Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laptop loopt voor een seconde vast, gebeurd op regelmatige basis

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Laptop loopt voor een seconde vast, gebeurd op regelmatige basis

Hey,

Ik heb een MSI laptop die ik van Windows 8 naar Windows 10 heb geüpgraded. Sinds ik dat heb gedaan, merk ik dat mijn laptop regelmatig vastloopt. Meestal bevriest de laptop voor een seconde, dan hoor ik de schijf / processor / iets aangaan en gaat het weer verder. Totdat na een aantal seconde de schijf / processor / iets weer stiller wordt. Dit proces gebeurt regelmatig. Soms als ik een programma opstart, of midden in een videomeeting (dan valt de hele verbinding voor zeker 30 seconde weg en kan men mij niet meer horen, daarna kom ik weer terug en kan ik weer verder).

Ik heb in Taakbeheer gekeken en zie, op het moment dat de laptop even een seconde vastloopt en de processor / ventilator aanslaat, dat mijn 2e harde schijf (niet mijn main schijf waar de windows installatie op staat maar de 2e, 1TB schijf) een piek laat zien. Zie afbeelding voor meer info:

Click image for larger version

Name:	Knipsel.PNG
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	1074540

Ik heb al behoorlijk wat info gelezen en vanalles al gedaan, maar ik krijg maar niet gevonden waar dit probleem zit. Kunnen iemand mij hiermee helpen?
    Last edited by Remcow16; 25-08-20, 15:51.

En wat wordt er allemaal mee opgestart?

Gebruik deze tool eens.

Comment

Hey Pearl,

ik heb 2 analyses gedaan met de tool. Eentje in idle en eentje terwijl er een game open staat (en ik soms de lag ervaar). Ik zie wel de nodige verschillen maar weet niet zo goed wat ik er precies mee kan doen

Name:	screencapture-file-C-Users-Remco-Desktop-WhySoSlowOutput-htm-2020-08-25-19_27_50.png
Size:	188,4 KB
ID:	1070844

Name:	gaming.png
Size:	190,2 KB
ID:	1070845
      Last edited by Remcow16; 25-08-20, 18:28.

Comment

En wat wordt er allemaal mee opgestart?
        En?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pearl
          En?
          Dit wordt er opgestart:

Name:	1.PNG
Size:	47,0 KB
ID:	1070846

Name:	2.PNG
Size:	47,4 KB
ID:	1070847

Name:	3.PNG
Size:	18,7 KB
ID:	1070848

Comment

See what programs are configured to startup automatically when your system boots and you login.

Er hoeven alleen items over drivers, anti-virus en eventueel de cloud services als je die gebruikt aan te staan, de rest is echt onnodig.
            Je kunt ze uit vinken bij "login" via Autoruns, je kunt die items die nog wel nodig zij later weer aanvinken.

Reboot en kijk of het helpt of niet.

Via taakbeheer en processen kun je ook nog het één en ander ontdekken.

Lijkt mij de Googledrivesync die het probleem veroorzaakt.

Comment

Probeer het eens te achterhalen d.m.v. de schone opstart.
              Klik met de rechtermuisknop op de startknop en klik op uitvoeren, type hier het commando msconfig gevolgd door enter.
              • Open het tabblad "Services" en vink de optie "Alle Microsoft services verbergen" aan.
              • Klik nu op de knop "Alles uitschakelen"
              • Open nu het tabblad "Hulpprogramma's" en klik op "Taakbeheer openen"
              • Schakel bij het tabblad opstarten nu alle items uit door deze één voor één te selecteren en op Uitschakelen te klikken.
              • Herstart na het uitschakelen van 1 item en zodoende kan je de boosdoener ontmaskeren

Open opdrachtregel met administratorrechten * Start op in veilige modus *.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dorado
                Probeer het eens te achterhalen d.m.v. de schone opstart.
                Klik met de rechtermuisknop op de startknop en klik op uitvoeren, type hier het commando msconfig gevolgd door enter.
                • Open het tabblad "Services" en vink de optie "Alle Microsoft services verbergen" aan.
                • Klik nu op de knop "Alles uitschakelen"
                • Open nu het tabblad "Hulpprogramma's" en klik op "Taakbeheer openen"
                • Schakel bij het tabblad opstarten nu alle items uit door deze één voor één te selecteren en op Uitschakelen te klikken.
                • Herstart na het uitschakelen van 1 item en zodoende kan je de boosdoener ontmaskeren
                Bedankt, ik ben weer een stap verder!

Leek erop dat de opstart apps er niet zozeer meer te maken hadden, maar het probleem zit hem in dat de HDD in idle modus gaat. Daarna heeft hij weer 2 seconde nodig om op te starten en dat lijkt voor de freeze te zorgen.

Ik heb nu een programmaatje draaien (NoSleepHD) wat elke minuut de HDD wakker houd en dit lijkt vooralsnog te werken. Ik ga sowieso mijn opstart apps evalueren en uitschakelen wat echt onnodig is.

Mochten jullie ervaring hebben met een idle secondary HDD, laat het mij weten. Ik weet niet of dit een temp fix is maar voor nu in ieder geval voldoende

Comment

About CrystalDiskInfo A HDD/SSD utility software which supports a part of USB, Intel RAID and NVMe. Standard Edition Shizuku Edition Kurei Kei Edition Download System Requirements OS Windows XP/Vista/7/8/8.1/10/11Windows Server 2003/2008/2012/2016/2019/2022 Architecture x86/x64/ARM64 IE 8.0~ .NET 4.8~ (2.0~) .NET Framework 4.8 or later is required to use the latest email notification features. NVMe support required

Schijf controleren kan sowieso en wat is het merk, type en leeftijd?

Het is niet de systeempartitie maar zit wel op dezelfde schijf?, hoe staat de energie instelling daarvoor ingesteld?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pearl
                    https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
                    Schijf controleren kan sowieso en wat is het merk, type en leeftijd?

Het is niet de systeempartitie maar zit wel op dezelfde schijf?, hoe staat de energie instelling daarvoor ingesteld?
                    Leeftijd is zo'n 6 jaar ongeveer. Het is echt een aparte, losse HDD schijf in mijn laptop naast de 2 schijven die je ook in de afbeelding ziet staan. Op die andere schijven staat Windows 10 geïnstalleerd (want is SSD).

Name:	Knipsel.PNG
Size:	56,6 KB
ID:	1070849

De energie instellingen heb ik aangepast na wat research op internet. Voor de HDD staat deze nu op 0 (never) en zal dus nooit in idle gaan. Had wel gelezen dat WD schijven zich niks van de energie instellingen in Windows 10 aantrekken.

Sidenote: ik draai nu ongeveer 4 uur het programmaatje NoSleep en heb nog steeds geen freeze gehad. Verwacht dus echt dat het met de HDD idle te maken heeft.

Comment

WD gebruikt APM op zijn HDD's.
                      HDD APM explained in brief The Advanced Power Management feature (APM) present in virtually all modern hard disk drives is aimed to save e...

En is er wel 25% vrij op die schijf?

En die piek is het gebruik, dan staat de boel ook vast als die 100% in gebruik is maar waardoor is de vraag.

Comment

Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎