Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vista Service Pack 1 en XP Service Pack 3

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vista Service Pack 1 en XP Service Pack 3

Binnenkort komen er twee speciale updates uit voor Windows, te weten Service Pack 3 voor Windows XP en Service Pack 1 voor Windows Vista. Om wat duidelijkheid te verschaffen hierover presenteer ik jullie het onderstaande artikel.

Wat is een Service Pack?
    Een Service Pack is een speciaal soort update die Microsoft verstrekt voor de gebruikers van Windows. Een Service Pack bevat een combinatie van eerder verschenen updates en enkele nieuwe technologieën. Behalve het oplossen van problemen (bugfixes) bevat een Service Pack vaak ook nieuwe functies. Belangrijke nieuwe functionaliteiten in het verleden zijn onder andere geweest de ondersteuning voor WiFi, USB2.0 en Bluetooth.
    Het voordeel van het groeperen van vele bugfixes is dat men na een installatie van Windows alleen het Service Pack hoeft te installeren en geen honderden updates meer op hoeft te halen bij Windows Update.

Aan de ene kant kijken mensen vaak reikhalzend uit naar een Service Pack omdat het vele problemen oplost (zoals nu bij Windows Vista het geval is).
    Aan de andere kant hebben deze Service Packs ook helaas vaak een beetje negatieve bijsmaak. Zo komt het wel eens voor dat door de implementatie van nieuwe technieken of beleidsmaatregelen, bestaande programma’s of documenten niet meer, of niet naar behoren, werken of geopend kunnen worden.

Het Service Pack is een ‘traditie’ uit de Windows NT reeks. Zoals sommigen van jullie misschien weten, is Windows XP gebaseerd op Windows NT technologie. Windows NT is ontwikkeld als bedrijfsmatige tegenhanger voor de “gewone" Windows versies die men thuis had draaien (zoals Windows 95 en Windows 98). Microsoft vond destijds dat de NT versies zoveel stabieler waren, dat ze besloten hebben hier de thuis versies ook op te baseren.

Microsoft probeert de hoeveelheid Service Packs voor elke Windows versies terug te dringen. Zo had Windows NT 4.0 maarliefst zes Service Packs, had Windows 2000 er vier en zit Windows XP nu tegen zijn derde Service Pack aan. Service Pack drie is definitief het laatste Service Pack dat voor XP zal uitkomen maar of er voor Vista nog een tweede Service Pack uit is de vraag. Dit is afhankelijk van hoe Vista zich verder zal ontwikkelen en wanneer Windows 7 (de opvolger van Vista) uit zal komen (waarschijnlijk 2010).

Wat kun je verwachten in Windows XP Service Pack 3?
    Even een snelle terugblik: Windows XP kwam in de verenigde staten uit op 25 oktober 2001, als opvolger van Windows ME en gebaseerd op de bewezen stabiele basis van de kantoorvariant Windows 2000. XP staat voor "Experience", wat "Ervaring" betekent. Het bood een degelijke grafische interface, degelijk programmabeheer en een stabiel systeem.

Service Pack 1 voor Windows XP werd ongeveer een jaar later, op 9 september 2002, vrijgegeven. Dit Service Pack bevatte als belangrijkste zaken het .NET Framework (gebruikt voor programma ondersteuning), ondersteuning voor USB 2.0 en een reeks met beveiligingspatches. Kort daarop is Service Pack 1a vrijgegeven, welke het mogelijk maakte om de Java Virtual Machine te verwijderen van het systeem. Dit is gedaan nadat Microsoft in een rechtszaak was verwikkeld met Sun Microsystems.

Ruim twee jaar later kwam Service Pack 2 uit. Dit Service Pack stond in het teken van "beveiliging" en wordt gezien als de geestelijke basis voor Windows Vista. Zo werd het beveiligingscentrum geïntroduceerd, dat controle bood aan de volledig vernieuwde firewall, werd er een pop-up blocker in Internet Explorer ingebouwd en werd Windows Update bijgewerkt. Tevens werden Bluetooth en WIFI volledig ondersteund. Ook waren ruim 100 patches en fixes aanwezig in dit Service Pack.

Service Pack 3 zal zoals gezegd allereerst een verzameling bugfixes bevatten. Hier is weinig over te vertellen behalve dat dit prettig is voor mensen die hun PC met Windows XP willen installeren.
    Qua technologieën en veranderingen kan ik de volgende belangrijkste zaken melden:

Versoepeling licentiebeleid
    Net zoals bij Windows Vista en Windows Server 2003 SP 2 is het mogelijk om tijdens de installatie van XP SP 3 geen licentie sleutel in te voeren. Uiteraard word je na verloop van tijd gevraagd om de licentiesleutel in te voeren, maar je hebt nu wel de vrijheid om het systeem te installeren zonder de sleutel bij de hand te hebben.

Aanvullende tekst in helpbestanden bij beveiligingsonderdelen
    Met het oog op beveiliging heeft Microsoft bij veel van zijn beveiligingsinstellingen de beschrijvingen toegevoegd of uitgebreid. Zo moet het voor beginnende gebruikers ook sneller duidelijk worden of een bepaalde instelling bijdraagt aan de systeembeveiliging of niet.

Network Access Protection (NAP)
    NAP is een functionaliteit die eigenlijk alleen interessant is voor bedrijven, maar is wel een erg interessante functie. Deze functie is al aanwezig in Windows Vista en Windows Server 2008. NAP is een technologie die ervoor zorgt dat computers bepaalde bronnen, of volledige netwerktoegang, geweigerd wordt als er niet aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Deze voorwaarden kunnen bestaan uit het geïnstalleerd hebben van een bepaald aantal updates/patches, of het aanwezig zijn van een up-to-date virusscanner. Op deze manier kan een bedrijfsnetwerk, in theorie, alleen benaderd worden door machines die veilig zijn, en dus minder snel geïnfecteerd worden.

Prestatieverbetering
    Ondanks dat Microsoft nooit officieel heeft gezegd de prestaties van Windows XP te willen verbeteren met dit Service Pack hebben verschillende testers het tegendeel lijken te bewijzen. Op verschillende websites zijn mensen actief die een RC-versie (=proefversie) van het Service Pack hebben geïnstalleerd en hun systeem hebben onderworpen aan een serie grondige tests. In de meeste gevallen kwam hier uit dat de algehele systeemprestaties met zo’n 5% tot 10% toenamen. Ook al was dit misschien niet de bedoeling van Microsoft, het is absoluut mooi meegenomen. Overigens zijn er op internet nog steeds wilde discussies gaande of deze 10% niet overdreven is omdat veel mensen niet dezelfde ervaring hebben.

Kortom: Windows XP leek met de komst van Windows Vista een klein beetje een ondergeschoven kindje te worden op het gebied van beveiliging. Door Service Pack drie te installeren wordt het systeem qua veiligheid weer een min of meer volwaardig tegenhanger van Windows Vista en een systeem waar je weer even mee vooruit kan. Dit neemt niet weg dat Microsoft nog steeds graag ziet dat men, mede om veiligheidsredenen, upgrade naar Windows Vista.
    Microsoft probeert echter met Service Pack 3 voor XP geen tweede Vista te creëren. Zo zal Internet Explorer 7 niet automatisch op het systeem geïnstalleerd worden wanneer dit nog niet gebeurd is.

Een volledig overzicht van de wijzigingen die SP 3 met zich meebrengt kun je hier vinden.

Wat kun je verwachten in Windows Vista Service Pack 1?
    Windows XP bestaat inmiddels een kleine zeven jaar. Windows Vista bestaat net een jaar. De nadruk bij het Service Pack ligt dan ook niet op nieuwe technologieën maar vooral op verbeteringen.
    Veel mensen, maar vooral bedrijven, wachten met overstappen naar Windows Vista tot Service Pack 1 uit is.

Stabiliteitsverbetering
    Vista is een systeem dat bijna volledig van de grond opgebouwd is en daarbij worden nu eenmaal fouten gemaakt. Het is bijvoorbeeld bekend dat sommige mensen problemen hebben met de nieuwe stand-by stand, welke de computer vast kan laten lopen. Dit probleem moet opgelost zijn in Service Pack 1, samen met enkele andere problemen.

Prestatieverbetering
    Bij Vista’s Service Pack is een van belangrijkste doelen het verbeteren van de prestaties geweest. Gek genoeg leken eerdere tests uit te wijzen dat de prestaties maar marginaal toenamen of zelfs afnamen. In de meest recente testversies van het Service Pack lijkt dit echter wel mee te vallen, en een systeem dat het Service Pack geïnstalleerd heeft is in de meeste gevallen sneller dan voorheen.
    Het zijn vooral de netwerkprestaties (kopiëren van bestanden over het netwerk) die zijn toegenomen na het installeren van het Service Pack. Echter zijn er op veel meer vlakken prestatieverbeteringen doorgevoerd. Zo zou het openen van foto’s 50% sneller moeten gaan en zou ook het herstellen uit slaapstand een stuk sneller moeten gaan.

Wijziging in UAC
    Eén van de punten waar Vista al vanaf begin af aan kritiek op heeft gekregen is de vele beveiligingswaarschuwingen die het systeem produceert. Sommige gebruikers klagen dat het systeem bij elk wissewasje om driedubbele bevestigingen vraagt. Deze vragen worden geïnitieerd door User Account Control (UAC). Omdat veel mensen deze meldingen lastig vinden, schakelen zij UAC volledig uit. De systeembeveiliging van Vista wordt hier echter ernstig door benadeeld. Microsoft zoekt nog naar een goede tussen oplossing maar heeft in Windows Vista alvast een aanpassing aan UAC doorgevoerd. Het aantal UAC-verzoeken wordt verminderd van vier naar één bij het creëren of hernoemen van mappen in een beschermde locatie.

Een volledig overzicht van de wijzigingen die SP 1 met zich meebrengt kun je hier vinden.

Meteen installeren of even wachten?
    De installatie van een Service Pack is een relatief ingrijpende handeling binnen het systeem. Zoals in het begin van het artikel gezegd komt het wel eens voor dat sommige programma’s na de installatie van een Service Pack niet meer werken. Dit is een van de redenen dat ik nooit een Service Pack direct na uitgifte installeer. Mocht je twijfelen of je het Service Pack wel wilt installeren dan zul je deze moeten tegenhouden bij Windows Update. Hoe je dit doet kun je hier vinden.
    Echter: in de meeste gevallen gaat het gewoon goed en is er niets aan de hand. Als je regelmatig een back-up maakt van je systeem (voor geval van nood) kan er weinig misgaan. Tot nu toe zijn er geen noemenswaardige problemen gevonden in beide Service Packs om installatie te doen afraden en zijn de voordelen het waard om het Service Pack te installeren, zowel op XP als op Vista.

Zoals gezegd wachten er veel mensen met overstappen naar Vista tot het Service Pack beschikbaar is. Persoonlijk vind ik dat men hier iets teveel op focust. Het Service Pack brengt wel verbeteringen maar is geen heilige graal. Windows Vista is op dit moment al relatief stabiel te noemen en veel mensen werken er mee zonder vermeldenswaardige problemen. Waar ik, en sommigen met mij, juist tegenop lopen bij de overstap naar Windows Vista zijn bepaalde procedures en zaken die gewijzigd zijn in Windows Vista ten opzichte van Windows XP. Het Service Pack zal hier geen veranderingen op aanbrengen.

Verschijningsdatum
    Ondanks dat er door Microsoft voor beiden Service Packs nog geen officiële datum is genoemd, wijst alles erop dat ze beiden begin maart zullen verschijnen. Kort daarop zullen ze voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn.
    De versies die nu op het internet de ronde doen zijn zogenaamde Release Candidates (RC). Deze versies zijn om te testen en worden dan ook ten strengste afgeraden als je niet over ruim voldoende PC kennis beschikt om eventuele problemen op te lossen.

En Office dan?
    Ook voor Office bestaan er Service Packs. Hier wordt over het algemeen weinig ruchtbaarheid aan gegeven omdat dit in de meeste gevallen alleen een verzameling bugfixes en beveiligingspatches bevat. Van Office 2007 is inmiddels Service Pack 1 uit, en van Office 2003 staat Service Pack 3 voor de deur. Voor alle Office versies vanaf Office XP kun je deze updates ophalen bij Microsoft Update.
    Last edited by Eagle Creek; 17-08-09, 10:39.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

service pack2

eagle creek dank je voor de voortreffelijke uitleg van service pack2. dank je wel. ik wacht nu wel rustig af.

Comment

Graag gedaan .
      Beide packs (1 en 3) zijn nog niet uit overigens. Als ze uitkomen zijn ze via Windows Update te downloaden .

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

Comment

bij mij komt ie niet eens in de lijst te staan

Comment

vista SP1 en xp SP3 zijn (tijdelijk) niet meer via windows update beschikbaar omdat er nog compatibiliteitsproblemen zouden zijn...

Comment

Zie ook dit bericht: http://zdnet.nl/news.cfm?id=84433

Comment

sp1 voor vista

maakt het dan nu wat uit voor mij eott. ik heb het geinstaleert. is denk ik alleen voor bedrijven bedoelt he. of moet ik het sp1 verwijderen?

Comment

nee hoor , je moet het niet verwijderen. Als je geen problemen hebt(wat normaal niet zal zijn), laat je het maar gewoon staan.

Comment

sp1 voor vista

ok eott, ik laat het staan , ik merk ook niets aan mijn pc doet het als vanouds, dus ok.... ik dank je voor je antwoord fijne avond nog.......forrest

Comment

XP SP3 is er in het nederlands, ik ben aan het bijwerken op dit moment.

Comment

Klopt, hij is inmiddels 'echt uit'.

Comment

Ik heb hem, hij draait best wel goed, alleen pc doet nu wat tragerder, ik ben dus aan het defragmenteren.

Comment

Ik heb net SP3 erop gezet, maar als ik dan opnieuw opstart krijg ik een melding dat er een fout is opgetreden kan dan kiezen of ik in veilige modus wil opstarten.
                          Dat heb ik gedaan en heb systeemherstel toegepast.

Nu werkt windows wél weer gewoon, maar heb SP3 daarna niet meer erop gezet.

Ik vraag me af wat er fout gegaan is.
                          kreeg een venster van : set-up wizard o.i.d. (weet niet meer precies hoe het heette)
                          heb dat aangeklikt...een back-up gemaakt en daarna gewoon opnieuw opgestart.
                          Wat kan daar nu fout gaan?

Heeft er iemand anders dat probleem ook?
                          ______________________________________________________

Het verleden, het heden en de toekomst zijn eigenlijk één: vandaag!

Comment

Ik kan geen mails meer openen via hotmail of hyves nadat ik servicepack 3 heb geinstalleerd..

iemand daar een oplossing voor?

En defragmenteren kan ik ook niet...hij geeft een melding dat het programma niet gestart kan worden...

grtz ellen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ellen1969 Bekijk Berichten
                              En defragmenteren kan ik ook niet...hij geeft een melding dat het programma niet gestart kan worden...
                              Met welk programma probeer je te defragmenteren? Heb je dat programma al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
                              Ben je blij met de hulp die we gegeven hebben? Jouw bijdrage wordt zeer op prijs gesteld om ons werk te kunnen voortzetten. Uiteraard is dit volledig vrijblijvend en vrijwillig.

Comment

Working...
                              X