].bat direct moeten kunnen openen. Dus let op dat je de inhoud niet in een andere map uitpakt dus [Start Haza72].bat en de rest moet uiteindelijk in hetzelfde mapje als Hz.exe terecht komen.

http://www24.zippyshare.com/v/EQsYXWJg/file.html

Mocht het programma eerst nog geïnstalleerd moeten worden kan dat ook als je bovenstaande gedaan hebt. Maar dan moet je handmatig dosbox.exe starten. Het standaard .conf bestand heb ik zo ingesteld dat die automatisch de map waarin dosbox staat als de C drive gekoppeld wordt aan dosbox. Dus als je dosbox start kun je waarschijnlijk simpelweg setup.exe intypen waarmee de installatie start (ik neem aan dat het setup.exe heet aangezien dat de standaard was vroeger maar zou ook bv install.exe oid kunnen heten, het dir commando kan hier uitkomst bieden). Let wel op dat je het programma in c:/ (aka the root) installeert en niet nog in een apart mapje installeert anders moet je nadien het uitgepakte materiaal naar dat nieuwe mapje verplaatsen (of nogmaals uitpakken in het installatie mapje).

p.s. Theo CMD is niet hetzelfde als DOS, het ziet er misschien zo uit maar CMD is niet meer dan een command-line interface voor windows. Doet dus niet meer als de mogelijkheid bieden om windows aan te sturen via het intikken van commando's.
                          Last edited by eNdEmiOn; 01-06-16, 01:44.

Comment

Ik draai er DbaseIII en GWbasic in, en dat is wat ik wil.

Comment

Draai je een 32bit windows versie dan? Anders is het wel vreemd dat het werkt als ik namelijk wat info over gwbasic opzoek kom ik verschillende forums tegen waar men juist vraagt hoe het onder win 7/8/10 aan de gang te krijgen. Daarbij wordt gemeld dat het enkel kan werken op een 32bit versie van win of via de xp mode indien beschikbaar of via dos emulators zoals dosbox. Ik ben erg benieuwd als het een 64bit versie betreft hoe je het aan de gang hebt gekregen of waarom het bij jou wel werkt.

Comment

Working...
                              X