Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plan van aanpak niet opstartende pc

Collapse
X
  •  
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• plan van aanpak niet opstartende pc

Hoi allemaal,

Een vriendin van me belde zojuist. Haar pc doet nu 2 weken helemaal niks meer. Hij liep vast nadat ze een mailtje opende en de bijlage dubbelklikte. Die bijlage heette volgens haar 'spyware'. Het icoontje had ook de vorm van een spionnetje zei ze.

Systeem draait W98se (geen geld over voor nieuwe pc, en deze kan niet veel meer aan).

Systeem start geen enkel programma op.

Ik ga proberen:
    1. opstarten in safe mode
    2. schoonmaken met chkdsk en defrag
    3. adaware en spybot installeren en uitvoeren via een cd (kan dit in safemode?)
    4. hopelijk kan pc dan weer opstarten. Mss is alles weer schoon.
    a. als opstartbaar en schoon: klaar
    b. als opstartbaar maar niet schoon: hijackthis uitvoeren en log plaatsen
    c. als niet opstartbaar: WAT DAN ??

Is dit een goeie aanpak? Alvast Bedankt!!! Gerrit.

aanpak lijkt me best goed, bij stap C zou je eventueel met een linux boot CD aan de slag kunnen om alles te fixen
    maar denk dat dit zo wel moet gaan werken
    misschien kan je nog wel sfc /scanonce doen, zodat alle bestanden weer herstelt zijn als die beschadigd zijn

Comment

Linux boot-cd ?

Hi Moppentappers,

Thx voor de tip over de sfc /scanonce en de Linux boot-cd. Heb je van die laatste een tip of een linkje welke cd bruikbaar is voor win98se ?

Comment

bezichtiging pc

Hoi all,

Inmiddels heb ik de pc gezien, opstarten lukt, uitvoeren programma's niet. Het uitvoeren van programma's lukt niet, het startmenu komt ook niet omhoog bij enkele klik, de tsr-programma's (rechtsonder) kunnen ook niet bewerkt worden. Omdat ik niet meer wist hoe in save-mode te komen, toetste ik tijdens opstarten een aantal keren op f8. AVG DOS wordt uitgevoerd bij opstarten. Dan werken de programma's en het startmenu wel! Echter, sommige programma's op de desktop met 1 klik, andere met 2.

Ad-aware vindt 22 trackers, verder niks. Spybot is nog bezig met updates

Na uitleg van de F8-toets indrukken tijdens opstarten vond Sandra dat een acceptabele workaround en hebben we het verder laten zitten.

Tenzij iemand dit gedrag herkent (bijvoorbeeld waar je die 1-klik op een desktop-icoon kan veranderen en we van de f8-workaround kunnen afkomen denk ik dat we dit item maar moeten laten zitten.

Dank! (vooral moppentappers) Gerrit

Comment

in normale modus willen programma's dus niet meer starten?
          kijk anders eens in veilige modus wat er mee start, start>uitvoeren>msconfig>opstarten
          mocht je iets tegen komen wat er verdacht uit ziet (kijk vooral naar de locatie)
          meld dat dan even
          als je in veilige modus het internet kunt bereiken voer dan deze stappen uit:
          Doe een scan met Kaspersky Online Scanner

Klik op Klik op Kaspersky Online Scanner.

Er zal je gevraagt worden een om ActiveX component te installeren,
          Klik Yes.
          • * Het programma zal starten en begint dan met het downloaden van de nieuwste updates:
            * Als de bestanden zijn gedownload klik je op NEXT
            * Klik nu op Scan Settings
            * Zorg er voor dat de volgende items zijn aangevinkt:
            • o Scan using the following Anti-Virus database:
              Extended (wanneer mogelijk, anders Standard)
              o Scan Options:
              Scan Archives Scan Mail Bases
            * Klik OK
            * Onder select a target to scan, selecteer:
            • Deze Computer
            * Het programma zal nu beginnen met scannen.
            * Wees geduldig, de scan kan even duren...
            * Als de scan klaar is klik je op:
            • o Save as Text
            * Sla het logbestand op op je bureaublad en plaats de inhoud in je volgende antwoord.

Comment

Nee, opstarten in normale modus werkt wél. Alleen moet ik ondertussen op f8 blijven drukken, dan werken de iconen op het buroblad en het startmenu ook. Inmiddels ben ik weer naar huis gegaan. Ben niet meer zo op de hoogte van W98se en heb ook geen trek om er veel tijd in te steken.

Bedankt voor je input, ik zal het zeker bewaren voor als ze weer bij me komt

Om in save mode te komen moest je toch op f8 drukken?

Comment

ja.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍